Ursprungligen postat av anteman
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Borre
Collapse
X
-
Vi får testa! Det blir till att vänligt plåga någon granne lite för att få låna en roddbåt. =) Min hemmasjö år smal på mitten med två större ytor i norr och söder. Gäddor gillar att lura vid inloppet till den smala biten. Jag har ofta lurat på om det kan finnas abborre i den smala bitens vass och näckrosbälten, i.o.m. att gäddorna tar alla fiskar som simmar ut från det smala omådet? Eller så är det som så att bara de små häckar i det smala området och att de lite större finns i poolerna i norr och söder. Ny plats, it is och tack för tipset!
-
Mitt abborreprojekt fortskrider! Efter att ha provianterat lite inne i stan med äkta, klassisk metmask blev det 2 pass. Testade nytt ställe kring en skum sjö som bjuder på fisk sällan, men när fisken kommer är den lite större. Jag fångade en halv kilos abborre där för 1 år sedan. Nya platsen var rätt långgrund, men med ett vassbälte till höger, som tyvärr är vinklat så att jag inte kommer åt annat än slutet på bältet. Typiskt! Testade mete och spinnfiske, och inget. Platsen ligger lite illa till också, mitt i stekande sol, så ingen höjdare att fiska på.
Däremot fanns en liten plats 20 meter därifrån där någon vänlig själ huggit ned ett träd så det fanns nätt och jämt plats att stå och meta där. Till höger stod en björn och massa växtlighet så man fick vara lite av en akrobat för att kasta ut sitt flöte. Spinnfiska från den platsen var inte att tänka på. Men jag tänkte att i skuggan av björken med löv som hänger ner, där står det nog en abborre, och mycket riktigt, en liten rackare på 100g stod där och sen var fisken som borta.
Pass 2 idag, var betydligt intressantare. Då besökte jag åter igen 2 nya platser i en stor, långsmal sjö som alla svär över och idag lyckades jag pricka ett stim. Spinnfiske ville de inte ha, men j*vlar vad de var intresserade av mask! Jag stog ochdrog och drog i förhoppning om att få en över 200g, men största var på ca 150g.
Efter ett tag så beslutade jag mig för att testa ställe nr 2 vid samma sjö där jag fick en på 180g, och samma mönster upprepade sig. Jag stog och drog och drog, men abborarna envisade sig med att vara mellan 50g och 150g.
Så för att sammanfatta, spinnfisket var helt utklassat idag till förmån för mete och vanlig mask. Jag hade kunnat stå och dra abborre hela dagen om jag velat kändes det som, men de stora abborarna lyste med sin frånvaro.
Dock kul att det ibland är så enorm skillnad mellan spinnfiske och mete. Ibland funkar den ena och ibland den andra. Däremot har mete hittills för mig inte funkat så bra på gädda, men det är ett framtida experiment att lägga lite tid på det (jag specialstuderar nu Luis Rasmussens blog).
- Gillar 1
Kommentera
-
Det kan kanske vara läge att prova gummibeten. Man kan fiska dem på olika sätt - Ned-jigg, Tsjeburasjka*, Carolina eller som dropshop. Dropshot är bra på stenig botten där man annars fastnar. Man knyter sänket med en dålig knut i änden av linan, så att knuter går upp när man fastnar. Då har man fortfarande tafs och bete kvar. Sätter man många sänken, kan man använda gamla kasserade muttrar för ekonomins skull.
Själv har jag i sommar provat en liten 5 cm gummifisk med paddelstjärt. Den har gett hyggligt i mina vatten, även om årets abborrfiske gett ganska magert resultat. Färgen jag använt mest är skrikblå med glitter.
* "Drutten" på svenska - ryskt barnprogram som gick i teve på 70- och 80-talet. Tsjeburasjka/Drutten hängde med krokodilen Jena och hade diverse äventyr. Drutten var typ en teddybjörn med Musse-Piggöron. Och klotsänket i Tsjeburasjka-jiggen har två öglor så att det ser ut som Druttens skalle. Därav namnet. (Avd. värdelöst vetande.)
- Gillar 1
Kommentera
-
Tack för tipsen! Har testat jigg och det har fungerat men inte lika bra som min tail spinner (silvrig). Men jag misstänker att det kanske har att göra med krokstorlek och storlek på jiggen. Min tail spinner är mindre. Bra ide med dropshot! Borde underlätta en hel del just när det är stock och sten under vattnet!Ursprungligen postat av Backslag Visa inläggDet kan kanske vara läge att prova gummibeten. Man kan fiska dem på olika sätt - Ned-jigg, Tsjeburasjka*, Carolina eller som dropshop. Dropshot är bra på stenig botten där man annars fastnar. Man knyter sänket med en dålig knut i änden av linan, så att knuter går upp när man fastnar. Då har man fortfarande tafs och bete kvar. Sätter man många sänken, kan man använda gamla kasserade muttrar för ekonomins skull.
Själv har jag i sommar provat en liten 5 cm gummifisk med paddelstjärt. Den har gett hyggligt i mina vatten, även om årets abborrfiske gett ganska magert resultat. Färgen jag använt mest är skrikblå med glitter.
* "Drutten" på svenska - ryskt barnprogram som gick i teve på 70- och 80-talet. Tsjeburasjka/Drutten hängde med krokodilen Jena och hade diverse äventyr. Drutten var typ en teddybjörn med Musse-Piggöron. Och klotsänket i Tsjeburasjka-jiggen har två öglor så att det ser ut som Druttens skalle. Därav namnet. (Avd. värdelöst vetande.)
Har en bekant som har någon form av dropshot som han har 2 eller 3 krokar på. Han brukar bara spinnfiska och vissa dager i sjön där vi fiskat får han riktigt bra resultat på den med abborre.
Kommentera
-
finns massa tekniker. på vår och höst har jag haft bäst resultat med free rig. Nu i sommar så har jag fått mest fisk på microned. dock bara små. Igår testade jag en å/ström och fiskade en vanlig Ned jigg och fick en på 5-7 hg. vägde aldrig. Mycket stenigt dock så blev av med massa beten så nu har man beställt fotball headz som ska fiskas med lite kräftbeten framöver. ska fiska free rig där oxåUrsprungligen postat av efc__ Visa inlägg
Tack för tipsen! Har testat jigg och det har fungerat men inte lika bra som min tail spinner (silvrig). Men jag misstänker att det kanske har att göra med krokstorlek och storlek på jiggen. Min tail spinner är mindre. Bra ide med dropshot! Borde underlätta en hel del just när det är stock och sten under vattnet!
Har en bekant som har någon form av dropshot som han har 2 eller 3 krokar på. Han brukar bara spinnfiska och vissa dager i sjön där vi fiskat får han riktigt bra resultat på den med abborre.
Kommentera
-
De där funkar kanon ! Fick själv runt 40 Abborrar på 2" brun/glitter KP Original Shad för ett par veckor sedan och En tvåkilos bonusgös i Lördags. Också med 3g skalle(stl 4).Ursprungligen postat av Backslag Visa inlägg[Just nu använder jag de här med 3 grams krok.
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
2025-04-23, 19:56 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
|
3 svar
2 847 visningar