hmm.... nu skrämmer ni mig :P... jag är också nybörjare på jerkfiske... precis köpt spö och rulle... med flätad lina på redan :S.. har aldrig kastat med sådan rulle heller så vi får väll se hur d går :P...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
jerk utrustning?
Collapse
X
-
Jaa, kan hålla med dig faktiskt.. har själv lyckats fått några "resningar", men lyckats reda ut det ganska lätt.. Snabbast går det tycker jag när man lossar vevgaveln på rullen, då är det bara att lossa alla loopar från spolen.Ursprungligen postat av Blixa Visa inläggJag inbillar mig dock att det är lättare att reda ut lite trassel med flätlina, åtminstone har det gått bra på de tre / fyra jag fått nu sedan jag bytt till multirulle!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av pirroman Visa inlägghmm.... nu skrämmer ni mig :P... jag är också nybörjare på jerkfiske... precis köpt spö och rulle... med flätad lina på redan :S.. har aldrig kastat med sådan rulle heller så vi får väll se hur d går :P...
Lycka till med ditt jerkfiske!! Själv testade jag jerk första gången för nån månad sen. Första vändan fick jag en gädda på 7kg!!
Gissa om man blev biten!!! Har jerkat flera ggr iveckan sen dess, och har i regel alltid fått fisk, vilket inte var så vanligt med vanligt spinnfiske på samma platser. Tycker att jag har fått betydligt mer fisk nu med jerk! Kommer att fortsätta med detta fisksätt, helt sjuukt kul!!
Skitfiske på Dig!!
MVH//Richard
Kommentera
-
Njae, det vet jag inte om jag håller med om. 150g jerk och tvärstopp brukar resultera i ett ganska kompakt myller av linbågar åt alla möjliga och omöjliga riktningar. Faktum är att vid ett rejält skatbo tycks fysiken regler upphävas totalt, ni vet säkert vad jag menar... Då man lyckats med detta och ska börja reda ut det hela med t.ex. en virkkrok eller nåt liknande verktyg tycker jag att det är väldigt mycket enklare med nylon än med flät då nylonlinan är solid istället för flätad av massa små fibrer. Försöker man dra isär en hård knut flätlina med ett verktyg av valfritt slag är risken stor att man bara får med sig en del av linan vilket enbart bidrar till att göra saken än värre. Därför - lär dig kasta med nylon!! Att börja med flätlina är enbart att utmana ödet.Ursprungligen postat av Blixa Visa inläggJag inbillar mig dock att det är lättare att reda ut lite trassel med flätlina, åtminstone har det gått bra på de tre / fyra jag fått nu sedan jag bytt till multirulle!
Kommentera
-
En korkskruv brukar göra underverk!Ursprungligen postat av poyboy Visa inläggJaa, kan hålla med dig faktiskt.. har själv lyckats fått några "resningar", men lyckats reda ut det ganska lätt.. Snabbast går det tycker jag när man lossar vevgaveln på rullen, då är det bara att lossa alla loopar från spolen.Team Gorilla.
"No Monkey Business"
--Mer fiske, mindre fruntimmer--
Kommentera
-
Äsch då, så jäkla svårt är det inte att lära sig!
Bara man börjar med att kasta lugnt och utan snärt, och samtidigt bromsar ordentligt med tummen, och alltid låser spolen med tummen före nedslag,så får man inga skatbon.
Sen släpper man trycket på tummen ju fler kast man gör, men låser fortfarande spolen överdrivet tidigt före nedslag.
När det sitter börjar man kasta med lite mer snärt, och väntar ut tumlåsningen till precis vid nedslag, och vipps så sitter klockrena och perfekta kast!
Det tar ungefär en timme, sen kan man.
Skatbon förekommer såklart (om man glömmer tummen), men då får man ju tillfälle att öva på att reda ut dem med.
Gå ut lugnt och öka... inte alls så svårt!Senast ändrad av grindpalm; 2007-08-24, 11:11.Gädda, karp och sutare... all the way!
Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!
Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexNästan Hyffsad Borre...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2026-06-28, 21:12 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexHyffsad Borre 800gr1 Foto
-
2026-06-23, 10:35 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexHyffsad Borre 800gr1 Foto
-