Bästa färg på drag? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa färg på drag?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bästa färg på drag?

Hallo!
    Tänkte bara höra om det finns nån som vill dela med sig av vad som är (enligt er) den bästa färgen/mönstret på wobblers eller dyl. Finns det nåt som lockar till hugg mer än allt annat i draglådan?
    Dels för framtida inköp och dels för att få tips på vad jag kan sätta för färger på mina hemgjorda.
    Tack på förhand //Nils

firetiger i gamla westinmodellen går tamigfan alltid hem, vad det än är gös, gädda spelar ingen roll, dom hugger ändå. den är king.

Kommentera

Det finns många teorier om färger på beten. När jag fiskade i en grummlig sjö med mörkt vatten ville jag ha beten med fluoriserande och glittrande färger. Såna var svåra att hitta så jag målade om dem själv. Kollar du mina bilder ser du ett urval av dessa. Sommarbetena hade guld, gult och rött. Kallvattenbetena vitt och orange. Gärna med självlysande slang på sista kroken. I fiskrika vatten kan ett bete som skiljer sig från mängden vara det som predatorn upptäcker lättast.

Nu kommer jag att fiska i klarare vatten. Det innebär dovare toner och mera naturliga mönster. Men en och annan iögonfallande effekt kommer jag nog att sätta dit i alla fall.

Sen ska man ha klart för sig att predatorerna jagar med fler sinnen aktiverade än synen. Det gör inget om betet ”för lite väsen” runt sig. Du vet vilka ungar man ständigt uppmärksammar och vilka som passerar obemärkt.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Blå-silver el gult för gös.
        Grön, guld, skitmört för gädda.
        http://highlandpredators.blogspot.com/

Kommentera

Köp en svag färg...

...å en rejält stark färg av ett drag du tror på. Tron är viktigast! Svag färg vid klart väder å stark färg vid mulet...
          Lycka till!
          /Hibbhubb

Kommentera

Beror nog på vad du ska fiska, gädda/abborre/gös verkar hugga på lite allt möjligt speciellt gäddan, men jag är ingen expert.
            När det gäller öring och röding har jag upplevt att det ska vara lite "naturligare" färger. Svart, blått, silver och guld i olika kombinationer brukar funka fint. Ska jag välja en färg på wobbler för att fiska öring och röding i fjällsjöarna/tjärnarna som jag brukar fiska i så blir det svart/silver.

Robert

Kommentera

Firetiger verkar funka alltid, inte kanske det bästa betet i alla vatten men brukar alltid ge fisk.Sen finns det alltid bättre färger för vissa vatten, ljusförhållanden m.m. Men firetiger får nog anses som min bästa allroundfärg.

Kommentera

på jerkbait är papegoj- och clownfiskfärgerna bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nesseh Visa inlägg
                  Hallo!
                  Tänkte bara höra om det finns nån som vill dela med sig av vad som är (enligt er) den bästa färgen/mönstret på wobblers eller dyl. Finns det nåt som lockar till hugg mer än allt annat i draglådan?
                  Dels för framtida inköp och dels för att få tips på vad jag kan sätta för färger på mina hemgjorda.
                  Tack på förhand //Nils
                  Hej Nesseh; Det finns ingen "alltid bästa färgen" på drag och wobbler! Den färgen som drar på sig flest hugg och fångar bäst varierar från fiskart till fiskart, från sjö till sjö, från sol till regn, från årstid till årstid och även från år till år.

Har du fiskat gädda i en sjö kommer du snabbt underfund med att YP (Yellow Perch), abborrfärgade wobbler och skeddrag fångar otroligt bra under maj - september ett år. Nästa år är det kanske BGL (BlueGill), randiga blågrå wobbler med gula inslag som du tar de flesta gäddorna på. Om du fiskar i en annan sjö med brunt, humusfärgat vatten kan orange, rosa eller röda wobbler dominera i fångstlistan. I Östersjöns grågröna vatten brukar gröna, blå och grå wobbler samt skeddrag med silverinslag kunna utgöra skillnaden mellan succé och fiasko. Du får lära dig, memorera och skriva upp (föra fiskejournal) över de fiskar som hugger på dina beten från en väderlek till en annan, årstid till årstid och från år till år.
                  Nothing is for ever!
                  Old Firehand

Kommentera

Någon lärde mig mörka/grumliga vatten dito beten och ljusa/klara vatten... ja ni förstår... Eller var det tvärt om?? Minns inte...
                    [FONT=Comic Sans MS]Skit fiske var det![/FONT]

/Team Abbe ><>

http://team-abbe.spaces.live.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 252 visningar