jag vet inte... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

jag vet inte...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• jag vet inte...

Om det är särskilt vanligt att gäddor blöder efter en krokning, för ofta när dom kommer upp i båten och innan man äns hunnit tagit bort draget så kan det ha börjat blöda, gör jag något fel på något sätt eller är det så för dom flesta?
    Såklart blöder inte alla gäddor, men som sagt en del å det tycker jag är lite synd...

Djupare krokningar brukar rendera i blödning, dvs bland gälarna. Om du metar - pröva att kroka tidigare. Vid spinnfiske - ta bort bakersta kroken på wobblern. Förläng ev. den främre med ett lekande så kroken hamnar 3/4 bak på wobblern (beroende på modell). Större drag brukar även de kroka mer ytligt än mindre beten.

Annars kan påpekas det att lite blödning skadar inte fisken nämnvärt. Ser lite fult ut på kort mm förvisso och kan kännas mer humant om den inte gör det. Pröva dig fram.

Kommentera

ja fiskar oftast med rapalas minnow spoon å d är ju relativt litet. kanske därför dom sväljer draget lite djupt ibland...

Kommentera

MikeSpike82: jag brukar också fiska med minnow spoon dom är jä*vl*gt bra till gädda
        Bättre en fisk i handen än tio i sjön

Kommentera

Originally posted by Mikespike82
          ja fiskar oftast med rapalas minnow spoon å d är ju relativt litet. kanske därför dom sväljer draget lite djupt ibland...
          Där har du det. Precis som Danne säger krokar ett större bete oftast inte lika djupt. Samma gäller större fisk då de är "skickligare" på att inte fastna lika bra eller hur man nu utrycker det.

Är man ute efter stor fisk som man tänkt återutsätta kan ett större bete vara bra av flera anledningar som sagt.

//K
          BJ@

Kommentera

Supershibby: yes håller me dej, dom är grymma på gäddan!! vilken färg tycker du funkar bäst?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
            3 svar
            2 873 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Swangsta  
            Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57