Ursprungligen postat av Krif
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Classic Inshore. Vilket skämt!!!
Collapse
X
-
Det är backspärrslagret (även kallat IARlagret) som muckat, och om du rycker ett tag till kommer niten som håller back-up-spärrhaken att lossna och då är det färdigfiskat. Ett fall för service och byte av lagret. Om du inte kan vara utan rullen kan du prova med att lossa på yttergaveln och bada backspärrslagret i citydiesel och sen tvätta ur det med aceton. När det torkat kan du smörja det med Liquid Grease, eller en bättre motorolja av lite tjockare typ. Då kan du få liv i det så det håller ett litet tag till.
-
God idé, den har faktiskt testats i full skala. Det hopplösa med att ge sig på det i någon form av serieproduktion är att det inte finns mycket material i pinjongen att ta av, att oinjongen är en mardröm att fixera till rätt noggrannhet så som den ser ut och att det tunna bronsmaterialet helst vill knöla ihop sig när det skall drivas på plats. Det enda vettiga hade varit att driva bronslagringen i ämnet innan kuggarna skars, men det skulle ändå inte blivit enkelt eller billigt då heller.Ursprungligen postat av CA Visa inläggHej! Jag har inte sett pinjongen i närbild på Classic Inshore men om det "rostrfria" matreialet som har dålig eller obefintlig egensmörjförmåga i pinjongen inte går ihop med det rostfria matrialet i spolaxlen. Så finns det inte plats eller tillräkligt med matrial i pinjongen så det går att ta upp hålet i den å pressa i en bronsbussning som fixar detta problem med krav på täta smörjintervaller? Även dom som kanske bara droppar eller skvätter på lite olja nån gång om året om ens det lär ju på så sätt kanske slippa skicka in rullen på reklamation titt som tätt! =)Senast ändrad av UT; 2008-04-02, 14:02.
Kommentera
-
Och detta skulle ha gett upp efter endast ca 10timmars fiske.. SKANDALUrsprungligen postat av UT Visa inläggDet är backspärrslagret (även kallat IARlagret) som muckat, och om du rycker ett tag till kommer niten som håller back-up-spärrhaken att lossna och då är det färdigfiskat. Ett fall för service och byte av lagret. Om du inte kan vara utan rullen kan du prova med att lossa på yttergaveln och bada backspärrslagret i citydiesel och sen tvätta ur det med aceton. När det torkat kan du smörja det med Liquid Grease, eller en bättre motorolja av lite tjockare typ. Då kan du få liv i det så det håller ett litet tag till.
Nu är rullen på service redan men tack för svaret...Fånga & Fota & Släpp i.........
Kommentera
-
Varför var jag inte tyst!!??Ursprungligen postat av carter Visa inläggMin 5501 Inshore har funkat perfekt under dom 7/8 jerkpassen jag använt den med 90 gram's beten.
Idag dog den, verkar som spolaxel har skurit (cold weld,som UT beskrev det) på pinjongdrevet, detta hände vid ett utkast, sen gick det inte att frikoppla rullen ordentligt.
För den som undrar så har jag tagit isär rullen och smort den efter smörjschemat som medföljde rullen, detta har jag gjort varannat fiskepass.
Skickar med en bild, säger kanske inte så mkt...... Trist är det iaf, ytterligare ett fiske pass spolierat av en raserad Ambassadeur.Senast ändrad av carter; 2008-05-15, 14:01.
Kommentera
-
Ja jag kan inte annat än hålla med om att det är trisst...Ursprungligen postat av carter Visa inläggVarför var jag inte tyst!!??
Idag dog den, verkar som spolaxel har skurit (cold weld,som UT beskrev det) på pinjongdrevet, detta hände vid ett utkast, sen gick det inte att frikoppla rullen ordentligt.
För den som undrar så har jag tagit isär rullen och smort den efter smörjschemat som medföljde rullen, detta har jag gjort varannat fiskepass.
Skickar med en bild, säger kanske inte så mkt...... Trist är det iaf, ytterligare ett fiske pass spolierat av en raserad Ambassadeur.
Väntar ännu på min rulle från service..
Hoppas du får ordning på din rulle och att du slipper problemet med glapp spole...Senast ändrad av Krif; 2008-04-05, 06:19.Fånga & Fota & Släpp i.........
Kommentera
-
Felet är att matrialet i spolaxlen och piniondrevet funkar inte så bra ihop, det som då händer är att oljan "drivs" bort och dom värmeskär, så spolen går inte få bort utan sitter fast tillsammans med paketet med piniondrevet, dvs det går ej att frikoppla spolen för kast..Ursprungligen postat av Ola Visa inläggKan nån förklara för en som inte förstår så mycket varför rullen skär ihop?
Min tanke är att äldre rullar skär inte ihop och spolaxeln har väl inget med styrkan i rullen att göra?
alltså varför har de inte behållit spolaxel och bara förstärkt IAR-biten?
Men det var bara första problemet, mitt andra problem med glapp spole har jag inte fått svar på vad som var bekymmret..
Ja du varför dom inte "bara" förstärkt IAR biten kan väll bara ABU själva svara påSenast ändrad av Krif; 2008-04-05, 06:21.Fånga & Fota & Släpp i.........
Kommentera
-
Ringde igår förmidag till serviceavd på ABU o förklarade mitt problem med axel o pinjongdrev o nu lunchtid så kom min slöa postgubbe cyklande med ett pkt från dom, så nu sitter rullen ihop igen o redo för ett nytt jerkpass.....man får väl vara lite extra noga med rengöring/smörjningen av axel o drev så håller den kanske lite längre denna gången.
Tycker dock att ABU ska ha stort beröm för deras serviceanda
Senast ändrad av carter; 2008-05-15, 14:01.
Kommentera
-
Var inne på att köpa en inshore men efter alla problem så får det bli en Luna istället.
Bra jobbat ABU.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexNästan Hyffsad Borre...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2026-06-28, 21:12 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexHyffsad Borre 800gr1 Foto
-
2026-06-23, 10:35 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexHyffsad Borre 800gr1 Foto
-