Göra egna tafsar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göra egna tafsar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nu vet inte jag exakt hur du gör när du tvinnar, men det kan inte bli enklare än en tvåvarvs grinner grinnerknut. Genom lekandet och och sedan två varv i en ögla, tar fem sekunder.

Kommentera

ob-max 5sek!!!!!!!!!!

Kommentera

Jag köpte en överdragen wire och wirelås och har testat lite olika.
        Alltså, jag tror inte man kan tvinna den här (Mustad 15kg, 7strand)?!? Har testat med peang och att dra åt hårt, men den bara sprätter upp igen.

Ny fråga: Hade en påse Mustad wirelås, wiren går igenom och sen tillbaka, men det är för trångt att dra den igenom en tredje gång, är det OK iaf?
        (När jag provdrar känns det bra, men man "ska" ju dra igenom tre gånger )
        Senast ändrad av Test005; 2007-01-18, 17:04.

Kommentera

test005,testa å sätt tafsen i ett skruvstäd å dra hårt med en tång så ser duy om det håller,håller det när du drar så håller det för gädda,(om du inte e för klen !!!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Test005
            Jag köpte en överdragen wire och wirelås och har testat lite olika.
            Alltså, jag tror inte man kan tvinna den här (Mustad 15kg, 7strand)?!? Har testat med peang och att dra åt hårt, men den bara sprätter upp igen.

Ny fråga: Hade en påse Mustad wirelås, wiren går igenom och sen tillbaka, men det är för trångt att dra den igenom en tredje gång, är det OK iaf?
            (När jag provdrar känns det bra, men man "ska" ju dra igenom tre gånger )

Har kört dubbla genomgångar i flera år utan bekymmer...
            sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Test005
              Vill göra egna tafsar för Spinn och jerk. Är det OK om man tvinnar på ett lekande och beteslås på 7-strand eller 19-strand wire?
              (Finns ju förstås Pro Leader också, men jag funderade på att göra egna "vanliga" tafsar, dvs plastöverdragen wiretafs för wobblers och jerkbeten)
              Smaken är ju som baken själv undviker ja å använda tafsmatreal där man måste använda hylsor pga av dåliga erfarenheter. Till Jerkbait å tungt gäddspinn använder ja 60 Ibs Boa . I andra fall där tafs används använder ja proleder ex till jiggfiske gäddmete.
              Boa funkar för mig visst det händer att den går av men med tanke på hur länge ja kan använda samma tafs så tycker ja det är försumbart.

Kommentera

Har sökt igenom forumet och läst om tafstillverkning, men det är verkligen en djungel och ingen verkar vara 100% överens

Jag har Proleader som jag ska ha för jiggar, men jag vill ha "vanliga" tafsar för spinn och jerk och köpte således en plastöverdragen wire.
                Tyvärr visade den sig svårtvinnad, därav mitt dilemma.

ps. Gjorde en tvåkrpkstafs och testade, verkar hålla bra. Drog in en Owner 4'a i soffan som fick klippas ut .....Djävlar!

Kommentera

så 7-strand funkar till tungt jerkfiske?

Kommentera

Tja, jag kör med Fox easy twist, ungefär samma som seven strand, och den klarar av big bandit utan problem iaf. Jag använder 30 lbs styrka och den har gått av två ggr vid backslag (klantig är jag...) men då i beteslås och lekande. Men använder du tyngre grejor än så kanske den inte pallar ett backslag, annars håller den garanterat för gäddan. Tafskar med vajerlås har jag dragit av några stycken, så det undviker jag till allt fiske med ståltafs.
                    www.hellfish.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 872 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta