Jerkbaitfiske efter id - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbaitfiske efter id

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jerkbaitfiske efter id

    Iden är en sportfisk jag aldrig någonsin ägnat en tanke innan jag flyttade till Gotland.
    Snacka om att ha missat någonting!

    Min första fick jag vid jerkbaitfiske med abborrutrustning efter kustnära havsöring, och sedan rullade det på. Under våren och sommaren har jag fångat ert enormt antal id, ingen under 1,5kg.

    Det började alltså av en slump, och sedan rullade det på. Jag visste inte att iden ens var en rovfisk, och jag blev förvånad över att de större exemplaren så glatt anföll mina jerkbaits.
    Jag misstänker att storleken på betena (jerkbaits likt mindre buster, westin swim och shadow rap om ca 10cm) effektivt sållar bort småfisken — jag vet förvisso inte med all säkerhet men som sagt har inga varit under 1,5 kg. Topp hittills är på 2,4, vilket inte är helt illa pinkat.

    Överlag har relativt ytligt fiskade beten i en förhållandevis snabb takt varit melodin. Jag har heller inte märkt av några särskilda trender vad gäller väderförhållanden.
    Eftersom fisketrkniken och betena är väl beprövade för såväl öring som abborre så brukar bonusfångsterna knappast vara till besvikelse heller.

    Om man har gott om id i sina vatten ska man definitivt prova på detta fiske! Iden kämpar hårt och kan bjuda på riktigt fina ruscher.

    Jag fortsätter jaga efter en riktig trofé-id. Om någon annan också fiskar id med abborreprylar så bjud gärna på lite erfarenheter!

  • #2
    Prova Salmo Slider i de mindre storlekarna , det har fungerat bra för mig i havet .

    I älvmynningen kör jag Vibrax Shallow med en shadjig bakom .

    På vårvintern tar iden på gul/orange mormyska utanför åmynningar och andra platser med vattenrörelse , i år har jag dragit mer id än sik på pimpel.
    Spiggpimplare

    Kommentera


    • #3
      Kul!

      Kan tänka mig att sliders funkar bra, precis som små busters.
      Vissa dagar har jerkbaits med rejält häng (shadow rap) varit helt avgörande. Jag tänker mig att iden inte alla dagar är en sån våldsam predator som abborren, och behöver ibland kanske tänka efter lite...

      Kommentera


      • #4
        Tänk att man aldrig trots mååååånga pass både i idrika sjöar sant Östersjön inte fått en enda id som bonusfisk

        Kommentera


        • #5
          Fått id en gång som bonus vid abborrfiske. Tog en liten 9cm jigg.
          En kompis till mig tog en stadig id på mcmy i blåvitt.

          Mina mungipor föll ner när jag såg att det var en id & inte en abborre jag krokat.
          Bara ett kast till..

          Kommentera


          • #6
            Jag fick en id på 2,4 kg som bonusfisk då jag fiskade gädda. Högg på en Pig Shad.
            Den var inte felkrokad utan satt med kroken perfekt i munnen. Blev väldigt förvånad att de högg på så pass stora beten.

            Kommentera


            • #7
              Vi har väldans massa Id just nu i kanalen i Malmö och dessa anfaller glatt jerkbaits, blaidbaits, viblures, jigg m.m.

              Men är den verkligen så stridbar? Menar här nere är det ett rejält jävla hållkäften-hugg men sen mest typ inget... eller har vi några skånska Idar här som är mer laidback?

              Kommentera


              • #8
                Nu då det är kallt i vattnet är iden faktiskt inte lika slö som på sommaren

                Antagligen ligger skåne såpass nära ekvatorn att ni har för varmt vatten
                Spiggpimplare

                Kommentera


                • #9
                  Nåja, där nere i Skåne slöar man väl i regel alltid... Skämt åsido! Jag är verkligen total nybörjare på iden men här på ön så slåss de ganska fint!

                  Kul att det blev lite svar i tråden. Det verkar ju onekligen som att iden är glupskare och vildare än man ofta fått höra.
                  Måste varit jäkligt märkligt att dra upp den på pigshad

                  Men om man ska nörda ner lite: Vad upplever ni att iden hugger mest på? Långsamt presenterade beten eller snabbare hemtagning?

                  Kommentera


                  • #10
                    Tog en tidig eftermiddag efter jobbet. Vindskyddad vik trots blåsten! Idag var det en långsamt invevad McHybrid baby med curly tail som gällde. Topp på 2,2kg, ingen under 1,8!

                    Riktigt starka fiskar idag. Vissa rusade rätt rejält och andra gjorde det där kraftiga rycket de brukar göra, häftig känsla i spöt. Dagens största tog nästan tio minuter att få upp, och jag då är min utrustning ändå inte så vek (Daiwa XR 10-30, Daiwa Tatula SV TW).

                    Bra fiske med andra ord!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 138 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 209 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 389 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    50 svar
                    12 023 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    680 svar
                    57 391 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg DuffelDad  
                    Arbetar...
                    X