Problem med inline-drag, linan går av. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med inline-drag, linan går av.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Problem med inline-drag, linan går av.

    Hej!
    Jag köpte ett gäng Westin D360 inline och Owner S-61 5/0 enkelkrok för att testa lite.
    Ingen raketforskning direkt.
    Jag testade ett par timmar och rätt vad det var gick linan av (0,25 mm Sufix).
    Det enda jag gjorde var att ruska lätt på spötoppen när draget hängde framför mig.
    Enkelkroken var knuten direkt på linan och en plastpärla emellan som brukligt.
    En tillfällighet, tänkte jag, kollade linan men inga skador.
    Ett par dagar senare knyter jag på ett nytt inlinedrag, två pärlor och två av de små medföljande ringarna. Jag tog även bort 3-4 meter lina först.
    Allt funkar bra tills jag böjer spöt bakåt för att kasta och linan går av igen. Jag har alltså knappt påbörjat kastet och inga stora krafter.
    Det här hände återigen efter ett par timmars fiske.

    Har någon av er samma erfarenhet? Vad kan det bero på?
    Senast ändrad av MrToby; 2021-11-22, 15:22.

  • #2
    Flätlina el mono?

    Kommentera


    • #3
      Använd fluorcarbonlina 0.30-0,40 som tafs för draget och kolla så att det inte är några hack i kanten på draget där linan löper.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
        Flätlina el mono?
        Mono, 0,25 mm Sufix.
        Jag hade dragen helt fria på linan. Så ni knyter på en grövre lina istället?
        Funderade att göra dragbyte enklare genom att använda en tafs med 0,35 fc.
        Eller dra en ståltråd igenom det.

        Kommentera


        • #5
          Grovleken på lina/tafsen beror lite på betets vikt. Till regnbågsfisket där vikterna oftast är 2-12 gr använder jag FC 0,25. Till kustfisket använder jag 0,35. Jag använder ett lekande där jag ”skarvar” linorna. Man kan förbereda och ha betena tacklade med lina och krok färdigt, men själv brukar knyta om när jag byter drag.

          Kommentera


          • #6
            Kör du bara plastpärla?
            När jag riggar har jag alltid gummipärla mot knuten o sedan plastpärla för att draget ska rotera lättare på linan. Brukar köra flätlina o sen runt 0.30fc som tafs. O inte har jag varit med om nått liknande ditt problem.

            Kommentera


            • #7
              Har du kollat att spöringarna är ok? Speciellt den i toppen. Brukar väl inte skava lika hårt på nylon som på flät, men man vet ju aldrig.

              Kommentera


              • #8
                Ringarna ser bra ut. Det borde ju hända samma sak med vanliga drag också då...
                Ska testa med en gummikula närmast knuten och en plast mot draget.
                Skär kanten på genomföringen av linan borde det vara en felkonstruktion.
                Blir det likadant nästa gång jag testar är det hejdå till inline för min del.

                Kommentera


                • #9
                  Testa att göra en tafs i minst 0,40mm. Kör inte med genomlöpare själv men skarvar alltid på en "tafs" med flourocarbon 0,40-0,45mm. Havsöringarna verkar inte bry sig.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag drar alltid en bit ståltråd genom draget för att känna efter så att det är slätt. Samt naturligtvis tittar över hur kanterna ser ut. Oftast inga problem men det händer att man måste ta bort en vass kant. Jag tar för givet att du blöter ner linan innan du drar åt knuten. Frustrerande när man får linbrott, hoppas det löser sig!
                    Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 215 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 241 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 541 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    55 svar
                    12 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    715 svar
                    60 819 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Arbetar...
                    X