Jiggfiske! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jiggfiske!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ska helt klart testa att hålla spöt lägre framöver. Annars får jag den där obehagskänslan av att ha "för mycket lina i luften"! Det känns fladdrigt helt enkelt.

Tack för tipsen!

Kommentera

Ursprungligen postat av LinusW
      Hej fiskevänner!

Har ett antal spörsmål att ta upp...

Som nybliven jiggfiskare måste jag säga att jag känner mig vilsen, läser ju överallt om hur jiggen ska tas hem hoppandes längs botten samt att linan hela tiden bör hållas sträckt (inte så konstigt men... ) Problemet är bara att jag känner att jag har problem med att hålla kontakten med betet och att linan ändå envisas med att slacka. Blir också nervös p.g.a. att jag inte riktigt vet i vilken vinkel spöt bör hållas. Sen det där med tafs...det är ju tamejsatan en hel vetenskap! Tafs eller inte tafs, det är frågan! Fiskar främst i insjöar med hyfsad mängd gädda, men då finns det folk som snackar om att det inte behövs ngn tafs vid "riktat abborrfiske". Var/när/hur infinner sig det där abborrmonopolet i sjön? Hursomhelst är jag tacksam för alla svar, även på frågor som inte finns med här. Säkert finns det massor som gamla jiggrävar kan tillägga!!!
      Något som kan funka när det är varmt i vattnet är att smårycka hem shadjiggen i raskt tempo en meter under ytan. Lite tyngre skalle än normalt, för att jiggen SKA röra sig snabbt. Några korta spinnstopp då och då är aldrig fel...
      Den vingliga gången och höga farten har triggat abborren när den vanliga grundtekniken ej givit annat än försiktiga puffar...

Någon typ av smidig tafs är vettigt (pga gäddor) och en liten hake utan lekande eller not-a-knot gör att shaden vobblar och vänder upp sidan bättre än då linan knyts direkt i jigskallen.
      Senast ändrad av prylis; 2006-07-25, 11:21.

Kommentera

Jiggar utan tafs, och har inte förlorat en enda jigg p.g.a. gäddhugg i år.

Kommentera

Ursprungligen postat av salachtin
          Jiggar utan tafs, och har inte förlorat en enda jigg p.g.a. gäddhugg i år.
          Det händer nog i år också ska du se...

Kommentera

Jag är inte övertygad.
            Det blir mest smågäddor, vilka oftast krokas perfekt i mungipan.

Kommentera

Ursprungligen postat av LinusW
              Ska helt klart testa att hålla spöt lägre framöver. Annars får jag den där obehagskänslan av att ha "för mycket lina i luften"! Det känns fladdrigt helt enkelt.

Tack för tipsen!

LinusW; Det finns många fungerande jigtekniker. En av de allra första jag lärde mig var att jigfiska med maraboujiggar efter grov, ytjagande abborre. När jag ser hur abborrarna vakar, plumsar och jagar i vattenytan kastar jag jiggen så nära den senaste vakringen jag kan och gör två, tre snabba, korta ryck med spötoppen och forcerar jiggen att göra små hopp under ytan. Fast fisk vid nästan varje kast! 7-10 grams Crappie Buster och Maribou Jigs i för vattnet fångstsäkra färger ger alltid "Storslam". I Mälaren är vita och rosa Crappie Buster ofta fångstsäkrast. I Östersjöns skärgårdar är gula jiggar med rött huvud klara favoriter. I Norrlands inlandsvatten som Hornavan, Uddjaur och Kakel föredrar abborrarna bruna och svarta maraboujiggar.
              Go for them!
              Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand
                LinusW; Det finns många fungerande jigtekniker. En av de allra första jag lärde mig var att jigfiska med maraboujiggar efter grov, ytjagande abborre. När jag ser hur abborrarna vakar, plumsar och jagar i vattenytan kastar jag jiggen så nära den senaste vakringen jag kan och gör två, tre snabba, korta ryck med spötoppen och forcerar jiggen att göra små hopp under ytan. Fast fisk vid nästan varje kast! 7-10 grams Crappie Buster och Maribou Jigs i för vattnet fångstsäkra färger ger alltid "Storslam". I Mälaren är vita och rosa Crappie Buster ofta fångstsäkrast. I Östersjöns skärgårdar är gula jiggar med rött huvud klara favoriter. I Norrlands inlandsvatten som Hornavan, Uddjaur och Kakel föredrar abborrarna bruna och svarta maraboujiggar.
                Go for them!
                Old Firehand
                LinusW; Maraboujiggen lever liksom ett eget liv. Det är en levande varelse! Den pulserar, krymper och ökar volymen när jag smårycker den fram genom vattnet, antingen i ytan, mellanskiktet eller nära botten. Jag knyter alltid linan direkt i jigghuvudets ögla med en hårt sammanpressad 8-10 varvs Clinchknut. Sedan pressar jag knuten med tummen bakåt mot krokspetsen. Detta gör jag för att jiggen ska hänga horisontellt i vattnet när jag visar den för "presumtiva köpare"! Att fiska med en maraboujig kräver mer inlevelse och större skicklighet än att fiska med en twisterjig, en dubbelstjärt eller en vanlig shadjig som alla har ett eget inbyggt rörelseschema. Det är som att jämföra en flugfiskare med en som fiskar med en skedspinnare. Allting har dock sin tjusning!
                Go for them!
                Old Firehand

Kommentera

Wow, snacka om passion!

Får väl införskaffa ett par maraboujiggar då, låter nästan som flugfiske. Kasta efter vak...låter dock riktigt spännande...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  4 245 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B