Moddat jerkspö.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Moddat jerkspö..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det finns flera nackdelar med det gamla ABU-rullfästet. Fördelen är ju givetvis att det är försänkt på ett förträffligt sätt. Nackdelarna är ju tyngden, det kan bli lite sämre känsla när inte klingan går igenom hela handtaget samt att rullfästet är fruktansvärt kallt att hålla i.

Men känns spöet bra så har det ju funkat som det ska i det här fallet´.

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik Nordberg
      Hmm, onekligen en fiffig lösning. Lämna gärna nån rapport när du provfiskat med grejerna.

Första jerkpasset idag.. Är mer än nöjd... Riktigt skönt grepp, och fin fin känsla.. Skulle möjligen önska att korken va något tjockare längst ner ..

Fick dessutom äran att fightas med en hyffsad dam, samt ett par 6 +:are så de va helt klart en godkänd premiär..

//Daniel
      Senast ändrad av Abelsson; 2007-01-17, 11:03.
      http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
        Det finns flera nackdelar med det gamla ABU-rullfästet.1: Fördelen är ju givetvis att det är försänkt på ett förträffligt sätt.2: Nackdelarna är ju tyngden, 3:det kan bli lite sämre känsla när inte klingan går igenom hela handtaget 4:samt att rullfästet är fruktansvärt kallt att hålla i.

Men känns spöet bra så har det ju funkat som det ska i det här fallet´.
        Nu vet jag att jag tar upp en gammal tråd, och dessutom diskuterar med en mycket kompetent sportfiskare..
        Men jag bara måste komentera dina komentarer..

1: Fenomenalt..

2:Ang den något högre vikten i alu fästet vs ex fuji plast, så kan det inte ha någon som hellst betydelse. Inte med tanke på att du spänner fast en spinnrulle som varier betydligt mer i vikt (mellan märken och modeller) än vad fästerna skiljer sig i vikt åt .. Iså fall så borde vi efterlysa en ultralätt kolfiber superduper rulle.. (vore rätt läckert förståss)

3: Angående helaktion ända ner till butten, så tror jag att det mest var ett sätt att sälja in nya prylar på marknaden.. (dessutom billigare att producera)
        Då tänker jag som så att man faktist spänner fast en rulle i metall för kung och fosterland på klingan.. Här borde klingan bli steloppererad eller åtminstonne bli hämmad.. Vid ett tillfälle har förvisso rullen hoppat ur fästet under en fight med en grov madam.Detta förklarade jag för mig själv med att fästet måste ha gängat upp sig något, och då gett spöt möjlighet att använda sin aktion ända till butten. Och detta ledde då till rullen i ena näven, och spöt i det andra.. Mindre kul...

4: fästet är väl inte kallare än din rulle i metall?

Nä, jag efterlyser nyproducerade spinnspön med rullfästen "alla80 tal"..(gärna i nån kompositplast)

Ta det inte som ett påhopp mot dig nu KG.. Den "allmänna" åsikten och propagandan låter precis som du skrev i ditt inlägg.. Vore kul att få fler att tänka till, och komma med "egna" funderingar.. Kunde igentligen ha skapat en ny tråd, men valde att spinna vidare på denna..

//Abel
        Senast ändrad av Abelsson; 2007-01-17, 11:50.

Kommentera

Finns nog ingen större risk att ditt kan inlägg kan tas som påhopp...man får tycka annorlunda än jag gör...fast det är ju obegripligt att nån gör det ...Jag har ju fiskat en del med såna där rullfästen och tycker nog att tyngden och avkylningen är störande. Kör man med en EON och ett kompositfäste så riskerar man ju inte att frysa fast. Att jag tycker att aktionen blir sämre kan nog iofs delvis förklaras av att jag bara har omoderna klingor på den typen av rullfäste, men jag inbillar mig att spöt blir känsligare när man håller runt själva klingan. Kan inte svära på något utom att just rullfästet är betydligt tyngre än dagens, plussar man då på en tung rulle så blir det ju värre ändå...men som sagt, det viktiga är ju att du tycker att det funkar bra. Det är ju du som ska fiska med det...

Kommentera

"Nu vet jag att jag tar upp en gammal tråd, och dessutom diskuterar med en mycket kompetent sportfiskare..
            Men jag bara måste komentera dina komentarer.."

jag trodde att det var KG? du diskuterade med???
            achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
            \m/

Kommentera

Ursprungligen postat av ALQ
              "Nu vet jag att jag tar upp en gammal tråd, och dessutom diskuterar med en mycket kompetent sportfiskare..
              Men jag bara måste komentera dina komentarer.."

jag trodde att det var KG? du diskuterade med???

Allt är ju relativt , och kan tolkas fritt hehe

//Abel

Kommentera

Finns nog ingen större risk att ditt kan inlägg kan tas som påhopp...man får tycka annorlunda än jag gör...fast det är ju obegripligt att nån gör det ...Jag har ju fiskat en del med såna där rullfästen och tycker nog att tyngden och avkylningen är störande. Kör man med en EON och ett kompositfäste så riskerar man ju inte att frysa fast. Att jag tycker att aktionen blir sämre kan nog iofs delvis förklaras av att jag bara har omoderna klingor på den typen av rullfäste, men jag inbillar mig att spöt blir känsligare när man håller runt själva klingan. Kan inte svära på något utom att just rullfästet är betydligt tyngre än dagens, plussar man då på en tung rulle så blir det ju värre ändå...men som sagt, det viktiga är ju att du tycker att det funkar bra. Det är ju du som ska fiska med det...
                Trots KG's teoretiserande, så tycker jag iden är utmärkt. Jag har oxå fiskat mycket med dessa försänkta rullfästen. Dom var, enligt min uppfattning, alldeles utmärkta.

Vart hittar man dessa fästen idag? Jag kunde tänka mig att oxå bygga om ett spö eller två....

Kommentera

Ursprungligen postat av Åsunden
                  Trots KG's teoretiserande, så tycker jag iden är utmärkt. Jag har oxå fiskat mycket med dessa försänkta rullfästen. Dom var, enligt min uppfattning, alldeles utmärkta.

Vart hittar man dessa fästen idag? Jag kunde tänka mig att oxå bygga om ett spö eller två....
                  Jo, gillar man omoderna saker så...det blir nog bra ihop med en Amba med utväxling 1:1,25 som också är väldigt bra om man inte kan reglera handens hastighet efter rådande förhållanden...

Kommentera

Jo, gillar man omoderna saker så...det blir nog bra ihop med en Amba med utväxling 1:1,25 som också är väldigt bra om man inte kan reglera handens hastighet efter rådande förhållanden...

ASG !!!!!!
                    achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
                    \m/

Kommentera

Ursprungligen postat av Abelsson
                      Har inte provfiskat spöt än, men det känns SÅ mycket skönare nu.. Och det ska bli ett sant nöje att lämna Cabon och Savage spöt hemma till helgen i förmån för det nya bygget..

//Abelsson
                      Tja Abelsson!
                      Quantum Cabo är väl ganska lågprofil, är du missnöjd med greppet på den också? Lite roligt, har en likadan C3 samt savagespöet, och har haft funderingar på att köpa en Cabo.
                      Vore intressant att höra om hur du tycker combon cabo/savage funkar!

Mvh Olof

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 868 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Swangsta