Vilken flätlina syns minst? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken flätlina syns minst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har inte haft nån skillnad på flourlina kontra nån annan färg. I glasklart eller riktigt rent vatten kan kanske en flourlina göra nån pytteskillnad. Mest då att dom inte vill simma emot linan och skyggar därav. Att då på det sättet ser den som ett hinder. Måste vara marginellt eftersom en fisk då heller inte skulle nappa på ett bete med krokar som är tydliga om nåt.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
      Har inte haft nån skillnad på flourlina kontra nån annan färg. I glasklart eller riktigt rent vatten kan kanske en flourlina göra nån pytteskillnad. Mest då att dom inte vill simma emot linan och skyggar därav. Att då på det sättet ser den som ett hinder. Måste vara marginellt eftersom en fisk då heller inte skulle nappa på ett bete med krokar som är tydliga om nåt.
      Hej Gurra; Ja, vi har ju fiskat i Drevviken båda två. Jag i slutet av förra årtusendet från en urholkad trädstam och du både då och nu! Din hand försvinner helt om du doppar den genom Drevvikens grönbruna ytskikt. Siktdjupet i Drevviken är i det närmaste obefintligt. Om du har en osynlig Excalibur Clear nylonlina eller fluorgul Fireline spectralina har nog ingen större betydelse för gäddan och gösen i Drevan. Och själv ser du troligtvis bara det som är ovanför vattenytan. Samma sak gäller kanske inte gädda och gös under ytan eftersom fisken förutom syn har både vanlig hörsel och vibrationssinne (sidolinjen). Visste du att ett surrande ljud från en spinnare, vibrationerna från en vanlig oledad wobbler eller smattrandet från en ledad wobbler hörs 60 gånger längre i vattnet än motsvarande ljud i luften. Detta hänger samman med att ljudkurvans amplitud komprimeras till 1/60 i vatten av vad den är i luft. Samtidigt som ljudkurvan komprimeras i höjd förstärks den motsvarande i tryck. Ljudet hörs därför 60 gånger längre i vatten än i luft!

Testa gärna en ledad, "smattrande" Cisco Kid wobbler, exempelvis en Orange Tiger CKJ-4, vid nästa gädd- eller gösrepa i Drevan! Du kommer att bli chockad av resultatet!

Go for the Monster Ones!
      Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
        Hej Gurra; Ja, vi har ju fiskat i Drevviken båda två. Jag i slutet av förra årtusendet från en urholkad trädstam och du både då och nu! Din hand försvinner helt om du doppar den genom Drevvikens grönbruna ytskikt. Siktdjupet i Drevviken är i det närmaste obefintligt. Om du har en osynlig Excalibur Clear nylonlina eller fluorgul Fireline spectralina har nog ingen större betydelse för gäddan och gösen i Drevan. Och själv ser du troligtvis bara det som är ovanför vattenytan. Samma sak gäller kanske inte gädda och gös under ytan eftersom fisken förutom syn har både vanlig hörsel och vibrationssinne (sidolinjen). Visste du att ett surrande ljud från en spinnare, vibrationerna från en vanlig oledad wobbler eller smattrandet från en ledad wobbler hörs 60 gånger längre i vattnet än motsvarande ljud i luften. Detta hänger samman med att ljudkurvans amplitud komprimeras till 1/60 i vatten av vad den är i luft. Samtidigt som ljudkurvan komprimeras i höjd förstärks den motsvarande i tryck. Ljudet hörs därför 60 gånger längre i vatten än i luft!

Testa gärna en ledad, "smattrande" Cisco Kid wobbler, exempelvis en Orange Tiger CKJ-4, vid nästa gädd- eller gösrepa i Drevan! Du kommer att bli chockad av resultatet!

Go for the Monster Ones!
        Old Firehand

Måste bara skriva detta.

Du är verkligen som en levande informationskälla, förstår inte var du får all den dära kunskapen ifrån!
        Åratal utav fiske förmodligen, men man blir lika förvånad varje gång att det finns någon som kan och har upplevt så mycket som du har gjort!

Keep it up!

Kommentera

Ursprungligen postat av Tovi Visa inlägg
          Måste bara skriva detta.

Du är verkligen som en levande informationskälla, förstår inte var du får all den dära kunskapen ifrån!
          Åratal utav fiske förmodligen, men man blir lika förvånad varje gång att det finns någon som kan och har upplevt så mycket som du har gjort!

Keep it up!
          Hej Tovi; Tack för ditt beröm! Det är just du och dina gelikar som får mig att fortsätta att skriva om fiske här på www.fiskesnack.com. De som bara vill bråka och få igång negativa diskussioner får mig däremot att fundera på vad jag har här att göra, fundera på om det inte är dags att lyfta händerna från tangentbordet för gott. Och så kommer det plötsligt ett trivsamt och trevligt inlägg och då sitter jag här igen och knattrar på tangentbordet.
          Go for the Big Ones!
          Old Firehand

Kommentera

Om gäddan gillar att bita i stela rödvita vobblers,jättespinnare med glamrockperuker baktill m.m. som sitter fast i tjocka tafsar och har stora skramlande krokar på sig så kan väl inte linans färg vara alltför avgörande. Har nyss satt på en knallröd lina vilket möjligtvis kan verka extra lockande för tant Gädda...

tror jag...

Kommentera

tänk va mycket mer fisk du hade fått utan den klart de kan spela roll. mindre vissa dagar och mer andra kanske. orka chansa. jag ska börja måla nedre delen iaf.

Kommentera

He he Firehand, Drevikens vatten och hela sjösystemet därtill har blivit ofantligt renare och klarare sen många år. Har jiggat i Flaten där vattnet är som dricksvatten och inte sett nån skillnad. Även i andra jätteklara vatten uttan nån skillnad på fiskelycka. Tror att vid typ bottenmete där linan är stilla kan påverka nåt. Fast mycket handlar om om tron. Kan meddela dig att jag ska börja fiska i Mälaren i helgen. Så ditt vatten kommer att utforskas från och med lördag. Meddelar hur det går.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

När jag o två polare va ute o fiskade i Ö-vik så kom det upp en gädda vid båten och högg på polarens gula fireline efter han kastat ut

Kan inte vara helt vanligt va?

Kommentera

om man vevar hem hyffsat ytligt så syns väl gult mindre än svart ? då silluetten syns mer från den svarta linan, eller ?

Kommentera

Ursprungligen postat av kal_erixon Visa inlägg
                      tänk va mycket mer fisk du hade fått utan den klart de kan spela roll. mindre vissa dagar och mer andra kanske. orka chansa. jag ska börja måla nedre delen iaf.
                      klart det bor troll på månen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 690 svar
                      369 652 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo