Heddon Super spook - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Heddon Super spook

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Öppnade precis förpackningen till en Super Spook och måste säga att krokarna är helt värdelösa. Bara ett par krokspetsar var "tillräckligt" vassa, och en av spetsarna på trekroken längst bak var t.o.m. helt rundad!

Ska efter krokbyte ut i helgen och se om det här betet/tekniken fungerar i mitt fiskevatten.

Kommentera

Var ute i helgen (Blidö, stockholms skärgård) med min nyinköpta svarta super spook som jag skrev om i förra inlägget. När min lilla Zalt firetiger (som fungerat riktigt bra hela sommaren för både gädda och abborre) inte gav utdelning satte jag på spooken.

Efter två kast flög den första gäddan upp och krokades utan problem. Lät spooken sitta kvar på tafsen och hade ytterligare flera gäddor och abborrar uppe vid ytan som visade intresse. Alla träffade dock inte rätt.. En av gäddorna var dessutom riktigt grov för årstiden. Men gammal och vis stämde inte in på detta exemplar som missade betet med flera decimeter tre gånger på raken. Inte så kul, men dessto roligare att se en hyffsat stor sommargädda attackera vid ytan.

Strax efter var det något som fastnade på krokarna och upp kom en abborre som inte var mycket större än draget. Värt att tillägga är att fisket fortsatte vara bra även när mörkret började lägga sig. Med andra beten brukar det åtminstone för mig vara helt dött efter att solen gått ned (kombinationen ytgående + svart färg = bra kontrast mot den ljusare himlen verkar stämma).

Att köra riktat fiske efter abborre med en super spook låter som en bra idé, storleken på betet var tydligen inget problem ens för de mindre rackarna.

Kommentera

Är det någon mer än jag som har drabbats av sprucken spook? En av mina (Spook Jr.) sprack i över- och underkant i bakänden. I fogen kan man säga.
        Lite trist Hade bara kastat max 50ggr och dragit asp och gädda på vardera kilot.
        Har dock varit i kontakt med trummans sportfiske och ska få en ny (om det är ett garantiärende).
        myspace.com/klubbdist

Kommentera

Ursprungligen postat av Test005
          Jag har läst mycket kul om ytbeten här på forumet och började nöta på med en Rappala skitterpop. Polaren köpte också en skitterpop men vi får ingen fisk på dem.
          Tillsammans har vi haft ett hugg, som tyvärr missade och börjar smått misströsta.
          Vi fiskar i skärgården och får bra med aborre och gädda på andra beten, men just ytfisket, som verkar så jävla kul, fixar vi inte

Vi fiskar på grynnor och vassvikar, mest med jigg efter abborre, och wobblers för gädda. Favorit för abborre just nu är Stormjiggar wild eye minnow, men nu ikväll ska jag testa en ny Heddon Super Spook, den är blåmetallic och silver... Den ser ganska stor ut med sina 12.25cm, fiskar ni verkligen borre på den, eller har jag köpt gäddversionen av 'spook'?
          HejsanTest005; Betänk att Push-Up och Jan O. är oslagbara proffs på att fiska med HEDDON Super Spook X9256 (125 mm, 25g). Det är tack vare Push-Up som Super Spook blivit så populär här i Sverige bland de som är ute efter stor abborre. Vill du se vilka färger som finns tillgängliga kan du gå in på www.trumman.com och klicka på HEDDON och vidare på Super Spook. Vissa färger försvinner med en rasande fart i år. Populärast verkar färgerna 04, 05, 16, GS, HBS, HFB, SM, SPTM och Push-Up favoriterna RF och ST vara. Själv har jag inte haft någon större framgång med HEDDON Super Spook i Gävlebukten utan vanliga 7 grams gula dubbelstjärtjiggar med rött huvud har vi lyckats bäst med vid våra abborrfisken. Heddon Zara Spook X9255 är den mest berömda i Heddons Zarafamilj och omnämndes redan 1939 som den första "miljonsäljaren". Än har jag personligen inte gett upp utan tänker träna vidare tills jag får en 2-kilos abborre på Super Spook, Super Spook Junior eller Zara Spook!
          Go for them!
          Old Firehand

Kommentera

Jerkar ni hem Spooken med "renodlade" jerkprylar lr använder ni vanligt spinnspö och slår lite med det( sida till sida)? Känns ju lite konstigt om man skulle använda sitt styva jerkspö till att fiske borre.

Kommentera

man KAN fisk en spook med vanligt spinn/haspel spö, men de brukar oftast vara för långa och mjuka, det börjar bli en del "ytbetes spö" eller "light jerk" på marknaden nu som lämpar sig bättre till spookar och andra ytbeten, tex rst/lf cobra, bft walker och sjöbjörnen ltj. de är som ett vanligt jerk spö fast betesvikt på ca 15 - 45g.

Kommentera

Ursprungligen postat av bakos
                man KAN fisk en spook med vanligt spinn/haspel spö, men de brukar oftast vara för långa och mjuka, det börjar bli en del "ytbetes spö" eller "light jerk" på marknaden nu som lämpar sig bättre till spookar och andra ytbeten, tex rst/lf cobra, bft walker och sjöbjörnen ltj. de är som ett vanligt jerk spö fast betesvikt på ca 15 - 45g.

Har själv inga somhelst problem med att fiska med spook med mitt vanliga spinnspö, 10' och kastvikt <32 gr. Har ett betydligt grövre och styvare spö som jag använder ibland men det blir absolut ingen skillnad på gången eller fångststatistiken, enda skillnaden är att all känsla försvinner och fisket blir trist.
                Skitfiske på er!

Kommentera

som jag skrev man kan fiska med vanliga spön, sen tycker jag själv att just spooken är en av de lättaste att fiska just side to side andra beten kan vara lite trixigare att få bra gång på, men fördelen (enligt min mening) med ett light jerk spö är att det är tillräckligt styvt att snärta igång riktigt hetsig side-to-side. ett mjukare spö tycker jag att det svampar för mycket och man nästan bara kan köra en slingrig side-to-side. sen kliver det på en tex 2kgs gädda eller en abborre modell grövre så tycker jag inte att känslan försvinner så mycket med ett styvare spö.

Kommentera

när jag ytfiskade med min SPOOK så var det en liten plytte abbore som hög... jag fattade inte vrf betet var ju 2 eller tillochmed 3 gånger större än den lille abborren ???
                    gädda är kul, men karp är nog rogligast

Kommentera

Ursprungligen postat av Test005
                      Jag har läst mycket kul om ytbeten här på forumet och började nöta på med en Rappala skitterpop. Polaren köpte också en skitterpop men vi får ingen fisk på dem.
                      Tillsammans har vi haft ett hugg, som tyvärr missade och börjar smått misströsta.
                      Vi fiskar i skärgården och får bra med aborre och gädda på andra beten, men just ytfisket, som verkar så jävla kul, fixar vi inte

Vi fiskar på grynnor och vassvikar, mest med jigg efter abborre, och wobblers för gädda. Favorit för abborre just nu är Stormjiggar wild eye minnow, men nu ikväll ska jag testa en ny Heddon Super Spook, den är blåmetallic och silver... Den ser ganska stor ut med sina 12.25cm, fiskar ni verkligen borre på den, eller har jag köpt gäddversionen av 'spook'?
                      Skitterpop och andra poppers som fräser ordentligt i ytan hade jag svårt att få nåt på i början. En mulen dag när det blåser ordentligt så är dom dock kanon. När det är finväder verkar för mycket fräsande skrämma gäddorna

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      4 245 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B