Modernt = tungt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Modernt = tungt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg
    Vi kan väl som du skrev tidigare och önskade hålla oss kring en diskussion i ämnet och inte hela tiden raljera och uttrycka nedlåtande åsikter om hur dumma andra är som kanske tycker och utövar sitt fiske annorlunda...
    Jag har varken uttryckt någon nedlåtande åsikt eller gett uttryck för att du eller någon annan skulle vara dum.

Kommentera

Finns ju något som kallas andemening också, alltså inte vad man explicit skriver utan vad man menar och antyder... "Eller hur Einstein?" skulle kunna vara ett sånt allmänt exempel...

Kommentera

Jag tillhör de som fiskar med grövre utrustning och känner inte igen kvastskaft problematiken. De mindre gäddor jag fångar kämpar på bra och jag känner absolut att det är en fisk i andra änden.
        Däremot har jag fått gädda på lätt utrustning och känner inte samma euforiska känsla som trådskaparen.
        Smaken är som baken. Oftast riktar dock inte ul-grabbar/tjejer sitt fiske mot stor gädda (8kg uppåt)

Kommentera

Tycker att det blir lite trist att det som började som intressanta frågeställningar mer o mer handlar om att vinna den verbala fajten. Ingen av oss kan väl på fullaste allvar tro att det finns något " facit " , var och en salig på sin tro. Min uppmaning kom med råd , tips på hur ni gjort eller förändrat sätt/metod och fått ett bättre utfall , om det sen innebär fler fiskar ,större fiskar så är det upp till var och en .
          För mig handlar det om att maximera chansen till en stor fisk och då kör jag den metod jag anser ger störst chans oavsett om det är modernt eller ej , sån är jag. Lycka till ( tror inte på skrock utan antal fiskedagar/kast avgör ) Peter B

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
            Två trådar i nyhetsflödet handlar, enligt rubrikerna, om spön respektive drag för vad författarna kallar "modernt" gäddfiske. Gemensamt för trådarna är att det handlar om betesvikter oå dryga hektot.in fråga är: Vad är modernt med det? Och förljdfrågan är: Är fiske efter gädda med lättare drag omodernt?
            Om jag funderar lite över vad det är du frågar efter, så får jag fram en lite annorlunda frågeställning:
            Vad skiljer fisket idag (modernt) mot fisket igår(old school)?
            Och då jag är en fiffig person, så är mitt svar: Ingenting!
            Förutom nya (moderna) prylar så är min teknik (old school) densamma.
            Eller finns det något modern teknik som jag missat?
            Visst fn är det en materialsport!

Kommentera

Ursprungligen postat av pegaso Visa inlägg
              Om jag funderar lite över vad det är du frågar efter, så får jag fram en lite annorlunda frågeställning:
              Vad skiljer fisket idag (modernt) mot fisket igår(old school)?
              Och då jag är en fiffig person, så är mitt svar: Ingenting!
              Förutom nya (moderna) prylar så är min teknik (old school) densamma.
              Eller finns det något modern teknik som jag missat?
              Skulle nog vilja klämma till med Ekolodet som det som fått störst påverkan på fisket på senare tid för oss fritidsfiskare. Kanske tom skulle kunna kalla det fisket modernt i någon mening.
              __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
                Tycker att det blir lite trist att det som började som intressanta frågeställningar mer o mer handlar om att vinna den verbala fajten
                Om det är vi helt eniga. Jag är inte ute efter att såga fisket med tunga beten. Däremot tycker jag att det är litet märkligt att så många sätter likhetstecken mellan det och gäddfiske. Jag tror att det finns en hel del intressant att hämta (och diskutera) även när det handlar om det fiske med lättare grejor som, gissar jag, den övervägande majoriteten ägnar sig åt.

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
                  Däremot har jag fått gädda på lätt utrustning och känner inte samma euforiska känsla som trådskaparen.)
                  Jaså, har han gett uttryck för eufori? Det visste jag inte (trots att jag känner honom tämligen väl). Litet småkul är det förvisso att få en fin gädda på kroken men ska det bli fråga om eufori så krävs det nog en blank havsöring i hyfsad storlek. Och då helst på lätta grejor...

Kommentera

Tänk att jag kan inte förstå varför det skulle vara märkligare att använda stora beten till gädda än små beten, framförallt om man tror eller av egen erfarenhet upplever att det ger större fisk och sållar på önskvärt sätt?

Gäddan är väl ändå våra största sötvattenpredator med en väl tilltagen mun och då är större, tyngre beten knappast märkligt.
                    Jag tror och upplever att något större beten syns och och låter mer och därmed lockar bättre men helt säker kan jag inte vara... Som man ropar får man svar, kör jag bara stora beten så är ju den eventuella möjigheten att de hugger lika väl på små, svår att utröna...

För övrigt kör jag bara med gulgröna beten, enligt min erfarenhet det enda de hugger på!

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Tänk att jag kan inte förstå varför det skulle vara märkligare att använda stora beten till gädda än små beten, framförallt om man tror eller av egen erfarenhet upplever att det ger större fisk och sållar på önskvärt sätt?

Gäddan är väl ändå våra största sötvattenpredator med en väl tilltagen mun och då är större, tyngre beten knappast märkligt.
                      Jag tror och upplever att något större beten syns och och låter mer och därmed lockar bättre men helt säker kan jag inte vara... Som man ropar får man svar, kör jag bara stora beten så är ju den eventuella möjigheten att de hugger lika väl på små, svår att utröna...

För övrigt kör jag bara med gulgröna beten, enligt min erfarenhet det enda de hugger på!
                      Så är det. Min PB-gädda tog på ett 5 cm långt skeddrag. Kanske hade den gapat över en stor wobbler om den råkat befinna sig på samma ställe vid samma tidpunkt. Sådant får man aldrig veta. De gäddor jag tagit de senaste åren har oftast gapat över små spinnare (5-12 g) jag försökt fresta abborrar med eller små kustwobblers som varit avsedda att locka havsöringar till hugg.

När jag var som mest aktiv gäddfiskare tog jag mina gäddor på beten i storlekar från 75 mm (Utö, Flash mfl)) till 150 mm (SwimWhizz). Att de större gäddorna hellre tog de större betena märkte jag aldrig. Eftersom jag mest fiskade från båt på den tiden och tyckte att enhandsspö var smidigare så blev det oftast så att jag fiskade med de beten som funkade tillsammans med det (dvs de något mindre). Visst tog jag många fina skärgårdsgäddor på SwimWhizz men mindre wobblers (tex Boone) gav lika fina fångster och att håll på med ännu större beten tyckte jag mest verkade onödigt jobbigt. En annan bra gäddwobbler var Westins Magnum Pike med sin hårda gång (och plånboksvänliga prislapp). Den vägde ca 30 gram och funkade bra oavsett om det var enhands (10-30 g) eller tvåhandsspöt (20-60 g) som var i aktion.

Mörrumspinnaren är inte särskilt stor (och på den tiden var 18-gramsversionen den största) men nog lockade den grova gäddor till hugg. Andra bra gäddspinnare (på grundare vatten) var tex den eleganta franska Olympique Racer med sin långa,lövtunna, sked men även den mer vardagliga Mepps Aglia Long fungerade bra. Teorin var att litet större spinnare med långsmala skedar var för gädda medan mindre spinnare med bredare skedar var för abborre. Om fisken riktigt fattade detta blev jag aldrig klar över men var det riktat gäddfiske som stod på dagordningen så var det ståltafs och långt blad som gällde. Man hade ju koll...

Hur det nu var så hade jag drag och tekniker som tillät mig att fånga gädda (även grov sådan) i allt från några decimeter djupt vatten till ca 10 meters djup (och större djup än så stod inte att finna i den gotländska havsvik där jag mest fiskade). Jag var rustad för fiske över grunda bottnar, över gräsdjungler och tångskogar på djup från ca 2 till (som sagt) 10 meter, i strömsatta djupbranter och på alla andra ställen där det fanns gädda och allt detta klarades med ett enhandsspö på 6-7 fot och en mellanstor haspelrulle med 0,30 eller 0,35 mm nylonlina.

Nu var säkert fisket oerhört mycket bättre då än vad det är nu men jag har svårt att tänka mig att jag skulle ha fått fler eller större fiskar om jag haft tillgång till tvåhektos gummibeten eller stora jerkbaits. Kanske hade jag fått ungefär lika mycket (fast på ett annat sätt).

Vart vill jag då komma med denna utläggning? Vill jag säga att det var bättre förr? Det var det i och för sig på många sätt men det är inte min poäng. Inte heller vill jag såga det "moderna" gäddfisket eller idiotförklara dess utövare. Jag vill inte ens påstå att mitt sätt att fiska gädda var bättre. Många oerhört mycket skickligare gäddfiskare än jag (tex Old Firehand) fiskade ju på helt andra sätt. Nej,det jag vill komma fram till är att gäddfisket kan bedrivas på så många olika sätt och att jag (faktiskt) tycker att det är litet synd att så många nya (moderna) gäddfiskare tror att ett spö måste kunna kasta 150-gramsbeten för att vara dugligt till fiske efter gädda. De tunga betena har kanske sin plats men det funkar oftast med betydligt lättare grejor.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 690 svar
                      374 805 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo