Modernt = tungt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Modernt = tungt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Även mitt PB på gädda är taget på ett minidrag, en abu droppen. Vet inte den exakta vikten men skulle gissa på tio +. Har dragit många gäddor i intervallet under dvs omkrin 6-9Kg som jag vägt. Så sizen på den känns inte osäker. Och det finns ett bildbevis, suddigt, sådant med.

Rodde drag efter båten på väg hem utan något särskilt riktat fiske. Bara ut med en liten spinnnare så att något var i vattnet helt enkelt. Har dock aldrig ens tänkt tanken att ladda på ett droppen för att få gädda annars
    __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
      Vad mumlar du om, hänger inte med alls. Du kommer ner snabbar med en 20 grams jigg än en 70 grams flytande wobbler. Vill du pimpla torsk kan du väl bara öppna bygeln och låta den falla ner.
      Fast... Gummi jiggar flyter..... Hur tunga och stora dem än är så länge du inte tillsätter jigghuvud, krok elr bly.

Din roliga feltolkning gjorde så du själv visade dig dum, grattis.
      Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
        Även mitt PB på gädda är taget på ett minidrag, en abu droppen. Vet inte den exakta vikten men skulle gissa på tio +. Har dragit många gäddor i intervallet under dvs omkrin 6-9Kg som jag vägt. Så sizen på den känns inte osäker. Och det finns ett bildbevis, suddigt, sådant med.

Rodde drag efter båten på väg hem utan något särskilt riktat fiske. Bara ut med en liten spinnnare så att något var i vattnet helt enkelt. Har dock aldrig ens tänkt tanken att ladda på ett droppen för att få gädda annars
        Hmmm.... Det var väl inte dig Curth Lindhé skrev om när han (i boken "Handbok i haspelspinn", 1958) fäste de följande raderna på papper?

"En god vän, som varje år semesterfiskar i ett skärgårdsvatten, berättade, att han en gång på hemvägen över en stor fjärd lät spinnlinan ligga ute med en mycket liten spinnare för att se, om han kunde komma i vägen för någon abborre. Det blev hugg, och en gädda på omkring tio kilo. Efter en tid gjorde han om försöket, och nu blev det flera storgäddor. Han satte metoden i system, och det gjorde gäddorna också, ty hade han en ordinär spinnare, så blev det som regel ingenting. Hade han en miniatyrspinnare så blev det fisk. Hade han en av vardera slaget, så högg fisken på den lilla."

Ett sk ankekdotiskt "bevis" för små betens effektivitet men så är det ju även med de stora betena. Såvitt jag vet har det aldrig gjorts någon vetenskaplig undersökning utan även "bevisen" för att stora beten sorterar bort smågäddor eller att de lockar större gäddor är, som jag förstått saken, även de anekdotiska. Sedan är det naturligtvis,som någon redan påpekat, att fiskar man med beten av en viss storlek så får man sina gäddor på sådana beten och inte på större eller mindre...
        Senast ändrad av lausvik; 2017-12-15, 06:39.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
          Hmmm.... Det var väl inte dig Curth Lindhé skrev om när han (i boken "Handbok i haspelspinn", 1958) fäste de följande raderna på papper?

"En god vän, som varje år semesterfiskar i ett skärgårdsvatten, berättade, att han en gång på hemvägen över en stor fjärd lät spinnlinan ligga ute med en mycket liten spinnare för att se, om han kunde komma i vägen för någon abborre. Det blev hugg, och en gädda på omkring tio kilo. Efter en tid gjorde han om försöket, och nu blev det flera storgäddor. Han satte metoden i system, och det gjorde gäddorna också, ty hade han en ordinär spinnare, så blev det som regel ingenting. Hade han en miniatyrspinnare så blev det fisk. Hade han en av vardera slaget, så högg fisken på den lilla."

Ett sk ankekdotiskt "bevis" för små betens effektivitet men så är det ju även med de stora betena. Såvitt jag vet har det aldrig gjorts någon vetenskaplig undersökning utan även "bevisen" för att stora beten sorterar bort smågäddor eller att de lockar större gäddor är, som jag förstått saken, även de anekdotiska. Sedan är det naturligtvis,som någon redan påpekat, att fiskar man med beten av en viss storlek så får man sina gäddor på sådana beten och inte på större eller mindre...
          Nej det finns helt klart inga vetenskapliga belägg för att stora eller små beten skulle vara effektivast. Jag tror inte att det tunga gäddfisket har enbart blivit poppis för att folk vill ha stor fisk. Jag tror som sagt att många uppskattar hugg och kamp med de grövre grejerna mycket mer och därför är det populärt. Sen effektiv marknadsföring har ju hjälpt till också självklart, kolla bara efter pikefight då Ronny Anden körde lättare grejer och skeddrag, det var många som sprang och köpte sådana grejer efter detta.

Själv har jag många anektoder där stora beten levererat bättre än mindre, senast var under en tävling där de två som körde 300 gram+ beten i båten landade 114, 111, 105, 99 och 93 cms fiskar som top 5 medan den i båten som körde mindre beten runt 100 gram enbart fick ett hugg på hela dagen som han dessutom tappade. Sen finns det även andra gånger, speciellt under våren i skärgården då mindre beten levererar bättre enligt min uppfattning men det är knappast något bevis för något.

Jag tycker man helt enkelt ska fiska med det man tycker är roligt för det går att få gädda på allt om dom är i stöten. Viktigare om man vill vara "modern" i sitt gäddfiske är nog snarare att skaffa sig ett bra ekolod och lära sig använda det, för det öppnar helt nya fantastiska möjligheter för fisket.
          Senast ändrad av henrikj; 2017-12-15, 08:27.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
            Fast... Gummi jiggar flyter..... Hur tunga och stora dem än är så länge du inte tillsätter jigghuvud, krok elr bly.

Din roliga feltolkning gjorde så du själv visade dig dum, grattis.
            Nej, jiggar sjunker även utan bly/krok/shallowskruv/.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
              Konstigt, för de gör ingen av min 50st gäddjiggar elr 80st borrejiggar. Både köpta å hemmagjorda.

Kommentera

Konstigt, för de gör ingen av min 50st gäddjiggar elr 80st borrejiggar. Både köpta å hemmagjorda.
                Kan de va så att ni fiskar i olika vattenmiljöer?

/Alex

Kommentera

Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
                  Jag håller på du, tror inte att jag har nån jigg som faktiskt flyter.

Kommentera

Ursprungligen postat av jaesaren Visa inlägg
                    Kan de va så att ni fiskar i olika vattenmiljöer?

/Alex
                    Elr så är de inte många som verkligen testar å lägga i jigg i sjön, havet direkt från paketet (Utan tillbehör) när dem är ute å fiskar?

Ursprungligen postat av nappaförböveln Visa inlägg
                    Jag håller på du, tror inte att jag har nån jigg som faktiskt flyter.
                    Och med de, gömmer jag mig ifrån denna tråden å låter einstein ta över
                    Senast ändrad av Snöhäst; 2017-12-15, 13:22.

Kommentera

Elr så är de inte många som verkligen testar å lägga i jigg i sjön, havet direkt från paketet (Utan tillbehör) när dem är ute å fiskar?

Och med de, gömmer jag mig ifrån denna tråden å låter einstein ta över
                      Jag slängde precis i en gäddjigg i min fyllda diskho bara för att prova, sjönk som en sten.

Click image for larger version

Name:	IMG_7280.jpg
Views:	1
Size:	950,4 KB
ID:	1786068
                      Senast ändrad av millee; 2017-12-15, 15:12.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 690 svar
                      375 027 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo