Höstfiske efter gädda!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höstfiske efter gädda!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Höstfiske efter gädda!?

Va fan gör jag för fel!? va ute i går å testade, hittade på massor av betesfisk på dom vanligtvis heta ställerna men inte ens en snipa.
    och detta är nästan ett återkommande problem på hösten känns det som. vinter vår och sommar är det oftast inga problem men nu på hösten har jag skitsvårt att få något.
    Trollar på olika djup, jerkar på olika djup m m. men inget hjälper.
    Vad ska jag ändra på eller testa?

Mvh
    Magnus

Testa gå ner på inspinningshastigheten, alltså jerka,trolla saaaaaaaaaakkkta.

Testa skrikiga färger. Är fisken RIKTIGT trög testa något mindre bete, eller kanske just ett större i ditt vatten. Skiljer sig från vatten till vatten.

Testa mete.....

Aja många förslag så här vid datorn, men vid vattnet får man reda på vilket som gäller.
    http://www.silverbums.com

Kommentera

eller kan man testa en stor spinnare

Kommentera

Prova flugfiske. Kan man fiska riktigt långsamt och med ett väldigt långt häng!
        Eller sjunklina och bara dunka hem flugan.

Kommentera

Ja fluga är mycket effektivt, men även här bör du fiska saaakta. Eller så kör du rätt våldsamma intag men väntar lääänge mellan varje.

Kommentera

Åk hem och ladda om batterierna, oftast kan man lura en el några till slut men har lärt mej att det i ytterst få fall har lossnat ordentligt en jätteseg dag. Svälj stoltheten och satsa på en dag med bättre förutsättningar.
            pripps blå -en klass för sej

Kommentera

Leta efter stimmen som börjar tätna nu över större djup. Gäddan finns i närheten. Trolla sakta 0.7-1-3 knop. Fiska betena relativt högt upp i vattnet, 2-5 meter oavsett om det är betydligt djupare vatten. Funkar inte det så måste betena ner till omedelbar närhet till bottnen enklast via ett trevägstackel. Kör så det ryker...

Kommentera

Vi körde ett 12-timmars-pass i söndags, där vi tog ca 25 gäddor i varierande size. De jagade bland en massa stim i ett "hål" mitt på sjön på mellan 5 och 9 meters djup. Hur som helst, 20 av dessa 25 togs på lite över en timma, ganska exakt mitt på dagen. Bulle ägde förövrigt den dagen, inte mkt annat som funkade. Går utmärkt att trolla.
                / MVH
                [FONT="Fixedsys"][/FONT]

Kommentera

Var ute i måndags och tisdags. Måndagen fick vi 8 gäddor och tisdagen 7. Jag körde jerkbait och använde mig av en neongul slider. Det är lååånga spinnstopp som gäller mellan jerken.
                  Blev ingen jätte, den största vägde 6,22 kg. Men gäddorna var grymt starka...även de mindre.
                  Jag ska tillägga att jag fiskade i strömmande vatten, vilket leder till att ytvattnet inte värms upp på samma sätt som i en sjö eller skärgården. Men p.g.a. det relativt milda vädret de senaste dagarna har fisket släppt och blivit riktigt kul.
                  Om du känner till eventuella huggperioder i vattnet du fiskar i så försök anpassa dig efter dessa. Och som sagt, skrikiga färger och låååånga spinnstopp.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                  1 690 svar
                  375 197 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg TiSo
                  av TiSo