Värdelösa gummibeten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Värdelösa gummibeten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Värdelösa gummibeten

    Jag slutade i princip att fiska gädda på 90-talet, så min betesbox består mest av wobblers i olika storlekar, det var det vi huvudsakligen fiskade gädda med i Sthlms skärgård då.

    I våras bestämdes det att vi skulle iväg en vecka norröver och fiska gädda, så då tänkte jag att jag skulle komplettera boxen med några gummibeten. Jag har ju sett på Youtube hur effektiva de verkar vara, ”alla" fiskar ju med dem på t ex Pike Fight. Så jag åkte iväg med ett gäng olika gummijiggar i storleken 15 – 20 cm, bl a RIP T-bone Shad, med tillhörande blyvikter, stingers och trekrokar.

    Men prata om besvikelse, dessa beten var ju helt värdelösa. Jag fattar inte hur de är tänkta att fungera, det är ju bara en massa meckande hela tiden för att få krokar/stingern att fästa.

    Vart femte kast ungefär så lossnar stingern och man måste fästa dem igen. Efter att tag är gummit där stingern sitter helt söndersmulad och man måste hitta ett nytt ställe att sätta den i. Och rätt vad det är så blir det obalans i betet så att det snurrar runt som en propeller när man vevar in det.

    Och så måste man i princip alltid sätta dit blyvikter, annars går betet en decimeter under ytan om man inte väntar en kvart tills det sjunkit dit man vill komma. Och när man sätter betet i krokhållaren och spöt i spöhållaren under transport så lossnar stingern vid första gaspådraget och gummit dinglar runt i fartvinden. Så det första man måste göra på det nya fiskestället är att fästa krokarna igen.

    Jag förstår ärligt talat inte hypen…eller så gör jag något fel. Jag vet inte, men våra 30 år gamla wobblers var helt överlägsna under vår gäddfisketrip.


  • #2
    Jo det stämmer ju som du säger, dock finns det spikes med en liten hulling som håller stingern kvar mycket bättre än raka spikes. Efter några slemgurkor kan man då behöva limma ihop gummit med superlim om det blivit så sargat att det inte går att fästa stingern. Gummibetena måste vara det största genidraget inom prylfisket efter gädda, krävde att man bytte ut spön, rullar, linor, tafsar..

    Kommentera


    • #3
      När ett par år av störst-gummibete-vinner hade passerat introducerade något ljushuvud begreppet downsize gäddfiske, där man givetvis var tvungen att skaffa sig helt nya prylar igen för att fiska halvstora gummibeten. Briljant.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
        Jag slutade i princip att fiska gädda på 90-talet, så min betesbox består mest av wobblers i olika storlekar, det var det vi huvudsakligen fiskade gädda med i Sthlms skärgård då.

        I våras bestämdes det att vi skulle iväg en vecka norröver och fiska gädda, så då tänkte jag att jag skulle komplettera boxen med några gummibeten. Jag har ju sett på Youtube hur effektiva de verkar vara, ”alla" fiskar ju med dem på t ex Pike Fight. Så jag åkte iväg med ett gäng olika gummijiggar i storleken 15 – 20 cm, bl a RIP T-bone Shad, med tillhörande blyvikter, stingers och trekrokar.

        Men prata om besvikelse, dessa beten var ju helt värdelösa. Jag fattar inte hur de är tänkta att fungera, det är ju bara en massa meckande hela tiden för att få krokar/stingern att fästa.

        Vart femte kast ungefär så lossnar stingern och man måste fästa dem igen. Efter att tag är gummit där stingern sitter helt söndersmulad och man måste hitta ett nytt ställe att sätta den i. Och rätt vad det är så blir det obalans i betet så att det snurrar runt som en propeller när man vevar in det.

        Och så måste man i princip alltid sätta dit blyvikter, annars går betet en decimeter under ytan om man inte väntar en kvart tills det sjunkit dit man vill komma. Och när man sätter betet i krokhållaren och spöt i spöhållaren under transport så lossnar stingern vid första gaspådraget och gummit dinglar runt i fartvinden. Så det första man måste göra på det nya fiskestället är att fästa krokarna igen.

        Jag förstår ärligt talat inte hypen…eller så gör jag något fel. Jag vet inte, men våra 30 år gamla wobblers var helt överlägsna under vår gäddfisketrip.
        Kan bara hålla med dig,sedan kan man ju undra hur miljövänligt materialet i dessa gummibeten är med,känns ju lite sjukt o stå o slänga plast/gummi ut i vattnet,näääe jag är skeptisk till dessa så här är det hårdbeten som gäller.

        Kommentera


        • #5
          Visst är det som du säger, man får nästan ha två olika uppsättningar med gummin varav ena lådan är anpassad för djupa vatten (tunga skallar osv) och en med gummin med shallowskruvar där man kan fiska grunt och långsamt.

          Gummi är ju en förbrukningsvara och även om det händer att fästkroken åker ur gummit då och då så håller det för många gäddor. Just Storm T-bone har ju ett helt eget stingersystem med stora shallowskruvar för att kunna hänga på blyn och ändra sjunkhastighet. Inte alls dumt förutom att jag inte litar på wirestingers (förutom såna i rostfri wire, typ svartzonkers). Finns ingen genial lösning så direkt, andra alternativ är ju att skruva ur och byta skalle och förstöra gummit fortare eller att använda päronsänken och hänga i tafs t.ex.

          Många tycker nog det är roligt, inkl mig själv, att pilla och göra iordning stingers och laborera med skruv-in vikter och sånt för att anpassa betet där man fiskar. Sånt får man se till att göra iordning hemma dock då det stjäl lite fisketid ute på sjön.

          Du kan ju t. ex göra stingers av lekanden och fjäderringar och sen enbart fästa krokarna i betet utan spikes. Detta sliter ju på gummit också givetvis om man fastnar i saker eller får hugg. Fördelen är ju känslan att det är så naturtroget det kan bli fast fortf vara artificiellt. En träjerk är ju inte sämre men ger ju inte samma självförtroende, enligt mig.
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
          8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
            När ett par år av störst-gummibete-vinner hade passerat introducerade något ljushuvud begreppet downsize gäddfiske, där man givetvis var tvungen att skaffa sig helt nya prylar igen för att fiska halvstora gummibeten. Briljant.
            Ha ha, du har så jäkla rätt :-)

            Kommentera


            • #7
              Jag kan tänka mig att köpa dina värdelösa beten

              Kommentera


              • #8
                Håller till fullo med TS.

                Tror att många, inklusive mig, tycker det är roligt att fiska. Pilla med stingers och annat, inte roligt.

                Skitfiske

                Kommentera


                • #9
                  Testa Z-man beten. Säljs Bl.a av Sportfiskeprylar, Borrebeten, Dittdrag och Lundgrens. Töjbar som gummiband och går ej sönder bara man titta på de.

                  OBS! De ska inte ha sällskap med vanliga jiggar
                  Senast ändrad av Kattman; 2020-08-12, 20:02.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
                    Jag slutade i princip att fiska gädda på 90-talet, så min betesbox består mest av wobblers i olika storlekar, det var det vi huvudsakligen fiskade gädda med i Sthlms skärgård då.
                    Värdelösa gummibeten
                    --------------------------------------------------------

                    Hej TiSo;

                    Fördelen med gummibeten är att den Gädda som biter i en "mjukisjigg" inte direkt hinner avslöja att det inte är en äkta fisk hon har satt tänderna i ......
                    Därför får du mer tid att sätta in ett rejält mothugg än du får med ett hårt skeddrag eller en wobbler....

                    Old Firehand
                    Leif Engström

                    http://www.trumman.com/fisketips.htm









                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 138 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 209 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 389 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    50 svar
                    12 023 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    680 svar
                    57 391 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg DuffelDad  
                    Arbetar...
                    X