Tappar hoppande regnbågar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tappar hoppande regnbågar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tappar hoppande regnbågar.

God kväll, eller särskilt god känns den inte just nu då jag känner mig uppgiven efter dagens prestation vid regnbågsfisket i en P&T tjärn. Det är som så att de tre regnbågar jag krokade miste jag under drillningen, närmare bestämt så miste jag samtliga under identiska omständigheter, då de hoppade. Att nämna är att jag är ovan att fisk regnbåge.

Jag funderar på vad jag gjorde för fel, händelseförlopp:
    1: Bestämt mothugg snett ned åt sidan.
    2: Jag håller spötoppen så lågt jag kan för att inte driva regnbågen till ytan.
    3: Jag ger ingen slaklina(notis att jag gav en halv sekunds slak lina på en av dem som valde att göra en direkt rusningen mot mig, men den var spänd till innan hoppet).
    4: 10-15 sekunder in i drillningen så hoppar regnbågen och wips, draget lossnar.
    5: ???

Det var samma drag samtliga gånger så jag ifrågasatte krokarna till att börja med, men tidigare i månaden lyckades då samma krokar fästa i munnen på både en öring och ett antal abborrar. Så istället ifrågasatte jag om trekrok storleken 6 är för stor/liten så att regnbågen får någon form av hävstångskraft eller att den fäster konstigt. Vidare ifrågasatte jag om mitt mothugg kanske var för starkt/klent. osv. osv.

När något sker tre gånger om kan jag inte förtränga det som otur och känner att det är ett skit bakom spakarna problem så jag vänder mig hit för tips eller förklaringar från de mer erfarna.

När regnbågen hoppar brukar jag göra ett litet ryck i spöt, typ som ett snabbt litet mothugg
    Att tappa hoppande fisk är det många som gör där även jag inräknat
    Men med ett litet ryck i hoppet så tappar jag mindre fisk. Säger inte att detta funkar alla gånger men det känns effektivt för mig spänd lina, när fisken hoppar, dra snabbt bak spöt typ 1-1,5m. Skriv gärna sen om det funkat för dig

Skitfiske på dig
    Classe
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Om det är frågan om något drag du fått de på skulle jag starkt rekomendera att sätta någon extra fjäderring mellan bete och krok. Det har visat sig vara otroligt bra för havsöringen under deras akrobatkonster.
      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
        När regnbågen hoppar brukar jag göra ett litet ryck i spöt, typ som ett snabbt litet mothugg
        Att tappa hoppande fisk är det många som gör där även jag inräknat
        Men med ett litet ryck i hoppet så tappar jag mindre fisk. Säger inte att detta funkar alla gånger men det känns effektivt för mig spänd lina, när fisken hoppar, dra snabbt bak spöt typ 1-1,5m. Skriv gärna sen om det funkat för dig

Skitfiske på dig
        Classe
        Låter livsfarligt!

Regnbågar hoppar och ibland lossnar de. Bästa lösningen är väl att ha spötoppen lågt och ta de alaska hårt. Själv tycker jag det är skoj när de hoppar.

Kommentera

Extra fjäderring och du har löst ditt problem.

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
            Låter livsfarligt!

Regnbågar hoppar och ibland lossnar de. Bästa lösningen är väl att ha spötoppen lågt och ta de alaska hårt. Själv tycker jag det är skoj när de hoppar.
            Ja, kanske inte kom fram givetvis skall spötoppen vara lågt. Skall ju inte tokrycka utan bestämt dra spöt bakåt så man sätter lite press på fisken och hoppet kommer av sig lite
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Tack så mycket för svaren, jag ska definitivt prova fler fjäderringar, kanske ger mig på Classes special luft-mothuggs teknik också om fjäderringarna inte fungerar.

Kommentera

Att draget lossnar när Laxfisken hoppar kan tyda på att linan är spänd vid upphoppet.....

Själv krokar jag fisken och lättar sedan på slirbromsen. När en laxfisk hoppar sänker jag snabbt spötoppen mot vattenytan så att inte linan är sträckt när fisken är i luften.....

Vassa krokar betyder bättre fiskelycka!

Old Firehand
                Leif Engström

Kommentera

Jo linan var definitivt spänd vid upphoppen, men det är alltså ett misstag?

Ett problem jag ser är att jag redan har spötoppen i vattennivå höjd, så får ge lite lätt slacklina genom att föra spöt rakt framåt.

Kommentera

Ursprungligen postat av kenta_85 Visa inlägg
                    Om det är frågan om något drag du fått de på skulle jag starkt rekomendera att sätta någon extra fjäderring mellan bete och krok. Det har visat sig vara otroligt bra för havsöringen under deras akrobatkonster.
                    Hej Kenta 85;

Det knepet med "extra fjäderring mellan bete och krok" predikade Laxfiskeguiden Johan Abelsson redan på 1980-talet...http://www.abelfishing.com/cat/blogg/ ....

Old Firehand
                    Leif Engström

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 690 svar
                    373 521 visningar
                    0 gillar