Spöbalans...? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spöbalans...?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spöbalans...?

    Då det är svårt att få testa de flesta av dyrspöna innan köp tänkte jag att vi kunde ha en diskussion om balansen i de olika fabrikaten som Fig Rig, St Croix, Lamiglas, loomis och de andra. Gillar själv spön som ligger i ett ungefärligt jämviktsläge när jag jerkar. Framtunga spön går bort för mig i alla fall.
    Så vad säger ni? Vad har ni för spön och hur tycker ni själva att balansen ska vara?
    pete22

  • #2
    Kan väl tillägga att jag går i köpetankar och skulle behöva lite tips också
    pete22

    Kommentera


    • #3
      på mitt Rst lf premium jerk heavy så sitter "balanspunkten" ungefär framför den främre korken. jag har bara haft det jerkspöt så jag kan inte jämföra om var jag vill att "punkten" ska sitta..

      Kommentera


      • #4
        Mitt figrig är grymt bra balanserat enligt mig. Verkligen inte framtungt utan
        ligger väll i ungefär "jämnviktsläge". Hade ett shimano innan som jag gillade men nu när jag vant mig vid mitt figrig märker jag hur dålig känsla man igentligen hade:P

        Kommentera


        • #5
          Är det Fig Rig Toothtamer 6.10 som du har? Eller är det Classic modellen som Attitude säljer? Eller är dom två rentav samma modell?
          pete22

          Kommentera


          • #6
            Ta bort ändbutten och stoppa i lite vikt om det känns framtungt, det är inte svårt!
            Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
              Ta bort ändbutten och stoppa i lite vikt om det känns framtungt, det är inte svårt!
              Lyssna på Wreckbender om ni gör så här så kan ni balansera vilket framtungt spö som helst .I USA finns det speciella balansvikter till och med att köpa enbart för balansering av spön. Jag ska leta länk om det är någon som vill det .Ofta så limmar man bara fast en gängad "mutter" inuti bakre delen av handtaget och sätter dit de vikter man behöver för balansering ,"vikterna" är ofta i mässing så de ser snygga ut .

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
                Ta bort ändbutten och stoppa i lite vikt om det känns framtungt, det är inte svårt!
                Precis vad jag tänkt göra på mitt Piglet evo2 för att se hur det går innan jag köper ett 6,6 fot 150g pikerange det väger inte ett skit i handen och känns perfekt ska bara gå in i butik och pröva med rulle också.
                I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong

                Green day på Ullevål 4/6-10
                Green day på Wembley stadium 19/6-10

                Green days American idiot musical på broadway 27/2-11

                Kommentera


                • #9
                  6,6an 150gr pikerange o de e riktigt bra balans i det spöet tycker jag iaf fiskat nästan en hel säsong me de nu...

                  Kommentera


                  • #10
                    Jeg bruker denne på alle mine spö, utenom glider spöet mitt.
                    http://www.basspro.com/webapp/wcs/st...=SearchResults
                    På det spöet jeg fisker gliders med holder jeg i fremre korkhandtag, og da vil jeg gjerne ha balansen der.
                    Anbefales, INGEN spö er balanserad rundt rullen, der de fleste holder...tør jeg våge å påstå...

                    Michael
                    'dawg, mans best friend!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 138 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 209 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 388 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    50 svar
                    12 023 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    680 svar
                    57 383 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg DuffelDad  
                    Arbetar...
                    X