Dyra hasplar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dyra hasplar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
    Under den korta tiden (6år) jag till och från jobbat i en fiskebutik har jag nog inte sålt en "dyrare" haspel till en endaste gäddfiskare när jag tänker efter.

Det som köper hasplar till gäddfisket än Svenssonfiskare och där säljer man inte en rulle över 1000spänn, snarare runt 300-600kr.

Dom som inte kan kasta precist och "bromsa" kast med en haspel skulle jag vilja utfärda som sopor
    Ja det är ju inte direkt svårt att bromsa med haspel. Fingret mot spolen bara. Även om kastet kanske bromsas mjukare på¨en multi.

Personligen tycker jag haspelrullar i regel är mkt mer prisvärda rullar. Man behöver inte lägga lika mkt stålar på en haspel för att få en hygglig rulle, som för en hygglig multirulle. Tycker jag iallaf.

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
      Är väl inte helt nöjd med svaren. Var ute efter att få reda på VARFÖR folk väljer att fiska med haspel. Inte att vi alla är olika och en del väljer haspel.
      Det vet jag redan. Med vad är det som ni inte gillar med multi som ni tycker en hapel gör bättre???? Jag kan ge massa anledningar varför jag tycker en multi är bättre.
      Vill inte kritisera någon utan det är bara intresant att veta vad det är som gör att folk väljer som de gör.......................
      Svaret på din fråga är mycket enkel, nåja nästan enkel (och det är märkligt att ingen annan har framfört det här): i trånga lägen är haspeln överlägsen multin. Försök att kasta ett 7-12 gr bete med en bärgvägg rätt upp bak dig. Skulla bra gärna se hur du gör engqvist? Eller när du står smygande i bland buskar och trän och du bara har 20-50 cm att accellerera betet på. Jag vet precis hur det är när man av misstag har krokat en gren med multin, ja då har man ca 0,5-1 tim med virknålen att göra det på, eller lägga på ny lina.
      Kustfiske i stark pålandsvind, då sker det samma när skeddraget plötsligt vänder bredsidan till mot vinden och tvärstoppar. Så va den turen förstörd.

Vad jag menar är att de båda rulltyperna KOMPLETTERAR varandra, för ingen är optimal för alla situationer eller fisken. Av den anledningen tror jag de flesta har bägge typerna till hands annars blir man begränsad till spesiella vädertyper, miljömässigt och i fiskesituationer.

Köper man en rulle så har man nog fler kritterier än att den skall hålla en viss mängd lina, t-ex. hålla länge (ikke köp-slit-och-släng mentalitet). Jag köper både multirullar och haspellrullar av högare kvallitet vilket gjort att än så länge har ingen rulle fallerat när drömfisken gått på.

En haspel av motsvarande kvalitet som en bra multi kostar mer att tillverka av den enkla anledningen at den har två drivaxlar som är vinklade mot varandra (90°) och att broms och kryssuppläggningen också blir mycket komplicerad. Det behövs fler kullager för att den skall bli smidig att veva än mosvarande multi.

Kan nått av det här vara svar på din fråga?

mvh
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
        Beror kanske på multirullar inte är så driftsäkra. I varje fall inte dessa nyare modeller som tilverkas.
        Här läser man hur mycket av kvaliten som försvunnit. En dyr haspelrulle kan rulla på rätt många gånger innan den strejkar.
        Hmmm, brukar inte du berätta om dina plastpåsar fyllda med kasserade haspelrullar?? Jag har fiskat med multirulle sedan tidigt 90-tal och har i dagsläget en flock multirullar, gamla såväl som nya och har inte haft ett enda allvarligt haveri..

För övrigt kan man säkert rabbla upp precis hur många orsaker som helst varför man fiskar med en viss rulltyp...känsla, kastegenskaper, att den är snygg, fått den av svärmor, sponsring...osv...osv

Kommentera

Hippo, nu var det snack om dyra haspelrullar. Dom kasserade eller obrukbara var rullar i 1000 kr klassen.
          Och det är pissrullar hur man än vrider och vänder på det.
          Fiskar man stenhårt och mycket, speciellt jiggfiske så sliter det nåt enormt på en haspel.
          Gemför inte det med en Multi som det knappt fungerar till (jiggfiske med lättare jiggar).
          Flodström tog upp en väldigt viktig skillnad på multi och haspel som man glömde helt.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
            Hippo, nu var det snack om dyra haspelrullar. Dom kasserade eller obrukbara var rullar i 1000 kr klassen.
            Och det är pissrullar hur man än vrider och vänder på det.
            Fiskar man stenhårt och mycket, speciellt jiggfiske så sliter det nåt enormt på en haspel.
            Gemför inte det med en Multi som det knappt fungerar till (jiggfiske med lättare jiggar).
            Flodström tog upp en väldigt viktig skillnad på multi och haspel som man glömde helt.
            Jo klart priset spelar roll, det har du rätt i då devisen "man får vad man betalar för oftast gäller". Jiggfiske även med lätta grejor funkar utmärkt med små multirullar, men vad man använder är ju en smaksak. I förhållande till priset vågar jag påstå att de flesta multirullar piskar en haspel i kvalitet och hållbarhet. Men återigen man ska ju fiska med det man trivs med...

Kommentera

Flodström, håller jag med om.
              Jigga med små multirullar är inget problem, jerka med stora hasplar är inga problem heller.
              Bromsa beten med haspel och pekfingret är inget problem heller.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Själv finner jag inga problem alls att köpa en dyr haspel för att jag tycker kvaliteten och känslan skiljer en hel del på en billig och en dyrare.

Pris? Det är mycket dyrare att para ihop en multi+spö för UL än det är för Haspel och även då kommer man nästan alltid att kasta längre med en Haspel.

Känsla? Är väl ganska personligt, dom flesta tycker helt enkelt att det är bra mycket skönare att fiska med en haspel och att det är betydligt lättare att kasta med dom därför lägger dom sina pengar på det.

Nu kör jag med både Haspel och Multi av den dyrare sorten tycker båda funkar utmärkt men att argumentera för och mot vad som är bättre är meningslöst

Kommentera

Lite som att jämföra äpplen med päron det här ...

Kommentera

Päron!

Kommentera

Ursprungligen postat av Dalcar Visa inlägg
                      Päron!
                      Nämen, förstår du inte att päron är underlägsna äpplen?!
                      Päron droppar när man äter dom och innehåller inte tillräckligt med fibrer.
                      Dessutom håller äpplen MYCKET längre!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 689 svar
                      369 250 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Westley Richard