Skarvknut vs. spöringarna - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skarvknut vs. spöringarna

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Kristofer_a Visa inlägg
    Tröttnade på att knyta fg med flätlina i tjocklek PE 0,6 (dvs "riktig" 0,12, motsvarande typ europeisk 0,08) i vindpinad båt. Nu kör jag alberto till allt. Viktigt är att dra åt i linans alla fyra ändar. Kör oftast 2 meter nylontafs och rätt utförd brister flätlinan innan knuten.
    Att du behöver, ja behövde knyta FG i fält beror det främst på att FG-knuten eller snarare flätlinan brister vid bottennapp dvs före knuten vid betet/beteslåset?

    Jag knyter FG mest och helst hemma och tafsen, vanligen ca 2 meter klarar ofta flera fisketurer. Knyter jag i fält så har jag helst dubbla (!) läsglasögon när en europeisk 0,10 knyts i hop med en 0,38-0,40 FC.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Knyter jag i fält så har jag helst dubbla (!) läsglasögon när en europeisk 0,10 knyts i hop med en 0,38-0,40 FC.
      Den tanken har slagit mig så många ggr... och så har jag även tänkt att skaffa dubbla styrkan men inget blir av...

      Nästa gång jag besöker något hak med skapliga läsglasögon blir det nyköp...!

      Kommentera


      • #13
        Lägg lite tid hemma på att öva på knutar. Det ger mer än att sitta och läsa om olika rullar och spön för fisket.

        Kommentera


        • #14
          Provknöt Alberto-knuten igår med 0.12 FL och 0.3 FC. Väldigt mycket smidigare än tidigare dubbel Grinner. Den senare bygger väldigt mycket iom att man lindar runt egen part. Alberton så ligger ju tafsen enbart parallellt med sig själv. Ut å prova vid första bästa tillfälle.

          Kommentera


          • #15
            Slutade helt med skarvknutar ett tag då jag fick linbrott, troligen just på grund av att det hakade i ringarna för mycket och nötte sönder. Har nu testat att slimma ner knuten genom att göra färre varv med FC:n och fler varv med flätlinan. Kör dubbel uni, 3 varv på FC och ca 10 varv på flätlinan. Har funkat utmärkt hittills utan linbrott varken på grund av slitage eller vid drillning av ganska rejäl fisk. Löper riktigt fint genom små ringar.

            Kommentera


            • #16
              De här bilderna visar iaf att Alberto ligger långt ifrån FG vad gäller bulkighet, om den håller för slitage bättre vet jag inte, har inte prövat den förra. Gillar den slimmade FG, kanske Alberto som "akutknut" om man vill fiska nån minut längre i fält?
              Click image for larger version  Name:	Screenshot_20220724-153308_Chrome.jpg Views:	0 Size:	200,0 KB ID:	2604526


              Click image for larger version  Name:	Screenshot_20220724-153459_Chrome.jpg Views:	0 Size:	200,9 KB ID:	2604527
              Igår fick jag bottennapp (0,40FC/15 lb Tracer braid) och drog så hårt att jag absolut trodde nån lina/knut gav vika men det var en EWG-krok som gick av.

              inget vidare fiske, enbart denna, en matfisk
              Click image for larger version

Name:	20220724_190003.jpg
Views:	203
Size:	2,98 MB
ID:	2604528
              Senast ändrad av anteman; 2022-07-25, 16:49.

              Kommentera


              • #17
                Jag är ingen fantast av FG men det beror nog bara på att jag inte ser vad jag håller på med... en gång har jag lyckats med en riktigt bra FG.

                Av enkelhets skull kör jag med alberto... den är bra nog för mig och jag undviker att veva in i ringarna.

                Jag ska ge det en chans med FG och roa mig med att knyta några knutar nu... eller är det en knop... :-)

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                  Jag är ingen fantast av FG men det beror nog bara på att jag inte ser vad jag håller på med... en gång har jag lyckats med en riktigt bra FG.

                  Av enkelhets skull kör jag med alberto... den är bra nog för mig och jag undviker att veva in i ringarna.

                  Jag ska ge det en chans med FG och roa mig med att knyta några knutar nu... eller är det en knop... :-)
                  Jag hade också väldiga problem med FG i början, efter att ha gjort den ett gäng gånger på gäddspön så var det helt plötsligt inga problem att göra med borregrejerna längre.

                  Kommentera


                  • #19
                    Det underlättar med en tafs som är grövre än 0.35 :-)

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      De här bilderna visar iaf att Alberto ligger långt ifrån FG vad gäller bulkighet, om den håller för slitage bättre vet jag inte, har inte prövat den förra. Gillar den slimmade FG, kanske Alberto som "akutknut" om man vill fiska nån minut längre i fält?
                      Click image for larger version Name:	Screenshot_20220724-153308_Chrome.jpg Views:	0 Size:	200,0 KB ID:	2604526


                      Click image for larger version Name:	Screenshot_20220724-153459_Chrome.jpg Views:	0 Size:	200,9 KB ID:	2604527
                      Igår fick jag bottennapp (0,40FC/15 lb Tracer braid) och drog så hårt att jag absolut trodde nån lina/knut gav vika men det var en EWG-krok som gick av.

                      inget vidare fiske, enbart denna, en matfisk
                      Click image for larger version

Name:	20220724_190003.jpg
Views:	203
Size:	2,98 MB
ID:	2604528
                      Din alberto ser ut som att du fått sen utochin? Eller är det en synvilla? Ser ut som att du tvinnat tafsen runt huvudlinan ist för och tvinna fläten i öglan på tafsen.. Blir ju mindre bulkig med bara tafsen dubbelvikt o fläten på den..

                      Men som sagt kan va en synvilla på bilden.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 138 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 209 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      50 svar
                      12 023 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      680 svar
                      57 391 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DuffelDad  
                      Arbetar...
                      X