Jiggfiske! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jiggfiske!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jiggfiske!

Hej fiskevänner!

Har ett antal spörsmål att ta upp...

Som nybliven jiggfiskare måste jag säga att jag känner mig vilsen, läser ju överallt om hur jiggen ska tas hem hoppandes längs botten samt att linan hela tiden bör hållas sträckt (inte så konstigt men... ) Problemet är bara att jag känner att jag har problem med att hålla kontakten med betet och att linan ändå envisas med att slacka. Blir också nervös p.g.a. att jag inte riktigt vet i vilken vinkel spöt bör hållas. Sen det där med tafs...det är ju tamejsatan en hel vetenskap! Tafs eller inte tafs, det är frågan! Fiskar främst i insjöar med hyfsad mängd gädda, men då finns det folk som snackar om att det inte behövs ngn tafs vid "riktat abborrfiske". Var/när/hur infinner sig det där abborrmonopolet i sjön? Hursomhelst är jag tacksam för alla svar, även på frågor som inte finns med här. Säkert finns det massor som gamla jiggrävar kan tillägga!!!

Du ska alltid köra med nån typ av tunnare knytbar tafs till jiggfiske, hur det än är, så kommer du att tappa massor med jiggar i gäddkäftar om du inte kör med tafs, jag lovar!

Kommentera

vad är linans tjocklek??? jag personligen tycker det är best med tunnare flätlina 0,13 power pro eller lite tunnare, med tjockare lina tappar jag kontakten med jiggen, spöt ska inte vara nån styv spö heller. Tafs kör jag med proleader 5kg.

Kommentera

ge dej ut o testa själv,efter ett par turer så har du svaren på de där frågorna själv tror jagsjälv kör jag utna tafs,knyter direkt i huvet,fast iofs så finns bara smågädda där jag jiggar, och använd flätlina,hjälper mkt fan

och de där me spövinkeln o slacket,de kommer me tiden,alltid lite träning som krävs

lycka till
        www.ungasportfiskare.se
        www.team-rotenon.webs.com

Kommentera

Kör med 0.16 flätlina och har ett Shimano Beastmaster 3-20 gram, och det är inte alls särskilt styvt. Borde funka, va?

Kommentera

Lyssna nu Linus. Tafs=ja, går oxå med fluorcarbon 0,40, dock måste du kolla den efter varje gädda. Flätlina gärna 0,12 men det är inte hela världen. Jigghuvud 7-12 gram. Teknik. Kasta, fäll bygeln direkt, låt sjunka till botten, veva 3-4 varv och stanna tills linan gör ett litet slack, 3-4 vevtag till.. osv. Håll spöet rakt framför dig så nära vattnet som möjligt. Håll absolut koll på linan, du ser lika ofta huggen som ett "darr" eller kort ryck som du känner dem i spöet. Jiggfiske handlar egentligen mest om tålamod, inte om teknik, om man följer dessa enkla råd...
            "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
            "Keep it simple"

//Jan O
            www.fisheco.se
            www.brofiske.net
            www.magazinefisheco.se

Kommentera

Beträffande tekniken tycker jag att det funkar bättre att ha spötoppen pekandes uppåt. Jag tycker det är lättare att se huggen om jag kör med den spöförningen, dessutom tycker jag att det är lättare att få till ett snabbare mothugg. Dock gäller det att inte jobba med armarna när man kör med spötoppen uppåt för då har man inte nåt att göra mothugg med, tricket är att använda handleden istället. Synnerligen en smaksak, men detta är vad jag tycker funkar bra.

Kommentera

... tycker att det blir lite för mycket lina i luften då sas. Lättare att hålla kontakten med jiggen när man har spötoppen så nära vattnet som möjligt. Speciellt när det blåser.
                "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                "Keep it simple"

//Jan O
                www.fisheco.se
                www.brofiske.net
                www.magazinefisheco.se

Kommentera

Vid blåsiga förhållanden kan jag inte annat än hålla med, då är det skitsvårt att se på linan när jiggen når botten om man har spötoppen uppåt. Att det blir för mycket lina i luften tycker jag endast blir ett problem om man står nån meter eller mer ovanför vattenytan.

Kommentera

Ursprungligen postat av LinusW
                    Hej fiskevänner!

Har ett antal spörsmål att ta upp...

Som nybliven jiggfiskare måste jag säga att jag känner mig vilsen, läser ju överallt om hur jiggen ska tas hem hoppandes längs botten samt att linan hela tiden bör hållas sträckt (inte så konstigt men... ) Problemet är bara att jag känner att jag har problem med att hålla kontakten med betet och att linan ändå envisas med att slacka. Blir också nervös p.g.a. att jag inte riktigt vet i vilken vinkel spöt bör hållas. Sen det där med tafs...det är ju tamejsatan en hel vetenskap! Tafs eller inte tafs, det är frågan! Fiskar främst i insjöar med hyfsad mängd gädda, men då finns det folk som snackar om att det inte behövs ngn tafs vid "riktat abborrfiske". Var/när/hur infinner sig det där abborrmonopolet i sjön? Hursomhelst är jag tacksam för alla svar, även på frågor som inte finns med här. Säkert finns det massor som gamla jiggrävar kan tillägga!!!
                    Linus W; Personligen använder jag inte ståltafs eller hake vid jigfiske utan knyter alltid linan direkt i jiggen. Är många gäddor i farten kan jag emellanåt skarva på en halvmeter 0,60-0,80 mm nylonlina längst ut. Fluorgul flätlina, svärtad metern närmast jiggen eller clear blue Strenlina som jag lätt kan se när jag i korta eller längre ryck med pauser spinner hem jiggen på eller nära botten brukar leda till bra fångster.Spötoppen håller jag riktad mot jiggen och nära vattenytan. Jag släpper aldrig blicken från linan när jag jigfiskar! En liten darrning, en lätt stöt eller en minimal slackning betyder fisk! Jiggen fiskar bäst när den hänger horisontellt med kroken uppåt. Tidig vår och sen höst ger oftast bäst fångsresultat på abborre och gös om man kan presentera en bottenstudsande jig. Allt efter det vattentemperaturen stiger brukar fiskarna påträffas högre upp i vattenlagren. Då kan man försöka att variera fiskedjupet tills man kommit på hur högt upp från botten abborren eller gösen går idag.
                    Go for them!
                    Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 210 visningar
                    1 gilla