När skall man använda popper + i hurudant vatten etc. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När skall man använda popper + i hurudant vatten etc.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hej, jag kör mest med topbandit, men det är ingen popper utan mer ett walk the dog bete. Alltså betet flyter ovan på ytan och slingrar sig fram som en orm och plaskar som satan! Stora bete för gäddor funkar suveränt!

Mest fiskat med påytan beten när det är omöjligt pga växlighet eller väldigt grunt (tex mossar, mindre sjöar osv). Bäst tror ajg är på sommaren som nämnt tidigare. En gädda kan stiga flera meter för att klippa sitt byte om den är tillräckligt på hugget!

När du fiskar med ytgående bete så ska du inte göra mothugg direkt utan mer eller mindre vänta att den fastnar, när du ser att den tagit betet så ska du hugga till. Inte som vanligt alltså.

Jag har aldrig varit med om att en gädda svalt mitt ytgående långt ner. Gäddorna hugger 80% från sidan och är de djupt o den stiger så kan de komma underfrån likt en torped och flyga ett par meter upp i luften med betet i munnen(spekulärt!)

Gäddan missar ofta betet och hugger oftast isåfall bakom betet.

ps ha alltid ordentliga verktyg med dig: Käftöppnare, ORDENTLIG tång(tex bft's longnoose) och en rejälavbitare som klarar att knippsa av krokarna om det skulle behövas!!

Kommentera

Poppers låter som en kul grej att börja med, stog o spana lite senast jag köpte drag. Men blev de vanliga då iställate, lite skedd o spinnare.
      Funkar de så här sent på året eller ska man hålla sig under vattnet så här års när det blivit lite kallare.

Kommentera

Ursprungligen postat av larante Visa inlägg
        Angående popperfiske, är det vanligt att till exempel gädda om man får de sväljer hela alltet så fisken inte går att rädda?
        tycker snarare att dom ofta sitter relativt löst och bommar ofta när dom hugger på popper, men det är jävligt kul

Kommentera

Vad använder ni för spö till popper-fiske? Mest efter abborre hade jag tänkt mig :P

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
          1 689 svar
          369 148 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Westley Richard  
          Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30