Borre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Borre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Abborar är för mig en problematisk fisk att fånga, i.a.f. om man ska lyckas få upp några större exemplar. Jag fiskar dock bara i insjöar, så det kan ju ha med saken att göra. Däremot tar jag tacksamt emot tips på hur jag kan hitta de lite större abborarna!

De små får jag mest på mete med mask. På drag med spinnare eller jigg har gått väldigt dåligt. Spinnare överlag verkar de inte gilla där jag fiskar. Däremot älskar gäddor skeddrag där jag fiskar. Atom går som tåget!

De enda två större abborar jag fått i sjöarna här omkring har jag fått på räka med aktivt mete. D.v.s. jag kastar ut, låter räkan sjunka, väntar någogra minuter, vevar in, låter rätan sjunka o.s.v. Båda gångerna tog en 0.5 kg abborre räkan inom ca 20 sekunder från och med det att jag kastade ut.

Så hur skulle ni gå tillväga för att få upp lite mer abborar när de är så tjuriga och inte gillar spinnare eller jigg i mörkare insjöar? Är mete med räka + pannben receptet? Eller finns det några andra saker jag kan tänka på?

Mask är ju klassiskt, men problemet är att den äts upp av sarvar och småfisk, så jag skulle nog behöva enorma mängder mask för att vänta ut tills en större nappar. Fördelen med räkan är att jag kan anpassa storleken på den för att "få bort" småfiskar.

Kommentera

Ok, eftersom vädret ändå är uselt idag så följde jag i.a.f. ett råd i tråden och åkte in till Jula och köpte mig en tail spinner enligt rekommendation. Har bara jigg (3x), spinnare (2x) och skeddrag (2x) i den lilla beteslådan, så blir kul att testa något nytt om regnet nu någon gång kan sluta! =)

Kommentera

Hah! Där kom den! Tack till Anteman för tips om nytt drag, det levererade äntligen. =) Så vad gör man när man vill ha abborre? Jag kom fram till följande plan:

1. Köpte en tailspinner baserat på Antemans tips. Fas 1! Testade den i min hemmasjö, men fisket överlag igår var rätt dåligt.
        2. Efter lite läsande och studerande kom jag fram till att abborren vill ha följande. Gärna lite skugga (solen i ryggen), lite växtlighet, lite sluttande botten. Sen har jag en taktik som bygger på att _inte_ fiska där alla andra fiskar, för där har all fisk nötts bort. Så med det nyss nämna i åtanke satt jag och googlade fram en liten snudd på dold skogsväg som i teorin skulle öppna ett nytt område för mig i en stor sjö i närheten där jag har fångat en 0.5kg abborre tidigare!
        3. Tog mig idag vid 16 tiden till det nya stället. Först blev jag besviken då det var en bom med förbjuden infart. Men då hoppade jag ur bilen och då jag inte är en bil, kände jag mig trygg med att fortsätta färden till fots. Efter ca 500 meter med enbart snår och vassbälten uppenbarar sig en liten klippa längst ner i en brant sluttning. Så efter att ha hasat ner så visar det sig att detta är det _perfekta_ stället! Vassbälte till vänster och höger, lite stenbotten som snabbt blir djupare.
        4. På med det nya draget (silverfärgad, 6g, ser ut som en liten fisk med en spinnare längst bak) och kasta!
        5. Efter ca 10 minuter kom det en abborre på ca 0.2 kg och den följde med hem som förrätt!

Det känns bra när ens plan levererar!

Vis som man är baserat på all googling så insåg jag att här fanns det förmodligen fler abborar som står och trycker. Den första högg ca 1-2 meter från klipphällen, och mycket riktigt, fick upp en till på ca 120 gram, och testade sen spinnare och skeddrag, helt ointressant för abborarna så bytte till jigg, och då klättrade det på en liten rackare på ca 90 gram också.

Så nu är frågan... är detta ett framtida abbore-ställe? Eller var det bara ren tur att de råkade vara här idag?

P.S. Fisket var överlag mycket bra. Gick därför på kvällen till min hemmasjö för att se om den lilla silvriga tailspinnaren kunde leverera abborre även där, men efter 7 minuter högg det en gädda på 1 kg, så den fick åka med hem och bli morgondagens middag. Så min hemmasjö är och förblir paradiset för gäddor, men den här stora sjön där man ytterst sällan fångar något, har nu flyttat fram abborre positionen något!

Click image for larger version

Name:	20250615_abborre_182g.jpg
Views:	254
Size:	3,67 MB
ID:	2655663

Kommentera

Kul att det gav resultat. Sten och vass är en bra abborrekombo så där kan nog fler stå framöver. Sen är ju borren ibland rörlig i jakten och flyttar sig också under säsongen. Smaklig måltid!

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Kul att det gav resultat. Sten och vass är en bra abborrekombo så där kan nog fler stå framöver. Sen är ju borren ibland rörlig i jakten och flyttar sig också under säsongen. Smaklig måltid!
            Tackar! Den blev saltad, pepprad och så några skivor vitlök inuti och sen på grillen. Fantastiskt! Gäddan fick bli gäddkorv/fiskbulle.

Men då ska jag definitivt klättra förbi den där platsen under sommaren så får vi se om man kan plocka upp några fler. =) Den stora, 0.5kg i den sjön fångade jag dock mitt ute på djupt vatten på ca 40-50 cm djup. De måste ha haft vägarna förbi och så var det säkert ren tur att jag kastade räkan rätt.

Kommentera

Möjligen är det från början en skröna, dock isf en skröna som funkat för mig under ett antal år.
              Borren är en nyfiken och ”konkurrens tänkande” krabat.
              Vid trögt fiske kan en ikastad halv näve full med småsten ge den effekten att de som finns i hyfsad närhet snabbt kmr för att kolla vad
              ”som står på”. Kör man mete är det ju isf en fördel att hiva i småstenen i höjd med flötet, alternativt vara redo att kasta ut sin spinnare etc i riktning mot där man hivat i småstenarna.
              Senast ändrad av Piscantur stercore; 2025-06-17, 12:26.

Kommentera

Wow, den där lilla tailspinnern på 6 g fortsätter att leverera. Blåsigt idag och grått, så jag testade samma sjö på annan plats och fick en liten abborre på 80g, men efter det kom det en överraskning. En gädda högg och den var på 3.5-4 kg! Hur i hela friden kan den besten bli så sugen på den mikroskopiska tailspinnern på 6 g? Fortsätter det så här kommer den snabbt att komma ikapp min Abu Garcia Atom som annars är mitt favoritdrag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg
                  Möjligen är det från början en skröna, dock isf en skröna som funkat för mig under ett antal år.
                  Borren är en nyfiken och ”konkurrens tänkande” krabat.
                  Vid trögt fiske kan en ikastad halv näve full med småsten ge den effekten att de som finns i hyfsad närhet snabbt kmr för att kolla vad
                  ”som står på”. Kör man mete är det ju isf en fördel att hiva i småstenen i höjd med flötet, alternativt vara redo att kasta ut sin spinnare etc i riktning mot där man hivat i småstenarna.
                  Har hört det i annat format. Nånstans läste jag att om man plaskar lite, exempelvis genom att kasta med drag, så kan de generera lite intresse. Kasta småsten har jag däremot inte hört något om, men principen är ju densamma.

Kommentera

Min nyupptäckta abborreplats fortsätter att leverera! Idag var 4 där och hälsade på. 3 fick jag upp och en kom undan. Däremot var de alla för små för grillen. Nästa utmaning blir att försöka hitta abborrar som är konstant 200g och uppåt. Det verkar vara en utmaning i mina sjöar i.a.f. Gäddor finns i överflöd men abborre på 200g + är för mig än så länge rätt sällsynt. Hittils är två pusselbitar jag fått på plats:

1. Draget som rekommenderades. Funkar klockrent! 6g. Tailspinner.
                    2. Hitta nya platser. Gärna platser där det inte står fiskare dag in och dag ut och drar fisk. Dom brukar inte vara så bra.
                    2.1. Gällande platser har jag nischat mig på platser med växtlighet, och sten, och branta sluttningar från stranden. De abborar som tagit har alla tagit mellan 1-3 meter från stranden. De stora abborarna har tagit ute på djupt vatten i ytan, och i en svårfiskad sjö utanför ett vassbälte ca 7 meter från en brygga.

Bästa abborren för mig har varit på eftermiddagen mellan 15:30 och 18:00. Bäst gädda för mig brukar vara mellan 18:30 och 20:00.

Är det några andra saker jag kan tänka på/testa för att nosa upp lite större abborre? Det mest uppenbara är att testa nya platser och nya sjöar känns det som.

Kommentera

Nya platser och nya sjöar låter som en bra plan, vissa vatten är "mer gädda än borre". Köp några tyngre beten för längre kastlängd och ev djupare fiske, mina spinnerbaits är mer åt 10-18g och lite djupare vatten. I vissa vatten kan ett par vadarstövlar/byxor göra att man kommer åt mer fiskbart vatten, strukturer, gräsbälten m.m bättre, överväg ngt sådant om sjön är av den sorten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bongoloid, 2007-05-31, 20:16
                      51 svar
                      6 316 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08