Vilka trä jerkar spricker - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka trä jerkar spricker

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Noisey Cricket
    Fick exempelvis en liten 2kg gädda idag på en helt ny och oanvänd Pig Jr. Piggen blev totalt massakerad och tappade stora flagor av lacken samt underliggande färg... Detta kan jämföras med en annan Pig Jr som jag tog uppskattningsvis 25st gäddor på i våras... och den ser nästan ut som ny. Man kan onekligen kalla "fenomenet" måndags exemplar, dålig dag vid tillverkningen osv...
    Har ockå en pig jr som det lossnat massa färg på efter 1-2 gäddor, jag tycker dom gamla piggarna var mycket bättre i kvalitén

Kommentera

Snedmonterade öglor mm det kan kallas måndags ex,men ett urdåligt underskydd av beten är katasrofalt.det fördyrar inte produktionen så mycket,
      men kräver en helt annat produktionstänkande.
      Vad blir det för reaktion när betet reklameras????????????

Kommentera

Har haft 3 Cobbs´-beten som spruckit...
        Har även en Slammer Dropbelly som är totalt massakrerad av att bara kastats lite med, endast fåtal fisk ock stora lackflagor borta........
        Andra beten som man knappast kan fiska utan att extralacka dem före:
        Musking Seducer (MagicMaker-kopia)
        Odyssey Phantom
        Samtliga Fishit-jerkar av trä............................................ om nån nu fiskar med dem?

Kommentera

Jerkar som spricker

Största problemet med jerkar som spricker kan bero på både underbehandling och ytbehandling. Kroppar som inte är behandlade med någon form av impregnering(olja eller liknande) kommer att ha någon form av rörelse (svällning och krympning) då den kommer i kontakt med fukt. Impregnerade kroppar motverkar denna svällning. Oljan håller tillbaka fukten.

Om ytlacken är stenhård dvs inte flexibel kan det bli problem när lacken blir perforerad av gäddtänder. Det som då händer är att träet börjar ta in vatten och börjar svälla, lacken håller emot allt vad den kan tills den spricker helt. Man kan säga att träet går med vinst i denna dragkamp. Jag har sett det själv i min egen betestillverkning för 3 år sedan. Jag använde ej impregnerad bokvirke som kropp och en hård plast som toppyta. Första gäddhugget och kroppen sprack helt. Till saken hör att bok är ett virke som "arbetar" otroligt mycket vid svällning och krympning. Jag personligen använder inte detta virke längre men jag vet att många gör det. Förhoppningsvis används då en impregnering. Som ytlack använder jag en lack som hänger med i svällning och krympning. Det man kan göra är egna test för att se hur olika virke reagerar på fukt. Man kan även läsa om olika träslags egenskaper. Detta kan vara ganska nyttigt och man blir förvånad över dessa fakta.

Enligt min erfarenhet så är det sämsta tänkbara: Ej impregnerad kropp med en ytlack som är stenhård. Men det är dock enligt mig, det kan finnas andra teorier. Man skall dock inte tro på allt man läser, gör hellre egna undersökningar. Kunskap är makt.

Som konsument har man ju möjlighet att fråga betesförsäljaren om just underbehandlingen. Finns det en ordentlig impregnering? Har ni haft reklamationer ? Garantier osv.
          Senast ändrad av Jaraal; 2007-01-05, 01:04.

Kommentera

Jari, nog kan beten vara så dåligt lackade att de spricker så fort man kastar dem alt får nåt hugg.
            Nu är det inte jerbaits vi pratar, men Odysseys Turus Ukko spricker när de ligger öppet på bordet hemma :O)
            Tillsätt inga tänder....................och varning för temperaturskillnaden BREVLÅDA/Inomhus........................

Kommentera

Stubben. Det lät inte alls bra. Det är klart att temperatur också är en faktor i allt detta. Jag har dock ännu inte stött på detta problem. Det jag vet och rekommenderar dem som köper beten av mig, är att efter fiske skall träbeten som blivit perforerade torka sakta i ett uthus eller liknade. Betet skall definitivt inte läggas på ett element och skall heller inte ligga i en stängd fiskelåda. Efter ett dygn kan man om man vill laga eventuella skador med lim, nagellack eller likande. Småskador behöver inte repareras, betet håller ihop ändå.

Kommentera

Känner igen problemet med Cobbarna, har hänt med alla mina minisar hittils.

Har också reflekterat över Piggarnas kvalite't. Dängde själv en rackare rakt i en klippa med full kraft, inte en skråma. Medans andra flagnar efter ett hugg.
                Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Ursprungligen postat av Wobblersnidarn
                  Snedmonterade öglor mm det kan kallas måndags ex,men ett urdåligt underskydd av beten är katasrofalt.det fördyrar inte produktionen så mycket,
                  men kräver en helt annat produktionstänkande.
                  Vad blir det för reaktion när betet reklameras????????????
                  Givetvis är ett ordentligt impregnerat trä själva grundfundamentet om man skall tillverka träbeten. Det slarvas onekligen en hel del hos tillverkarna, får ngn en order på t ex 800 beten som ska vara klara inom kort så blir konsekvensen antagligen ibland att det tummas rejält på kvaliteten och kvalitetskontrollen. Jag försvarar det inte, bara konstaterar.

Det bästa är att höra sig för bland andra fiskare om vad de använder och strunta i vad säljare rekommenderar. Ett tips är att syna betet ordentligt i affären, be att få ta ut det ur förpackningen och välj ut ett ex som ser sjysst ut. Givetvis ingen sprick-garanti men förhoppningsvis kommer det betet från en "bra" batch.
                  Annat kul alternativ är tillverka egna jerkar (blir en hobby i hobbyn liksom), eller handla från andra hobby-snidare, ofta har de möjligheten att lägga ner det där lilla extra som gör ett bete helt fantastiskt. Givetvis kan det spricka ändå, om oturen är framme.
                  www.mag.nu

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX
                    Inte bara det - tillverkningsprocessen för själva materialet är ju inte direkt standardiserat
                    Jag har väldigt svårt för att tänka mig att alla jerkbaits i trä är tillverkade för hand. Rappala tillverkar väl fortfarande flera av sina vobbler i trä? Deras beten tycker iallafall jag tål en del stryk. Sågade sönder en super shad av ren nyfikenhet, den var tillverkad i balsaträ. Ytskicktet inbillar jag mig var någon slags krympfolie men vet ej säkert. Om någon vet hur Rappala ytbehandlar sina beten så skriv gärna något på denna tråd, det kan ju vara till hjälp även för hemasnidare.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jaraal
                      Största problemet med jerkar som spricker kan bero på både underbehandling och ytbehandling. Kroppar som inte är behandlade med någon form av impregnering(olja eller liknande) kommer att ha någon form av rörelse (svällning och krympning) då den kommer i kontakt med fukt. Impregnerade kroppar motverkar denna svällning. Oljan håller tillbaka fukten.

Om ytlacken är stenhård dvs inte flexibel kan det bli problem när lacken blir perforerad av gäddtänder. Det som då händer är att träet börjar ta in vatten och börjar svälla, lacken håller emot allt vad den kan tills den spricker helt. Man kan säga att träet går med vinst i denna dragkamp. Jag har sett det själv i min egen betestillverkning för 3 år sedan. Jag använde ej impregnerad bokvirke som kropp och en hård plast som toppyta. Första gäddhugget och kroppen sprack helt. Till saken hör att bok är ett virke som "arbetar" otroligt mycket vid svällning och krympning. Jag personligen använder inte detta virke längre men jag vet att många gör det. Förhoppningsvis används då en impregnering. Som ytlack använder jag en lack som hänger med i svällning och krympning. Det man kan göra är egna test för att se hur olika virke reagerar på fukt. Man kan även läsa om olika träslags egenskaper. Detta kan vara ganska nyttigt och man blir förvånad över dessa fakta.

Enligt min erfarenhet så är det sämsta tänkbara: Ej impregnerad kropp med en ytlack som är stenhård. Men det är dock enligt mig, det kan finnas andra teorier. Man skall dock inte tro på allt man läser, gör hellre egna undersökningar. Kunskap är makt.

Som konsument har man ju möjlighet att fråga betesförsäljaren om just underbehandlingen. Finns det en ordentlig impregnering? Har ni haft reklamationer ? Garantier osv.
                      Huvudet på spiken! Så sant som det är skrivet.

Jag vet inget träbete som säljs (av de större tillverkarna) som inte spricker
                      om det tar in vatten i träet och sväller. Möjligen av duktiga hemmapulare som har fattat att man måste olja sina beten innan lackering.
                      Cobbs,instignator,wide-glide mfl har spruckit för mig. Däremot inget av mina egentillverkade Förklaringen är enkel, se Jaraals text ovan.
                      Buster L och jag är polare!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 690 svar
                      373 568 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo