Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gädda tog storlommen??
Collapse
X
-
Mal känns inte särskilt troligt. Det här är en liten skogssjö strax utanför Linköping. Ska bara finnas abborre och gädda i rovfiskväg.
-
Kul gammal tråd, har läst den med stigande intresse.
Har själv bara sett gädda ta ankungar och vid ett tillfälle ngn sorts sork.
Tänker själv mest på mink och mal när det rör sig om en såpass stor fågel.
Såg ang mal ett naturprogram från Ebro, en flod i Spanien där ngn Tysk i smyg för ett antal år sen släppte i ungar av samma sorts mal som finns på våra breddgrader. De var nu riktigt stora och tog bla drickande duvor i strandkanten.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Chrispenborn Visa inläggSnubblade över den här gamla tråden när jag googlade på om någon annan varit med om just detta. För nåt år sen så fick jag se exakt samma sak som beskrivs i första inlägget. Två st storlomar som lugnt guppade på ytan och lite då och dök ner för att hämta käk. Plötsligt sugs den ena rakt ner. Den hinner få ut ett skrik innan det blir helt tyst. Den kvarvarande lomen simmar sedan runt och "ropar" efter den andra, som aldrig dyker upp igen.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Chrispenborn Visa inläggSnubblade över den här gamla tråden när jag googlade på om någon annan varit med om just detta. För nåt år sen så fick jag se exakt samma sak som beskrivs i första inlägget. Två st storlomar som lugnt guppade på ytan och lite då och dök ner för att hämta käk. Plötsligt sugs den ena rakt ner. Den hinner få ut ett skrik innan det blir helt tyst. Den kvarvarande lomen simmar sedan runt och "ropar" efter den andra, som aldrig dyker upp igen.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Snubblade över den här gamla tråden när jag googlade på om någon annan varit med om just detta. För nåt år sen så fick jag se exakt samma sak som beskrivs i första inlägget. Två st storlomar som lugnt guppade på ytan och lite då och dök ner för att hämta käk. Plötsligt sugs den ena rakt ner. Den hinner få ut ett skrik innan det blir helt tyst. Den kvarvarande lomen simmar sedan runt och "ropar" efter den andra, som aldrig dyker upp igen.
Lämna en kommentar:
-
Tror ni att det var en mink eller en gädda som tog lommen?? Om det var en gädda så bör det ta ganska lång tid att smälta lommen, framförallt skelettet.. Den bör vara ganska fet ett tag isåfall..
Lämna en kommentar:
-
En gång såg jag en gädda som FÖRSÖKTE ta en storskrake. Den misslyckades dock men det var ett jäkla liv, något mer än att den "sögs ner..."
Coolt att de ger sig på så stora djur... men egentligen är det ju bara logiskt. Mycket mat på "liten" ansträngning.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Ackeliba; Jag har aldrig sett en gädda ta annat än and- och sothönsungar. Däremot har jag vid flera tillfällen sett minkar som tar vuxna ejdrar och änder rakt underifrån. Minken tar ofta vuxna sjöfåglar rakt underifrån och dyker med dem för att de snabbt ska drunkna och bli mer "ätvilliga".
Save the Big Ones for me!
Old Firehand
www.trumman.com
Det där låter ju som en rimligare förklaring än gädda på min knipa. Det känns som en helt sjukt stor muns-bit för en gädda. Ungar har jag sett försvinna i sjöar där jag är rätt säker på att det inte finns nån större mängd mink, men knipan var ute vid kusten norr om Umeå där det iaf under den här tiden fanns sjuka mängder mink.
/Rob
Lämna en kommentar:
-
Coolt! Jag tycker inte att det låter otroligt ifall en gädda på 15pannor skulle kunna ta en storlomm, MastaPikes 11kilosgädda som har ett hyffsat huvud mätte vi till att den kunde öppna munnen ca 40cm!
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av ackeliba Visa inläggIdag hände nog den märkligaste saken som jag varit med om i mitt fiskarliv. Jag åkte ut på sjön kl 8.00 för att ta ett pass med jerkfiske. Vattnet var helt spegelblankt, så det räckte att ha elmotorn på första växeln. När jag var mitt ute på sjön så såg jag en storlomm, mellan två öar. Jag var ändå på väg dit för att fiska, så jag tänkte att jag skulle ta mig så nära lommen jag kunde. När jag var 40-50m från den så bara sögs den ner i vattnet med magen före, samtidigt som den skrek. Den dök alltså inte, eftersom att den bara försvann rakt ner. Jag ringde till min pappa direkt för att fråga honom om han hade sett någonting liknande. Det hade han ju såklart inte, så han ringde någon djurexpert och frågade om vad det kunde ha varit som hänt. Experten sa att lommen aldrig skulle kunna göra så. Det måste alltså ha varit en monstergädda som tog den. Har ni varit med om någonting liknande?????
Save the Big Ones for me!
Old Firehand
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-04-23, 19:56 -
-
Svar till Håller Ambassadeur 2500c för jerk <100g?av SwangstaGammal tråd men jag har gjort något liknande (tror jag) i försöket att göra om min 2500C till en havsöringsrulle....5 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-03-23, 16:06 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
4 246 visningar
1 gilla