Nybörjare behöver tips - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare behöver tips

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjare behöver tips

Hejsan!
    Som ny här på forumet vill jag säga att det finns mycket inressant här att läsa om.

Är en glad (väldigt glad) amatörfiskare som inte provat jerkfiske mer än jag tog gäddpers på ett jerkdrag i höstas. 4kg bara men ändå. Som många andra så sneglar man lite åt att försöka komma åt 10-kilosarna. Har kollat in lite jerkpaket och fastnat för några.

http://www.abfiskarnas.se/Fiskarnas/...SectionId=2765

Paket 1 och 11 har jag fastnat för. Till nr1 måste lina köpas till, blir väl 250:- till. Totalt 1550:- för den då. Nr 11 kostar 1995:- för allt. Plus för båda är att de är 2-delade. Otympligt med bara 1 del.

Duger dessa och är det mycket annat man måste tänka på? tex: kastvikt, hur tjock lina etc etc.

Vill helst inte lägga ut mer än 2000:- på spö+rulle+lina. Har tyvärr oxå golf som hobby och den kostar oxå en del pengar att utöva.

Mvh
    Cogo
    *BoC* fishing

annars har du grymma set på www.nyasporting.se här är ett som är för ett väldigt bra pris

Kommentera

Först och främst, Välkommen!
      Har ingen erfarenhet av spöna, men rullen är mycket bra.
      Kastvikt ska du definitivt tänka på, spöt nöts fort om du kastar med för tunga bitar.
      Och linan ska helst en kunnig sätta på åt dig så att det blir rätt med nylonet i botten, knutar osv.
      Och golfen kommer du sluta med när du börjar jerkfiska

Kommentera

Ursprungligen postat av Cogo Visa inlägg
        Hejsan!
        Som ny här på forumet vill jag säga att det finns mycket inressant här att läsa om.

Är en glad (väldigt glad) amatörfiskare som inte provat jerkfiske mer än jag tog gäddpers på ett jerkdrag i höstas. 4kg bara men ändå. Som många andra så sneglar man lite åt att försöka komma åt 10-kilosarna. Har kollat in lite jerkpaket och fastnat för några.

http://www.abfiskarnas.se/Fiskarnas/...SectionId=2765

Paket 1 och 11 har jag fastnat för. Till nr1 måste lina köpas till, blir väl 250:- till. Totalt 1550:- för den då. Nr 11 kostar 1995:- för allt. Plus för båda är att de är 2-delade. Otympligt med bara 1 del.

Duger dessa och är det mycket annat man måste tänka på? tex: kastvikt, hur tjock lina etc etc.

Vill helst inte lägga ut mer än 2000:- på spö+rulle+lina. Har tyvärr oxå golf som hobby och den kostar oxå en del pengar att utöva.

Mvh
        Cogo
        Klart det funkar . Ja med många föredrar odelade spön för då blir det mer kvastskaft känlsa över det vilket gör det lättare å fiska med .

Här är ett bra sett . Se till å få med en märkes lina typ Power pro ,spiderwire . Linor som sufix matrix å Hyperstrong från Ron thomsson är väldigt mjuka vilket gör att dom skär ned väldigt lätt . Se till å få den C3 rullen som har dubbla backspärrar .

Lundgren har väldigt fina lätta spön å det här är nog kanon grejer .Kan tyckas lite vekt men det duger bra till Buster jerk Pig Jr å likande beten . Går nog å fösa i väg en hell tail med också . Å Tuf Line är en bra lina.

6 fot spön är bra å börja med om man inte är 2 meter lång å fiskar från en finlandsfärja då kan man välja ett 6,6 till 6,10 fot spön som är mer modernt ,men avsevärt svårare å fiska med om man är kort i rocken .

/fredrik

Kommentera

0.36 Powerpro lina rekomenderas
          Mattias
          www.sportfiskare.nu

Kommentera

OT: är det inte en TGC på sportingbilden, verkar ju dumt om de saluför den som en 5601a i så fall.

On topic 1: skit i golfen

On topic 2: är tvådelat spö ett måste så är nog paket 11 inte särskilt pjåkigt. Tänk bara på att spöet ändå inte blir kortare än toppdelen vilken på detta spö är rätt långt. Tror dock inte att du lär störa dig nämnvärt på det. Angående tvådelade spön för övrigt så tycker många att man förlorar en del på delningen men jag har personligen aldrig märkt av det. Dessutom är tvådelat mycket lättare att transportera om du kuskar mycket med grejerna.

On topic 3: Beställer du det setet så försök få dom att spola på lite tjockare lina, runt 0.36 är att rekommendera även om nog 0,32 fungerar det med.
            Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Blev inget paketköp utan polarn fick mig till att köpa detta istället.

Rulle: Abu Garcia Ambassadeur 5601 C JB (2007)

Spö: Strike Pro PR Contact 6´8 - 180g

Lina: Power pro 0,36

sen köptes det några buster jerk och zalt wobbler, så nu borde man vara redo för lite större gäddor.
              *BoC* fishing

Kommentera

Jepp jepp!! Ovanstående set är riktigt bra! förnuftig kompis du har!
                Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Jepp bara att säga ett mycket bra paket .. Kör sj me c3:an och ett st croix spö helt underbart enl mig köpte på lundgrens för snart ett år sedan.. blev så kär i detta spö att ja köpte 1 till någon månad senare som reservspö ... kastvikt upp till 90 gr men är fortfarande kanon trots ja fiskat me beten över 150 gr... inte svamigt eller ngt..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                  3 svar
                  2 874 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Swangsta  
                  Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57