Vilka trä jerkar spricker - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka trä jerkar spricker

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Noisey Cricket
    Alla träbeten kan spricka... har mest råkat ut för tråkigheter med träbeten där skruvöglorna skruvats in efter att de lackats. Verkar som om vatten ibland kan tränga in dem vägen. Föredrar således träbeten där "basen" på skruvöglorna är väl täckt med klarlack. Men å andra sidan så finns det undantag... trä är levande material.

Ofta kan man undvika att träbeten spricker genom att täcka över bitmärken och hål i lacken med epoxy eller liknande. Om man är osäker på att använda träbeten så finns det andra alternativ, några fina plastbeten med "handgjord" feeling är t ex: Dunwright Dancer, PikeTime Sickly, PikeTime Buffalo, Pig, Pig Jr osv... osv... Själv fortsätter jag handla både trä och plastbeten.
    For ikke å glemme Llungen Jerko/Squirko! Det overlever en atomkrig, lett! Fanger rett mye fisk gjør det og.

Michael
    'dawg, mans best friend!

Kommentera

Polarens "pike attack" sprack upp helt längs med buken efter bara några kast, det blev så gott som två halvor...
      Själv sprack lacken på en "cobb's crazy shad" efter bara några turer.
      Gör man beten själv så kan man ju motverka att trät sväller (och sedan kanske spricker) genom att ge draget ett oljebad, torka och sedan många lager lack (efter att ha viktat och satt i öglor)

Kommentera

Tycker att de flesta träbeten kan ha kass kvalitet, men skiljer mycket mellan olika ex. Phantom, alla foxbeten och cobb alla slits de hårt efter lite fiske, men de är ju så grymma att fiska med så jag fortsätter...
        Gädda & Jäger
        www.gaddajager.se

Kommentera

Har ni kunnat reklamera ett bete som har spruckit/delat sig i trät eller att lacken släpper efter ett litet tag.

Det är ju ingen hitt att köpa beeten för flera hundra o att dom inte håller.

Kommentera

Attitudebaits har varit väldigt frikostiga en gång!

Kommentera

2-komponentslack!!

Har tillverkat massvis med stora "vanliga" trollingwobblers. Drabbades också av sprickbildning när det gick hål på klarlacken.

Efter att jag började låta kroppen ligga i 2-komponentslack (som är tunn och blir väldigt hård) vid tillverkningen några minuter och dra i sig var problemet borta. När lacken torkat är det bara att putsa träet som rest sig och doppa i vanlig klarlack putsa igen, måla och sedan doppa 4-5 gånger till. Observera att 2-komponentslack ofta löser upp exempelvis billack (därför som jag inte använder enbart 2-komponentslack).

När jag gjort på detta vis spricker nästa aldrig wobblern trots att träet blottas. Brukar laga de värsta hålen med epoxy.

Kommentera

Jag har aldrid varit med att ett Wobbler som jag har tillverkat har spruckit i trät,även att gäddorna biter genom lacken och att krokarna misshandlar betena i överfyllda fiskelådor.
                Därför blir jag lite undrande när det kallas måndags exemplar eller att dom har haft en dålig dag vid tillverkningen.

Kommentera

polarn hade en smutly som sprack..undertakern har sprukit för mig,
                  inga av mina egna har spukit
                  www.andreelures.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Wobblersnidarn
                    Jag har aldrid varit med att ett Wobbler som jag har tillverkat har spruckit i trät,även att gäddorna biter genom lacken och att krokarna misshandlar betena i överfyllda fiskelådor.
                    Därför blir jag lite undrande när det kallas måndags exemplar eller att dom har haft en dålig dag vid tillverkningen.

Tycker inte riktigt att man kan jämföra hemgjorda beten med komersiellt tillverkade träbeten. Tid är pengar... när det gäller all kommersiell tillverkning, detta gäller givetvis även träbeten. precis som med allting annat så blir det inte bra om det slarvas eller är för bråttom. Ibland ser man på komersiella beten (trä, plast, foam osv.) att tillverkningen gått lite för fort, resultatet blir snedmonterade skruvöglor, vinda ögon, taskig viktning, bubblig lack, spröd lack osv... kvaliten blir helt enkelt lidande.

Fick exempelvis en liten 2kg gädda idag på en helt ny och oanvänd Pig Jr. Piggen blev totalt massakerad och tappade stora flagor av lacken samt underliggande färg... Detta kan jämföras med en annan Pig Jr som jag tog uppskattningsvis 25st gäddor på i våras... och den ser nästan ut som ny. Man kan onekligen kalla "fenomenet" måndags exemplar, dålig dag vid tillverkningen osv...
                    www.mag.nu

Kommentera

Jag var med om att min Cobb´s Crazy Shad 17cm sprack i lacken längs med hela långsidan efter första fisketuren. Kan ha med att vattentempen var 5 grader och jag fiskade med den konstant i 6 timmar. När jag kom hem från min fisketur så var det hemma 22 grader, jag plockade upp min draglåda så såg jag att min Cobb hade spruckit i lacken. Detta är bara min teori, behöver inte vara sant alls. Man blir inte lite sne när man slänger ut över 200 spänn och så händer sånt här. Det jag gjorde var att laga den med 2-komponents epoxy. Jag lägger upp en bild på den.

MVH Mahseer
                      Bifogade filer

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 690 svar
                      373 218 visningar
                      0 gillar