Ursprungligen postat av Everflow
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Missar i krokningen
Collapse
X
-
Hehe det där var bra! Titta bort... Har gjort samma mistag även med drag som går under vattnet. Ser man betet och gäddan kommer och klipper betet så har man alltid en tendens att rycka för tidigt. Konstigt att man gör det så ofta! Måste bara komma ihåg inget mothugg innan man känner motstånd!
-
Ska väl tillägga att jag inte använde ett jerkspö vid tillfället. Det var ett 7 fot haspel 15-45g. Och krokarna kan vi lämna därhän, de är vassa.
Kan nog även erkänna att en del mothugg blev lite snabba i rena ivern.
Vad gäller bromsen får jag prova mig fram ser det ut som då det råder delade meningar.
Men långsammare mothugg med andra ord?
Edit: De fiskar som släppte efter halva drillen var alltså inte bra krokade?[font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Everflowjag skulle viljka påstå motsatsen när det gäller mothugget.
för lös broms i mothugget leder till tappad fisk, det är iaf min erfarenhet.
jag maxar bromsen så länge jag fiskar och ställer snabbt ner den när jag har fisk på. har missat alldeles för mycket fisk tidigare pga för lös broms i mothuggsögonblicket.
Detta var också något Buster predikade väldigt hårt när han hade föreläsning på skolan om jerkbaitfiske.. så jag vet att jag inte är ensam om att tycka det!
läs igen och läs rätt. det står inte LÖS broms, det står lagom. och om du sliter till en läppkrokad gädda med bromsen på max, sylvassa ownerkrokar, stumt spö och flätlina, gissa vad som händer!!! sedan får nog buster och allt vad dom heter säga vad dom vill. visserligen så har nybörjare ofta allt för svagt inställd broms, och det är inte bättre än att ha den på max. synd den dagen du står där med drömfirren på kroken, och du sliter betet ur käften på den. bara min ödmjuka åsikt, inte rätt eller fel utan bara min erfarenhet.achilles
Brokeback Fishing Team
http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/
--------------------------------------------------
\m/
Kommentera
-
Ursprungligen postat av StizoJag håller med Everflow! ALQ jag kör stenhårda mothugg, har bromsen inställt väldigt hårt... Efter mothugget släpper jag lite på bromsen för att drilla in gäddan med lagom broms... För lösa, för sena mothugg är anledningen till att man tappar fisk. Om du känner gäddans hugg så skall man vara blixtsnabb, men kör man ytbete så är problemet att man ser gäddan innan man känner gäddan med spöt och då drar man alldeles för tidigt. Precis som dem andra skriver skall man göra mothugget när man känner gäddan inte när man ser hugget!
"För lösa, för sena mothugg är anledningen till att man tappar fisk." detta säger du som om det är en vedertagen sanning? det finns många sätt att göra saker på, och dom flesta fyller nog sin funktion. en av dom saker jag lärt mig av många års fiske är att det som var ett "ska" eller ett "måste" förra året, är inte det nödvändigtvis i år.achilles
Brokeback Fishing Team
\m/
Kommentera
-
hehe, det hela med lagom hård broms och stenhårdbroms... Finns väl inget rätt eller fel... det beror ju på hur hårt du gör mothugget
Gör du stenhårt mothugg med stenhårdbroms är det säkert inte bra... men man kanske inte behöver ta i allt man har.... Med lagom broms så kanske man kan ta i allt man har... men man riskerar kanske att ramla baklänges... haha
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ALQläs igen och läs rätt. det står inte LÖS broms, det står lagom. och om du sliter till en läppkrokad gädda med bromsen på max, sylvassa ownerkrokar, stumt spö och flätlina, gissa vad som händer!!! sedan får nog buster och allt vad dom heter säga vad dom vill. visserligen så har nybörjare ofta allt för svagt inställd broms, och det är inte bättre än att ha den på max. synd den dagen du står där med drömfirren på kroken, och du sliter betet ur käften på den. bara min ödmjuka åsikt, inte rätt eller fel utan bara min erfarenhet.
Nej det står lagom inställd broms, helt rätt
.
lagom för mig vid mothugg är dock maxad broms.
Du har kanske rätt när det gäller en läppkrokad gädda, jag säger inte att du har Fel ALQ!, jag bara ville ge min uppfattning på det, och min erfarenhet.
jag kommer att fortsätta sätta mina mothugg som jag gör tills jag tappar min läppkrokade drömfisk
.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av EverflowNej det står lagom inställd broms, helt rätt
.
lagom för mig vid mothugg är dock maxad broms.
Du har kanske rätt när det gäller en läppkrokad gädda, jag säger inte att du har Fel ALQ!, jag bara ville ge min uppfattning på det, och min erfarenhet.
jag kommer att fortsätta sätta mina mothugg som jag gör tills jag tappar min läppkrokade drömfisk
.
en annan sak värt att tänka på är att det är sällan samma taktik/teknik är rätt i alla lägen. jag tycker att på sega vårgäddor som bara försiktigt nafsar efter betena tappas ofta med för kraftiga mothugg, det är snabbheten i mothugget som avgör. det är som sagt rätt, när man gör som man själv känner är bäst och vad ens erfarenheter har lärt en. att inte snöa in på samma spår hela tiden, och inte blint tro att allt man hör är vedertagna sanningar utan undantag. just nu är trenden bland många maxad broms och stenhårda mothugg, om ett tag är det ngn annan trend som gäller.achilles
Brokeback Fishing Team
\m/
Kommentera
-
Om du har en läppkrokad gädda? Då borde du väl redan ha gjort ett mothugg?Ursprungligen postat av ALQläs igen och läs rätt. det står inte LÖS broms, det står lagom. och om du sliter till en läppkrokad gädda med bromsen på max, sylvassa ownerkrokar, stumt spö och flätlina, gissa vad som händer!!! sedan får nog buster och allt vad dom heter säga vad dom vill. visserligen så har nybörjare ofta allt för svagt inställd broms, och det är inte bättre än att ha den på max. synd den dagen du står där med drömfirren på kroken, och du sliter betet ur käften på den. bara min ödmjuka åsikt, inte rätt eller fel utan bara
min erfarenhet.
Visst finns det olika syn på den här frågan, men jag fortsätter att göra rejäla mothugg. Detta gör jag inte för att det är en "trend" som du skriver!
Själv tror jag att rejäla mothugg bidrar till fler och bättre krokningar! Om en gädda puttar till ett drag så krokar du inte gäddan i alla fall om du gör mjuka mothugg!
Om gäddan har draget i munnen så är risken större att du krokar den med ett hårt mothugg än att du drar draget ur munnen på den. Du har ju faktiskt 2 rejäla 3 krokar på draget!
Hur som hellst så frågade han ang ytbeten och där handlar det ju om att man altför ofta gör mothugget för tidigt!Senast ändrad av Stizo; 2006-05-11, 21:51.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexNästan Hyffsad Borre...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2026-06-28, 21:12 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexHyffsad Borre 800gr1 Foto
-
2026-06-23, 10:35 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexHyffsad Borre 800gr1 Foto
-