Inköp av rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inköp av rulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Inköp av rulle

Nu är jag trött på min gamla ABU Blackmax. Vill ha nått nytt. men vet inte vad jag ska köpa. Funderar på om man ska satsa på en multirulle eller inte. Då får jag ju iof köpa nytt spö. Alternativet är ju att endast köpa ny haspelrulle. Jag har läst lite om för och nackdelar här på forumet, men inte riktigt fattat varför man ska ha multi om man fiskar gädda. Jag har landat ett antal gäddor på 5+ kg och även en på lite drygt 8 kg, med min nuvarande utrustning och det har inte varit några problem. Är det känslan som är bättre med en multi eller? Hur som helst, kom gärna med lite förslag på rullar o spön.

ps. Mitt spö är ett ABU Majesty 9 ft. ds

En liten regel i det där är;
    Stora tyngre beten vevas enklare in med en multi (vinsh), kastar dem lite bättre oxå och du har en större direktkontakt med betet.
    Haspel, vinner sin fördel i de lättare betsklasserna under 40 gram typ.
    Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
    Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
    Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Haspel eller multirulle är en fråga om tycke och smak. Jag föredrar multirullar i mitt fiske. Man får ytterligare dimensioner till fisket när man använder den typen av rulle. Min uppfattning är att man får vara lite mer på tårna vid detta fisket. Risken för skatbo, kortare längd på kastet och annan förtret uppstår annars gärna...

Ena annan aspekt kan vara priset. I snitt är nog multirullen dyrare än haspelrullen. Och som jag förstod det "måste" du investera i ett nytt spö om du går över till multi.

Men i slutänden handlar det om: Volvo eller SAAB, Aftonbladet eller Expressen. Ditt eget intresse och storleken på plånboken!!!

Lycka till med den nya rullen!

Kommentera

Originally posted by Push-Up
        En liten regel i det där är;
        Stora tyngre beten vevas enklare in med en multi (vinsh), kastar dem lite bättre oxå och du har en större direktkontakt med betet.
        Haspel, vinner sin fördel i de lättare betsklasserna under 40 gram typ.
        Nåja, jag kastar 10 g drag med rätt stor framgång med min M3600, FireLine 0.15, Fenwick Nighthawk.

Men man får gå upp tidigt på mrogonen för att träna

Kommentera

Javisst är vikten på betet en avgörande faktor. Jag skulle inte vilja stå dänga beten med vikter på 75-100g med haspel och 0,28 flät. Förmodligen skulle pekfingret få allvarliga skärsår.

Kommentera

Direktkontakt, tunga beten samt en bättre (annan iaf) rörelse vid mothugg torde sammanfatta varför multi är populärt vid gäddspinn.

//K
            BJ@

Kommentera

En multi ger enligt mig betydligt bättre känsla och kontakt med betet. När man väl ha lärt sig att kasta med multi så upplever jag även att precisionen blir klart bättre. En haspel vinner främst under blåsiga förhållanden (motvindskast) samt med de allra lättaste dragen...om man nu inte lagt vantarna på en Mörrum 1600SX förståss...

Kommentera

Vad ska jag köpa för prylar då? Om jag ska ha multi + spö? Skulle gärna vilja ha lite tips. Skulle vara sjysst att få lite åsikter innan man drar och shoppar. Kan tänka mig att lägga typ 2-3000.

/Johan

Kommentera

]Vad ska jag köpa för prylar då? Om jag ska ha multi + spö? Skulle gärna vilja ha lite tips. Skulle vara sjysst att få lite åsikter innan man drar och shoppar.

Lundgrens Jerkpaket såklart. 1700 spänn!

"Jerkbaitspö RST/LF Jerk, 180 cm (6) 1-del, Kastvikt 20-110gr (Idealvikt 20-100 gr), Ambassadeur-rulle och Power Pro 0,28 mm."

"Beskr / Description:
                  Vi har satt samman ett perfekt Jerkbaitpaket för det medeltunga jerfisket innehållande vårt egendesignade RST/LF Jerk II-spö (Byggt i Tyskland), Ambassadeur 4601 / 4600 C3 och Power Pro-lina påspolad och klart för fiske. Detta paket är det i särklass mest köpta och prisvärda paketet på den svenska marknaden. Vi vågar säga att en bättre utrustning för vårt svenska jerkbaitfiske hittar du inte idag."
                  Bifogade filer
                  Senast ändrad av Dr Müller; 2003-08-25, 14:46.

Kommentera

det där lätt riktigt bra tycker jag också du ska satsa på!
                    Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 690 svar
                    373 319 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo