Heddon Super spook - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Heddon Super spook

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Heddon Super spook

Jag har läst mycket kul om ytbeten här på forumet och började nöta på med en Rappala skitterpop. Polaren köpte också en skitterpop men vi får ingen fisk på dem.
    Tillsammans har vi haft ett hugg, som tyvärr missade och börjar smått misströsta.
    Vi fiskar i skärgården och får bra med aborre och gädda på andra beten, men just ytfisket, som verkar så jävla kul, fixar vi inte

Vi fiskar på grynnor och vassvikar, mest med jigg efter abborre, och wobblers för gädda. Favorit för abborre just nu är Stormjiggar wild eye minnow, men nu ikväll ska jag testa en ny Heddon Super Spook, den är blåmetallic och silver... Den ser ganska stor ut med sina 12.25cm, fiskar ni verkligen borre på den, eller har jag köpt gäddversionen av 'spook'?

Ursprungligen postat av Test005
    Jag har läst mycket kul om ytbeten här på forumet och började nöta på med en Rappala skitterpop. Polaren köpte också en skitterpop men vi får ingen fisk på dem.
    Tillsammans har vi haft ett hugg, som tyvärr missade och börjar smått misströsta.
    Vi fiskar i skärgården och får bra med aborre och gädda på andra beten, men just ytfisket, som verkar så jävla kul, fixar vi inte

Vi fiskar på grynnor och vassvikar, mest med jigg efter abborre, och wobblers för gädda. Favorit för abborre just nu är Stormjiggar wild eye minnow, men nu ikväll ska jag testa en ny Heddon Super Spook, den är blåmetallic och silver... Den ser ganska stor ut med sina 12.25cm, fiskar ni verkligen borre på den, eller har jag köpt gäddversionen av 'spook'?
    Joru, nog var jag själv skeptiskt för två-tre år sedan. Har fångat massor med abborrar mellan 2 hekto och 1,4 kilo på Super Spooken... Den fungerar super med andra ord. Den har oxå den fördelen att den attraherar just stor abborre jämfört då med de lite mindre ytbetena. Så, lycka till och får du inget direkt så håll ut, det är värt det...
    "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
    "Keep it simple"

//Jan O
    www.fisheco.se
    www.brofiske.net
    www.magazinefisheco.se

Kommentera

jo ibland kan det vara segt. men när väl hugget kommer så såelar det inte så stor roll om man nött i några timmar

Kommentera

En sommarkväll när det är varmt i vattnet och borrarna börjar rejsa efter betesfisk. Då är det som roligast.. för att inte säga alla snipor som flyger upp ur vattnet som skjutna ur en kanon för att försöka nypa spooken. Oftast missar dom betet men det är riktigt kul ändå.
        LaSsE

Kommentera

Om du bara eftersöker att få fisk, gör såhär. Ta din favorit vik, precisionskasta in emellan eller precis intill vasskanten. Låt betet ligga en konstpaus efter nedslag, gör 3 ryck, paus, 3 ryck, paus. Om gäddan står nara intill, hinner den nu vända sin uppmärksamhet efter dina första rycke, pausen gör att fisken får tid att loaklisera, 3 snabba, "det var en fisk" tänker gäddan, 3 ryck till, men låååångsamt, då hinner gäddan träffa med lite högra säkerhet än om du kär för högt tempo hela tiden.
          För högt tempo på gäddan gör att när den väljer att attackera så går det sjukt fort, gäddan har svårt att korrigera i sidled när al kraft går rakt upp. DÄrav missar den ofta med sjukt roliga hopp som följd!!!
          Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
          Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
          Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Allright, jag fiskade Super Spooken ikväll men fick inget på den. Fisket var allmänt trögt och de borrar som kom upp fick vi på gul curlytail och min polares skärgårdsfavorit för smågädda, blå krokodil.

Fråga ang. Spooken; Ska den någonsin dippa ned under ytan? Om man småjerkar hem den så får man till ett ganska fint sick-sack mönster, men om man ökar tempot litegrann dyker Spooken och plöjer just under ytan.
            Beror dyket på att jag använde en tunn ståltafs eller är det ett normalt tecken på att betet går för snabbt?

...Jo, jag ska nöta med Spooken, kan tänka mig att om en gädda kommer voltande efter den blir det kul. (Man får försöka kämpa emot att dra på något gammalt beprövat när fisket går tungt).

Jag och polaren har en liten tävling om vem som får första fisken på ytbete, eller "plop-plop" som vi kallar dem (Eftersom vi inte får fisk på ytbetena har vi en lite ironisk attityd mot dem och skämtar ofta om att fiska plop-plop när allt annat inte heller funkar. Ni vet, heldag, spöregn, inte en firre, testat rubbet...då spänner man ögonen i fiskepolaren och håller med bestämd min upp en tanig liten Rapala skitterpop och sen ligger vi båda och tokgarvar i båten)
            Senast ändrad av Test005; 2006-06-20, 23:44.

Kommentera

Du har fel attityd vad gäller "ge det nya en ärlig chans".
              Om du i förväg vet att du kommer sätta på en curlytail eller krokodil för att få fisk kommer det nog dröjja tills första voltande gäddan visar sig.

Din tafs är för tung för betet, den vill dyka för att vikten fram gör spookens vinkel för plan istället för den baktunga orginalviktningen.
              Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
              Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
              Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Nja, ta det inte fel, det var skämtsamt menat.
                Jag nötte faktiskt på med Spooken en hel del ikväll och varvade det med jiggfiske.

Började fiska av platserna med Spooken, så den var i vattnet först och varvade sen med jiggspöet. Visst, kanske man bara skulle fiska Spook, men då det inte gav något och fisket i allmänhet gick skittrögt fick väl tålamodet sig en stöt och man gjorde sitt bästa för att iaf få något överhuvudtaget.
                Senast ändrad av Test005; 2006-06-21, 00:05.

Kommentera

Var själv ute och ytfiskade lite igår. Körde först med diverse poppers, rapala berkleys kinetic och fick ingenting. Bytte till till favoriten, Heddon Super Spook Jr, och efter 2 kast small det till i ytan, ganska fin gädda som tyvär missade. därefter var det en gädda på på ungefär vart 10:nde kast. Men som push-up sa: var vaksam med hastigheten. Jag hade flera igår som flög högt som f*n men ungefär 3 dm bakom betet.
                  Skitfiske på er!

Kommentera

Tjena... Har gjort några ytpass typ 5 st iår. tagit 7abborrar över 8hg, men tyvärr ingen över kilot än. Men det kommer,,

Fiskade i går, iregn och blåst.. Ingen höjdare. Fick en del abborrar men ingen större. Du behöver inte vara orolig på att super spooken är stor. tog 2 abborrar igår som var typ 15 cm. Det jag har märkt är att man får en hel del tråkiga skador med de 3 st vassa 3krokarna.. En av de 15 cm borrarna satt verkligen fast. framkroken i munnen, mittkroken i ryggen samt bakre i stjärtpartiet. Den abboren såg ej glad ut.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 210 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B