Jerka med haspel rulle o spö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerka med haspel rulle o spö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerka med haspel rulle o spö?

Hej!

Här kommer lite funderingar från en som aldrig provat, men det ser onekligen kul ut att jerka.

Går det att jerka med haspelrulle och spö? Ett 15 till 30/35 grams spö,duger det, om man inte har på allt för tunga jerkdrag?

Vad för längd bör spöt ha? Jag är 167 CM i strumplästen.

Vilka jerkbeten rekommenderar ni till nån som aldrig provat på?

Tacksam för alla tips.

/Jens

Det funkar finfint att jerka med haspel så länge som spöt är tillräckligt styvt. Nåt kring 6-7 fot och bra styvt är i princip ett krav. Jag har jerkat en hel del med ett BFT Walker Medium som har en kastvikt på 40 g (tror jag...) och det har funkat fint med mindre beten, typ BJ II och små sliders. Spöts längd har dock inte nåt med din egen längd att göra. För att jerka krävs det styva spön och den funktionen uppnås enklast med korta spön. Således hittar du inga 9-fots jerkspön i butiken. En annan viktigt, och enligt min uppfattning mycket vital detalj i utrustningen är flätlinan. Utan en sån är det ingen ide att ens försöka jerka. Beträffande rullen så anser jag att den har mindre betydelse när betet väl är i vattnet. Däremot är det ingen höjdare att kasta tunga beten med en haspelrulle då man riskerar att bli av med fingertoppen. Utöver detta finns det säkert fler fördelar med en multirulle då de i det långa loppet är betydligt mer tåliga mot slitage men för att testa jerk funkar det fint även med haspel.

Ett riktigt styvt spö och en hyfsat grov flätlina, sen är det bara att köra.

EDIT: Inlägg 500, yeah.
    Senast ändrad av Gäddhängke; 2007-07-19, 13:19.

Kommentera

Buster Jerk 2 väger 35 gram och Salmo Slider 10cm flyt nått liknande, det är
      nog en bra början, Rozenmeijer har en del fina haspelspön för jerk som inte är så dyra, sen flätlina, t.ex Tufline XP 0,23mm och nån styvtafs sen är du igång...
      Håller inte med att man inte kan använda haspel till tyngre jerkar, det går bra, men man får kosta på sig en dyr haspelrulle som tål det, Jeppan Lönnkvist som har en specialfärg till Buster Jerk, kör enbart haspel på jerk.
      Senast ändrad av Alessandro; 2007-07-19, 13:23.
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Tackar o bockar...

... för alla tipsen!

Ursprungligen postat av knasen-72 Visa inlägg
        Hej!

Här kommer lite funderingar från en som aldrig provat, men det ser onekligen kul ut att jerka.

Går det att jerka med haspelrulle och spö? Ett 15 till 30/35 grams spö,duger det, om man inte har på allt för tunga jerkdrag?

Vad för längd bör spöt ha? Jag är 167 CM i strumplästen.

Vilka jerkbeten rekommenderar ni till nån som aldrig provat på?

Tacksam för alla tips.

/Jens

Kommentera

Det största problemet jag upplevt med jerkhaspel är att den tunna linan gör ont i kastfingret efter ett tag. Bättre om man har lättare beten eller tjockare lina...
          Men det fungerar fint tycker jag.

Jag gillar multi bättre, men det kan va snobbism
          När drar vi?

Kommentera

Klart att det är snobbism
            Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
            3 svar
            2 854 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Swangsta  
            Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57