Vertical jiggning=trolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vertical jiggning=trolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Borde inte vertikaljiggning vara just vad orden betyder?
    Alltså att du fiskar upp och ner på samma ställe?

Om det jiggas på annat sätt borde det ju heta horisontell jiggning tycker jag.

Kommentera

Pratade med länstyrelsen nyss.

Länstyrelsens TOLKNING är att vertical jigging med MOTORANVÄNDNING är trolling och innefattas inte under fria handredskapsfisket även om inget fall hamnat på bordet än.
      Drifta är inget problem enligt länstyrelsen. Det är motoranvändningen som är problemet enligt dem. Inte motorn i sig, du får ha den igång på tomgång när du driver, men använder du den för fisket i sig är det inte fritt längre.

Mannen jag pratade med var sportfiskare och visste vad vertical jigging är.

Inte för att bråka KG men han var tämmligen säker på fällande dom, även om det går att tolka lagen på fler sätt. Sen får du jigga eller pimpla utan problem, väljer du att kalla detta vertical jigging så är det DÅ ok.

Personligen kommer jag att kräva tda2 om jag möter detta vid vattnet tills dom finns.

Kommentera

Ursprungligen postat av hmm Visa inlägg
        Pratade med länstyrelsen nyss.

Länstyrelsens TOLKNING är att vertical jigging med MOTORANVÄNDNING är trolling och innefattas inte under fria handredskapsfisket även om inget fall hamnat på bordet än.
        Drifta är inget problem enligt länstyrelsen. Det är motoranvändningen som är problemet enligt dem. Inte motorn i sig, du får ha den igång på tomgång när du driver, men använder du den för fisket i sig är det inte fritt längre.

Mannen jag pratade med var sportfiskare och visste vad vertical jigging är.

Inte för att bråka KG men han var tämmligen säker på fällande dom, även om det går att tolka lagen på fler sätt. Sen får du jigga eller pimpla utan problem, väljer du att kalla detta vertical jigging så är det DÅ ok.

Personligen kommer jag att kräva tda2 om jag möter detta vid vattnet tills dom finns.
        Mina tidigare tolkningar av lagtexten har stämt med senare domar i tingsrätten, så jag hyser inga tvivel om att jag har rätt. Motor nämns överhuvudtaget inte i lagen.
        Det intressanta är väl varför frågan kommer upp? Det lär inte finnas några fiskerättsinnehavare som retar sig på om det sitter nån med elmotor och bromsar driften, varför ska då några sportfiskare med tillsynsbricka leka Bror Duktig och bry sig om saker som omöjligt kan skapa irritation och på så vis hota det fria fisket?

Nu pysslar jag inte ännu inte med vertikaljiggning, men jag skulle inte vara orolig för att sitta åtalad vid tingsrätten för att ha vertikaljiggat.

Kommentera

Vad är tanken när man som sportfiskare försöker göra så snäva tolkningar av lagen som möjligt? Skillnad med tveklösa saker som trolling och ismete, dom sakerna är det inget snack om att de inte är tillåtna. Men att ha åsikter om nån som driver runt och pimplar med ett spö är magstarkt. Vad är tanken? Man ska givetvis följa regler som finns, men man ska inte försöka införa begränsningar som inte finns. Vad är det för handledare ni har på tillsynskursen? Skulle gärna ta en diskussion med den personen.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
            Vad är tanken när man som sportfiskare försöker göra så snäva tolkningar av lagen som möjligt? Skillnad med tveklösa saker som trolling och ismete, dom sakerna är det inget snack om att de inte är tillåtna. Men att ha åsikter om nån som driver runt och pimplar med ett spö är magstarkt. Vad är tanken? Man ska givetvis följa regler som finns, men man ska inte försöka införa begränsningar som inte finns. Vad är det för handledare ni har på tillsynskursen? Skulle gärna ta en diskussion med den personen.
            Om du använder motor så driver du inte...

Kommentera

Ursprungligen postat av salmo32 Visa inlägg
              Om du använder motor så driver du inte...
              Ta och läs lagtexten istället för att tramsa.

Kommentera

Så fort du använder en motor för att framföra en båt så kan det knappast kallas för att driva. Själva definitionen av att driva utesluter användning av någonting som styr eller ger båten fart. Det går inte att formulera om begreppet bara för att det ska passa dina åsikter eller lagtolkningar.

Du borde kanske istället fundera på varför du anser dig stå över länsstyrelsen och fisketillsynsmännen som faktiskt är de som ska tolka befintliga regler i det här fallet.

Eftersom du verkar ha ett ofantligt behov av att hävda dig och uppenbarligen har svårt att acceptera andra människor som inte ställer sig i led efter dig så var detta mitt sista inlägg i debatten.

Kommentera

Ursprungligen postat av salmo32 Visa inlägg
                  Så fort du använder en motor för att framföra en båt så kan det knappast kallas för att driva. Själva definitionen av att driva utesluter användning av någonting som styr eller ger båten fart. Det går inte att formulera om begreppet bara för att det ska passa dina åsikter eller lagtolkningar.

Du borde kanske istället fundera på varför du anser dig stå över länsstyrelsen och fisketillsynsmännen som faktiskt är de som ska tolka befintliga regler i det här fallet.

Eftersom du verkar ha ett ofantligt behov av att hävda dig och uppenbarligen har svårt att acceptera andra människor som inte ställer sig i led efter dig så var detta mitt sista inlägg i debatten.
                  Har du läst lagtexten? Var nånstans nämns motor eller för den delen drivande båt? Jag tycker nog att man ska läsa innantill innan man uttalar sig, gör man inte det så har man inte mycket att tillföra i debatten. Men den slutsatsen drog du uppenbarligen själv så där behöver jag inte tjata.
                  Varken länstyrelsen eller fisketillsynsmännen ska tolka lagtexten. Det gör en domstol. Fisketillsynsmän ska se till att reglerna följs, de ska inte hitta på egna regler.
                  Senast ändrad av KG?; 2007-06-20, 16:08.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
                    Det pratas mycket om Vertical jiggning i dessa dar . Antar att många inte vet att om man gör som man ska å använder elmotor till jiggningen , så räknas det som trolling . Så fort fiskemetoden kräver användandet av båt så ingår det inte i det fria handredskapsfisket.

Däremot om man driftar med vinden är det ok så länge du inte sätter upp segel.
                    Så nu vet ni vad ni gjort för fel om fiske tillsyningsmannen kommer å knackar er på ryggen .

Mvh Fredrik

Kurs etta på fisketillsyn våren 2007.

jag som också är utbildad fisketilsynsman skulle ha låtit det gå igenom för varför sku man bli så grinig att man tog någon för att man vertical jiggfiskar ? då lägger jag hellre energin på att ta folk som verkligen tjuvfiskar !
                    http://www.screamers.se

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
                      Håller med !!!

Det verkar vara en trend att vara så duktig som möjligt och att tolka lagtexten så hårt som bara man kan .
                      Ser inte poängen i detta, varför ska man som tillyningsman driva en sådanhär fråga ?? Eget syfte eller paragrafrytteri.

har själv varit tillsyningsman i jämtland och inte drev jag frågor som var hårklyveri bara för att jag kunde enligt en halvluddig lagtext tolkning.

bättre att lägga energi på där det behövs.

Johan
                      .................................................. ......................
                      :popcorn

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 690 svar
                      373 420 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo