Jigs! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigs!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jigs!

    Click image for larger version

Name:	607ABEBB-D09B-4880-BDEF-6B9ED509F1BD.jpeg
Views:	295
Size:	266,3 KB
ID:	2593814 Någon mer som grottat ner sig i denna amerikanska variant? I staterna är det ju en klassiker för bass som numera verkar växa även för Abborre. Framför allt med olika typer av Kräftimitationer.

    Jag fiskar dessa nästan som en Carolina. Dragga botten med några små hopp ibland. Vasskyddet funkar riktigt bra.
    Det roligaste samt nördigaste är ju att bygga ihop riktigt snygga kombinationer av jig och bete. Det är kul men också dyrt att vara en nörd.

    Vill gärna höra era erfarenheter, betesval samt fisketekniker!

  • #2
    Äger numer endast nån enstaka sådan med vasskydd gummi kjol och kräftklor baktill, dom inhandlades på Bass Pro i början eller mitten av 80-talet.... De flesta sitter i stockar eller i botten trots krok skyddet... Kan heller inte påminna mig att jag nån gång fått speciellt bra på dessa så numer ligger de väl bara oanvända någonstans... Kanske dags för en comeback efter dryga 30 år i vila...
    Never let your memories be greater then your dreams...

    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

    Kommentera


    • #3
      De har varit alldeles för dyra på den svenska marknaden länge. Vem vill betala 119 kr för ett förfinat jigghuvud med vasskydd!? I staterna kostar samma jig 5 dollar. Från och med 2021 har dock priserna på dessa skapelser gått ner mycket, i och med att Strike King kommit in på den svenska marknaden. Nu är jag alltså villig att pröva några. Jag har nämligen inte kört särskilt mycket jigs. Mest för att jag valt att fokusera på finesse-tekniker framför större presentationer. En annan anledning är att det ofta är på tok för grov krok på jigs, med undantag från Daiwa och Owners, som är godtagbara. Jag tror att man måste skala ner krokstorlek och hårdheten på vasskyddet om man vill att de ska bli mainstream till abborre. Aldrig att jag fiskar abborre med en supergrov 5/0. Då fiskar jag hellre med footballskallar utan kjol. Nä, man måste nog testa två eller tre. Synd bara att jag har få ställen där jag tror att betestypen hade gjort mycket skillnad. Det hade garanterat passat i minst en sjö som jag fiskar i iallafall.

      Kommentera


      • #4
        Jag har gjort egna med gummisnoddar, fågelfjädrar och syntetgarn... som att binda en fluga fast enklare

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
        17 svar
        3 138 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg harlequine  
        Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
        40 svar
        3 209 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg TomHiddleston  
        Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
        1 668 svar
        361 387 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg HA-Lures  
        Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
        50 svar
        12 023 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg TiSo
        av TiSo
         
        Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
        680 svar
        57 383 visningar
        4 gillar
        Senaste inlägg DuffelDad  
        Arbetar...
        X