stegrande PIG sus. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

stegrande PIG sus.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• stegrande PIG sus.

Hej fiskegalningar!

Jag har en orange pig suspended jr.

den har visat sig vara otroligt bra så långt...

men jag läste nånstans på fiskesnack att det var en som hade problem med gången p åden att den vill hålla näsan högt och stegra.
    jag hittar inte på den tråden nu så jag skriver en egen istället...

min går jättefint från sida till sida när jag håller jämn takt på jerket...men när jag vill ta ett vevstopp och sen börja igen som det står i annonserna så stegrar det fanskapet och sen är det fullt i fan å få den och gå fint igen...vad beror det på....jag vill minnas att det stod något om tafsar mm förut men kommer inte ihåg exakt...så ge mig tips!!!

när jag ändå skriver kanske nån vänlig själ kan ge tips på bra knutar till knytbar tafs? det vill ju gärna bli en klump av knuten som inte ser så fin ut..

Det måste finnas minst 100 trådar om detta pig suspending fenomen. Jag vet inte hur andra fiskar piggen det skall jag låta vara osagt, men för mig är det den rörelsen som verkligen triggar seg fisk. Piggen skall inte gå i snygg side to side rörelse utan den skall gå upp, ned, upp, höger, ner, vänstar osv. För mig är pig suspending ett av de absolut trevligaste beten som finns och kommer att finnas. Felet som dom flesta gör med piggen är att dom tror att gången skall vara stilig side-side och när dom inte får till den rörelsen så hamnar piggen längst ner i lådan så får den alldrig se dom glada dagarna komma.

Ett tips om du promt vill att det ska gå i riktigt side to side gång är att hänga på en lite grövre fjäderring i nosöglan, det gör att betet får lite bättre balans men det lär inte göra så att den slutar stegra. Men har du provat att jerka med väldigt små rörelser? Piggen måste fiskas med väldigt försiktiga små rörelser om den inte skall stegra..

Kommentera

Vem har sagt att det är dåligt när den "stegrar"? Jag tror att mer oregelbunden gång fångar mer fisk! Det händer ofta att gäddorna hugger när betet går upp i ytan.

Till "problemet", har du testat att låta betet sjunka en stund innan du börjar jerka igen?

Kommentera

Min pig gick sådär förut oxå.. Men då körde jag Bft´s ståltafsar. Nu senast testade jag "mjuka" tafsar och resultatet blev bättre. Fortfarande går den upp lite men inte alls lika mkt som förut. Jag blev iaf nöjd med dem mjuka tafsarna.
        http://www.silverbums.com

Kommentera

ok tack för de många fina och framförallt snabba svaren....alla verkar ha rätt och längst ner i lådan hamnar det inte....tvärt om det sitter på spöet konstant...och det funkar ju som sagt fint som fan, men man vill ju att det ska gå perfekt.....och nu vet jag ju att det ju faktiskt gör det...TACK!!!

vill jag ha ett riktigt side to side köper jag nog en manta nästa gång men piggen får duga ett bra tag till....

Kommentera

Så här står det om suspendern:

The Pig Suspender

Suspendern är "svävande". Den har visat sig otroligt effektiv i svenska vatten när
            temperaturen fortfarande är låg. Det beror på att du kan fiska mycket långsammare med The
            Suspender än vanliga jerkbaits. Den kan fiskas från ytan ner till 3 meter. Låt The Suspender
            sjunka till det rätta djupet, börja sedan med väldigt korta, mjuka men bestämda nedåtgående
            ryck med spötoppen (8-20 cm). Vänta 3-5 sekunder mellan rycken så att betet hinner
            "hänga" i vattnet. The Pig Suspenders rörelse är så effektiv att den borde förbjudas.

Den ska ha en "sjuk" gång,(vilket görs med de små rycken) det är det som skiljer det från andra beten, särskilt i kallt vatten.

Däremot upplever jag att pig original är knepigare att få till, då den flyter som en kork.
            www.hellfish.se

Kommentera

Ang. Pig susp.

Ursprungligen postat av illbatten Visa inlägg
              ..min går jättefint från sida till sida när jag håller jämn takt på jerket...men när jag vill ta ett vevstopp och sen börja igen som det står i annonserna så stegrar det fanskapet och sen är det fullt i fan å få den och gå fint igen...vad beror det på....jag vill minnas att det stod något om tafsar mm förut men kommer inte ihåg exakt...så ge mig tips!!!
              Piggen kan stegra av 2 anledningar. Antingen fiskar du den för hårt med för lite slack eller så fiskar du den för löst utan eftertryck i dina små ryck.

Om du märker att Piggen stegrar kan du alltså komma runt det genom att slacka lite mer i dina små ryck, då kommer den igen. Alternativt vara mer distinkt i dina ryck utan att strama upp linan för mycket.

Tappar du känslan (det har hänt även mig) kan du exprimentera enl. ovan med ett kast som går grundare så att du ser betet och därmed kan avgöra vari problemet ligger.

En mörk novemberdag är detta ngt problematiskt, men du får helt enkelt se till att känslan sitter då så att du inte behöver titta efter.

Piggen kan med fördel, precis som många andra JB, fiskas något hårdare ju längre bort den befinner sig. I Piggens fall är det rätt viktigt att anpassa detta.

//K
              BJ@

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
              25 svar
              3 337 visningar
              0 gillar