Ursprungligen postat av lausvik
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Modernt = tungt?
Collapse
X
-
Så är det. Jag hade hoppats på ett öppet och förutsättningslöst menings- och erfarenhetsutbyte om hur gäddfiske kan bedrivas med de möjligheter som idag står till buds. Det hoppet lever även om vissa tycks ha regagerat med reptilhjärnan och gått i försvarsställning.Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggAlla fiskemetoder har sina utmaningar och personligen känner jag inte något behov att värdera vad som är bättre.
Helt klart är att det kan ställa annorlunda krav på utrustningen att jaga rekordgäddan jämfört med att roa sig med de gäddor som vanligen hugger vid sommarstugeknuten (eller var man nu bedriver sitt fiske). Hur som helst så ligger snittvikten på den fisk som fångas snarare under än över tre kilo och medianvikten är ännu lägre. Man kan naturligtvis,om man så vill, fnysa åt dem som tycker att det är roligt att dra gäddor på dryga kilot och som betraktar en femkilos som en riktig storgädda men det är - det är jag ganska säker på - så som det mesta gäddfisket ser ut. Även det fisket förtjänar att diskuteras och det bör väl på det här forumet vara tillräckligt högt i tak för detta, eller?
Sedan måste man kunna få ge uttryck för en uppfattning eller beskriva hur man själv fiskar utan att de som fiskar på ett annat sätt ska känna sig påhoppade. Om jag föredrar att fiska med lättare utrustning innebär det inte att jag vill hindra andra från att fiska med tyngre grejor (och detta alldeles oavsett att jag har svårt att se tjusningen i sådant fiske). Jag tycker inte att folk är idioter eller mindre värda bara för att de tycker annorlunda än vad jag gör och jag känner ingen behov av att förringa dem eller deras uppfattning. Kanske beror det på att jag inte upplever det som ett hot att andra gillr att fiska med 250-grams jerk- eller gummibeten. Kanske kan vi, om tonläget medger det, lära saker av varandra. Om intresse föreligger...
Kommentera
-
Ok, inte meningen att trampa någon på tårna.
Det finna otroligt många ”moderna” fiskare som ”förstår”, och förstår bättre än vad jag gör....
Men det finns fler, och i skalans ytterkant, som jag upplever är bättre som bildskärmsoperatörer och beteskastare än traditionella fiskare, Det har modern marknadsföring medfört. (Lägger ingen som helst värdering i detta. Alla fiskar på sina villkor och på de sätt de själva önskar och finner lämpliga. Bildskärmsoperatörer drar dessutom både fler och framför allt större fiskar. Hepp.)
För mig är alltså den ”moderna fiskaren” en bildskärmsoperatör.
Men, bara lite lite mot det traditionella hållet på ”min”skala hittar vi en stor grupp av genuint duktiga fiskare. (Bl.a. de flesta här inne...)
No hard feelings.
Bara min version av ”modern fiskare”.
// kör själv med ekolod, fiskar gärna från båt, men iofs även en hel del från land, mest för att jag har enkel tillgång och troligen värderar just ”friheten” mer än ”storfisken”. När det gäller gädda så kastar jag typ betesvikter mellan 25-80g, Dvs Atom/Jigg - Buster Jerk. Tyngre är bara jobbigt.
Vid båtfiske kan jag kasta tyngre eftersom jag då ”tar i” mindre och mer ”föser ut” betet. (Överdriven beskrivning.)
Jag värderar inte modernt vs icke modernt på nåt sätt. Mer en betraktelse av vad jag anser vara modernt vs icke modernt.
Kommentera
-
På modet är det kanske men knappast nytt. Old Firehand beskrev det redan på sjuttiotalet, vill jag minnas. Hur som helst så erinrar jag mig en stort uppslagen artikel i FiskeJournalen. Om det avhandlas i hans bok minns jag inte på rak arm (men antagligen så ar det med där också).Men det är ju bara ett av hans många bidrag till vårt kollektiva vetande om hur man kan fånga stora gäddor. Sedan kan man ju fundera över varför vissa metoder hypas och andra blir liggande i bakvattnet. Mete med deadbait är ju en dokumenterat effektiv metod för att jaga specimengäddor. Kan det vara så att metoder som kräver dyra båtar, motorer, ekolod och en massa andra prylar är mer intressanta att marknadsföra och att dessa metoder därför syns mera? Inte för att jag på något sätt har något emot dem som fiskar efter pelagiska gäddor men jag tycker att vi ska vara medvetna om hur vi ofta manipuleras av starka ekonomiska intressen.Ursprungligen postat av Niklar Visa inläggDäremot är pelagiskt gäddfiske i högsta del modernt ...
Kommentera
-
Själv är jag väl medveten om att fiske från båt ger större möjligheter och ofta är mer effektivt än fiske från land. Genom åren har jag tillbringar tusentals timmar i olika "fiskebåtar" men jag föredrar att likt Snusmumriken smyga fram längs en strand med spöt i hand och pipan i mungipan. Fiske är så mycket mer än att dra upp fisk.Ursprungligen postat av jonasby Visa inlägg// kör själv med ekolod, fiskar gärna från båt, men iofs även en hel del från land, mest för att jag har enkel tillgång och troligen värderar just ”friheten” mer än ”storfisken”. När det gäller gädda så kastar jag typ betesvikter mellan 25-80g, Dvs Atom/Jigg - Buster Jerk. Tyngre är bara jobbigt.
Vid båtfiske kan jag kasta tyngre eftersom jag då ”tar i” mindre och mer ”föser ut” betet. (Överdriven beskrivning.)
Jag värderar inte modernt vs icke modernt på nåt sätt. Mer en betraktelse av vad jag anser vara modernt vs icke modernt.
Kommentera
-
Mycket av det som blir stort här i landet kommer från det stora landet i väster. Där har de också gädda, northern pike, men de har även den större muskien (muskelunge). Det är rätt intressant att läsa på diverse transatlantiska siter. Gör man det så finner man att det jerkfiske som importerats hit och blivit så stort där främst används vid fiske efter muskie. När det handlar om nortehern pike använder jänkarna och canadickerna vanligen grejor som rätt väl motsvarar vad som traditionellt används/använts för gäddfiske här i Sverige. Säkert finns det de som även där jerkar med grov utrustning efter gädda men det torde vara mindre vanligt. jag säger inte att de som gör det är fel ute eller att de svenska sportfiskare som använder muskiegrejor för att fiska gädda gör fel, men jag tcker att det är en intressant iakttagelse.
edit. På motsvarande sätt var de spön och rullar som förr marknadsfördes som lämpliga för vårt svenska gäddfiske egentligen anpassade för det amerikanska bassfisket. Nu när det finns så oerhört mycket att välja på skulle jag, för ordinärt /allround gäddfiske, nog ta ett åttafotssspö för betesvikter 15-50 gram som utgångspunkt. Med ett sådant klarar man de flesta beten från mindre spinnare och skeddrag till hyfsat stora wobblers och jiggar/gummibeten.Senast ändrad av lausvik; 2017-12-16, 16:32.
Kommentera
-
Slås också av att det på Kanadensiska och Amerikanska hemsidor och artiklar ofta talas om beten av rätt beskedlig storlek. Minnowbaits a la bomber, huskey jerk och rapala original. Mycket skeddrag också spinnerbaits i mindre storlek.
Men samtidigt dyker i bland större beten upp.
Jag tycker det fiske som beskrivs ofta tar sitt avtramp i beten som vi svenskar i dag skulle kalla ganska små men ofta beskrivs en större variation och mindre trender. I svensk fiskemedia är det mer allt lika allt samma, tidigare jerkar och nu gummibeten. Mer trend och ensidigt fokus och mindre nyanseras helhet.
Kommentera
-
Jag skulle vilja ge lausvik en eloge 👏för sitt envisa diskuterande om att gäddfiske faktiskt går att bedriva med mindre beten, lättare utrustning och på fler sätt än det som är hett.
Kanske dags med en ny tråd om gäddfiske med lättare utrustning?☺
Kommentera
-
Det är även min uppfattning. Inte att det verkligen är så att alla fiskar med tunga gummibeten eller att alla för några år sedan fiskade med stora Buster men att det är den verkligheten som, av någon anledning, beskrivs i fiskepress och på¨nätet. Förr var verklighetsbeskrivningen mer nyanserad. Man läste om Leif Engström/Team Saida och deras fiske med stora wobblers, man läste om Luis Rasmussen och hans brittiskinspirerade mete, man läste om ekolod och trolling, om de som fiskade med UL men också en hel del om det "vanliga" gäddfisket. Nu har vi betydligt fler ställen att läsa på men i stort sett hela bandbredden upptas av det som för tillfället är "inne". Det är ett mycket märkligt fenomen.Ursprungligen postat av robertn Visa inläggSlås också av att det på Kanadensiska och Amerikanska hemsidor och artiklar ofta talas om beten av rätt beskedlig storlek. Minnowbaits a la bomber, huskey jerk och rapala original. Mycket skeddrag också spinnerbaits i mindre storlek.
Men samtidigt dyker i bland större beten upp.
Jag tycker det fiske som beskrivs ofta tar sitt avtramp i beten som vi svenskar i dag skulle kalla ganska små men ofta beskrivs en större variation och mindre trender. I svensk fiskemedia är det mer allt lika allt samma, tidigare jerkar och nu gummibeten. Mer trend och ensidigt fokus och mindre nyanseras helhet.
Kommentera
-
Tack! Jag förstår din tanke men nog borde det vara möjligt att i en och samma tråd diskutera spinn och haspelfiske efter gädda oavsett vikten på de beten som används? Det handlar väl ändå inte om två fundamentalistiska sekter som inte kan samsas? Eller gör det det?Ursprungligen postat av robertn Visa inläggJag skulle vilja ge lausvik en eloge för sitt envisa diskuterande om att gäddfiske faktiskt går att bedriva med mindre beten, lättare utrustning och på fler sätt än det som är hett.
Kanske dags med en ny tråd om gäddfiske med lättare utrustning?☺
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexNästan Hyffsad Borre...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2026-06-28, 21:12 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexHyffsad Borre 800gr1 Foto
-
2026-06-23, 10:35 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexHyffsad Borre 800gr1 Foto
-