Angående gösfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Angående gösfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tänk så här. Om du hade kört med tafs hade du inte kanske fått fisken å nappa alls. Enligt mig så beror de på vilken wobbler du kör med. Kör du t ex med rapala orginal så ska du inte köra med tafs. Kör du med mann stretch så spelar de ingen roll alls.

Vilken tid du fiskar gös beror på vilken sjö du härjar i. Är den grund och grumlig så kan det nog vara bäst på morgon och eftermiddag. Är den djup och klar kan det nog vara bäst sen kväll - natt - tidig morgon.

Nu på våren så står fisken oftast lite djupare. Eller iaf i sjöar som är lite djupare och inte värms upp så lätt. Då kan wooblers som typ Walley diver magnum eller liknande vara bra, oftast så är mindre drag bärre på gös tidigt på året då de är lite kallare i vattnet. Ju varmare de blir ju glupskare blir de. I grunda grumliga sjöar så kan du börja köra relativt grunt redan nu. En sak som du också kan tänka på är att köra saktare när du trollar nu på våren. en fart mellan 0,6 och 1 knop brukar va bra. Om de är i stöten så går farter mellan 0,8 och ca 1,5 bra.

Kommentera

jag avänder aldrig tafs i mitt fiske. har fått hur många gäddor som hellst utan tafs. har bara varit med en gång att gäddan har skavt av linan och det var när jag hade den i handen o skulle ta loss wobblern
      Bajen forever!

Kommentera

Du blir man ju nyfiken på hur stora gäddor Korten fått? Att köra utan tafs låter riktigt helkorkat.

Kommentera

Tycker också det låter vanskligt att köra utan tafs. Visserligen tror jag det varierar mellan olika vatten, i ett antal har jag utan problem skippat tafs, medans det i andra (de flesta) är helt omöjligt att undvika användandet av tafs.
          sigpic

Kommentera

Originally posted by korten
            jag avänder aldrig tafs i mitt fiske. har fått hur många gäddor som hellst utan tafs. har bara varit med en gång att gäddan har skavt av linan och det var när jag hade den i handen o skulle ta loss wobblern
            Du måste skoja. Det är väl klart att man skall ha tafs till gädd fiske.

Men till gösfiske kommer jag inte att använda tafs.

Kommentera

Jag ser inte anledningen tilla tt inte använda tafs vid Gäddfisket. Eftersom de inte är så känsliga vid sämre wobblergång eller om de råkar se eler känna av tafsen.

Kommentera

men vill inte han ha tafs så e de inget att bryr sig om ja kör me tafs när ja orkar knyta på en
                Blää

Kommentera

Lyssna på kvarnis!!! Annars så tycker jag göstrolling med tunn tafs typ fox easy twist 20lb funkar hur bra som helst. Vill man ha ännu mjukare rekomenderar jag Cannelle Supratress 8kg´s som är knytbar och har dynemafiber sammanflätad med wiretrådar för optimal hållfasthet (skitbra). Oftast dumdristigt att köra utan tafs, en annan anledning till en tafs model normal 30cm är att den agerar slitskydd åt linans nedre del då den oftas slits mkt hårdare än övriga delar närmare spöet (speciellt vid användande av kevlarlinor). Altså tafs på gös går alldeles utmärkt om du dimensionerar din tafs för fisket du ämnar för stunden. För gösete funkar o,50 nylon bra, men kör du med en bra tafs kan du vid behov styra en större gädda vid hård drillning utan risk för att linan går av i munnen, altså säkrare fiske. Själv har jag inte märkt ngn skillnad på gösfisket med eller utan tafs.....svinga lugnt....tafs rekomenderas!!!
                  Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                  Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                  Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Vart får du tag på Cannelle Supratress 8kg´s, aldrig hört talas om den, men det låter som ett klart intressant koncept.
                    Samt hur (läs vilken knut) knyter du dem?

Har vanligen bara använt 20 lbs nylonöverdragen wire, kanske dags att byta upp sig?
                    sigpic

Kommentera

men inse att man inte behöver tafs när man fiska gös
                      Blää

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                      25 svar