TailBeten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

TailBeten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• TailBeten

Tjoho,

Funderar på att komplettera upp min betesarsenal för gäddfisket med ngt tailbete.
    Men har inte hittat så mkt info kring dessa vad jag förstår så finns det olika typer av tailbeten. Dels de som är typ en vanlig jerk med ngn form av jiggsvans eller likande limmad på kroppen, och sen de som drar mer åt HellTail hållet.

Men hur fiskar men dem? De som är av modell "vanlig jerk" hänger jag med på men Helltail likande kreationer hur fiskar man dem för de har väl inget egentligt rörelsemönster som ett vanligt jerkbait bete?

Vilken/vilka modeller skulle ni rekomendera för tidigt vårfiske efter gädda?
    Ska man snegla åt Helltailhållet eller de vanliga jerksen med mjuksvans =P?

Tacksam för lite tips o råd.
    Mvh: Micke.

Jag brukar fiska hell-tailen på samma sätt som en bulldawg, dvs spinna hem den i olika tempo och rycka lite här och var!

En jerk som jag inte testat ännu men som jag precis köpt två av är Zalt-Tailen, den ser tiktigt grym ut och jag tror den kommer leverera! Vet som sagt inte hur man ska fiska den men jag får för mig att den går att jerka!

lycka till!
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av FreeHeeler Visa inlägg
      Tjoho,

Funderar på att komplettera upp min betesarsenal för gäddfisket med ngt tailbete.
      Men har inte hittat så mkt info kring dessa vad jag förstår så finns det olika typer av tailbeten. Dels de som är typ en vanlig jerk med ngn form av jiggsvans eller likande limmad på kroppen, och sen de som drar mer åt HellTail hållet.

Men hur fiskar men dem? De som är av modell "vanlig jerk" hänger jag med på men Helltail likande kreationer hur fiskar man dem för de har väl inget egentligt rörelsemönster som ett vanligt jerkbait bete?

Vilken/vilka modeller skulle ni rekomendera för tidigt vårfiske efter gädda?
      Ska man snegla åt Helltailhållet eller de vanliga jerksen med mjuksvans =P?

Tacksam för lite tips o råd.
      Mvh: Micke.

Ja har fiskat med Hell tail i ett å ett halvt år det har verkligen blivit ett favobete. bara å kasta ut å veva in , blir lixsom ingen skillnad om du rycker däremot kan du göra vevstopp . Den fiskar bäst på 3-5 meter tycker ja .
      Däremot bör du modda om dom. För det ofta slackhugg på helltail långa tafsar behövs å ja gillar inte enkelkroken ja tycker den skadar fisken mer än en 3 krok den brukar sitta långt ned . Vill du inte modda själv så säljs det färdiga krokar med jigg till Zam Z tail dom funkar ju även till Ht . För att citera Anders Forsberg så är ett vanligt Jerkspö för kort för å få bra kast med tailbeten . Ja kör själv med ett Lf chopper på 9 fot från lundgrens till det fisket.
      Anatar att Zam Z tail går likadant fast för grundare fiske ja har nyss köpt dom å inte hunnit testa de.

/Fredrik

Kommentera

Jeppan tail, röd/svart eller skitmört tex. Grymt häng å kanon vid grunt fiske, går att fiska saakkttaa...både jag å viesker har pb på jeppan tail. Även bra att ha lite olika jiggstjärtar att byta med.
        Senast ändrad av marbleman; 2008-03-10, 19:24.

Kommentera

att göra en helltail själv är skitenkelt,, bara att ta ett kvatskafft o blya o sen måla o lacka,, och bara hänga på en tail på bakre trekroken... har gjort några o de blir skitbra, har tagit 2 pikes på två riktigt tröga pass på dem än så länge
          På jakt efter 15+

Kommentera

SvartZonker-tail

Kolla in SZ-tailarna -finns på Söder och Lundgrens

http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/....php?iid=45748

MVH

/Oscar

2010 är det fluga som gäller

Kommentera

En norpan jerk med tail är hur grymma som helst samt zam z tail både suspendig samt sjunkande är bra
              Svartzonkers tail har jag bara hört gott om dock ej testat själv...
              Titta gärna in på min fiskeblogg
              www.teamvallius.blogspot.se

Mvh Max Vallius

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
                nja ,skitenkelt är de väll inte riktigt om man vill ha bra "häng" i den
                så svårt är det inte om du hänger på krokar o tail då du blyar o kollar " hänget" i badkaret
                På jakt efter 15+

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
                  nja ,skitenkelt är de väll inte riktigt om man vill ha bra "häng" i den
                  jag tycker iofs det är najs med bly i nosen så att de sjunker med nosen framåt vid spinnstopp vilket ger liv åt tailen även vid spinnstopp. Kan nog vara hett för pelagisk gädda runtom djupbranter!
                  På jakt efter 15+

Kommentera

Får mer på ett UTÖ än på dessa Hell-tails

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 210 visningar