nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• nybörjare

hej, har precis börjat jerka. har läst en del hur man ska göra men hur som hellst så har ja främmst fiskat med Westin Ragna och jag tycker den går väldigt konstigt jämfört med vad ja sett andra jerks gå på fiske film.

första kasten i början var jag inte van heller med multirulle så blev ju ett och annat trassel, fast nu när ja kastar så händer det då och då under kastet att jag får "linstopp" alltså att när linan åker ut så trasslar den sen och det blir ett extremt stopp i luften.

är det jag som gör fel eller är det pga av att linan blev sliten eller lite upptvinad när ja trasslade till den i början.

Mvh Axel

Hej och välkommen in i jerkfiskets värld.
    när det gäller att du får trassel beror det antagligen på 2 olika saker
    1: ovana och okunskap.
    2: rullen är inte ställd korrekt.

Mitt tips till dig är att titta på filmen Gäddfeber där kommer du att få en massa tips samtidigt som du får förstklassig underhållning.
    Lycka till med jerkfiske.

Chris
    www.monarch-dok.se

Kommentera

På de allra flesta multirullar finns det en reglerbar broms som du kan ställa in hur lätt linan skall löpa ut. Är den för löst ställd och man kastar med tunga drag som jerkbaits är det lätt att få överspinn, dvs att trumman snurrar snabbare än vad draget flyger om du förstår... Rullen vill altså mata ut lina snabbare än vad draget vill dra ut, och det resulterar allt som oftast i ett skatbo av bibliska proportioner...

Sedan får den ju inte vara för hårt ställd för då tappar man ju i kastlängd. Det är enbalansgång och beror nog lite på kastteknik och sådär...

Håller med föregående talare om "Gäddfeber" mkt underhållande och lärorik!

Lycka till!

Kommentera

Ursprungligen postat av Floodster Visa inlägg
        På de allra flesta multirullar finns det en reglerbar broms som du kan ställa in hur lätt linan skall löpa ut. Är den för löst ställd och man kastar med tunga drag som jerkbaits är det lätt att få överspinn, dvs att trumman snurrar snabbare än vad draget flyger om du förstår... Rullen vill altså mata ut lina snabbare än vad draget vill dra ut, och det resulterar allt som oftast i ett skatbo av bibliska proportioner...

Sedan får den ju inte vara för hårt ställd för då tappar man ju i kastlängd. Det är enbalansgång och beror nog lite på kastteknik och sådär...

Håller med föregående talare om "Gäddfeber" mkt underhållande och lärorik!

Lycka till!
        först så tycker ja inte bromsen spelar nån roll då jag precis innan draget landar så bromsar jag på linan med tummen så att jag inte får nån backspin. sedan har jag sett gäddfeber och tyckte inte ja lärde mig nått jag redan kunde.

kanske förklarade otydligt men när trasslet uppstår är när draget fortfarande är i luften verkar som om den fastnar där linan är lite upptvinnad.

Kommentera

kan vara någon knut långt bak på spolen ... hände / händer också mig ... är själv nybörjare men börjar få till det
          sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av NADAL Visa inlägg
            först så tycker ja inte bromsen spelar nån roll då jag precis innan draget landar så bromsar jag på linan med tummen så att jag inte får nån backspin. sedan har jag sett gäddfeber och tyckte inte ja lärde mig nått jag redan kunde.

kanske förklarade otydligt men när trasslet uppstår är när draget fortfarande är i luften verkar som om den fastnar där linan är lite upptvinnad.
            Att bromsa spolen med tummen när betet slår i vattnet är bra, men kastbromsen hjälper till att bromsa spolen även när betet är i luften. En grundinställning på kastbromsen är att ställa den så hårt att betet hänger kvar när du frikopplar spolen, om du sedan skakar lite på spötoppen ska betet sjunka en liten bit för att sedan stanna.
            När du sedan blir mer varm i kläderna med multirullen så kan du lossa på kastbromsen.

Kommentera

Kastbromsen ska vara inställd så att när du frikopplar ska dragit åka ner som vanligt men när den slår i vattenytan stanna och inte fortsätta spinna så du får overrun

Kommentera

Ursprungligen postat av NADAL Visa inlägg

Jag förstår vad du menar... om bromsen är för hårt ställd och/eller man tar i för mkt så finns det risk att trumman accelererar ifrån kastet även när draget är i luften. Det har eventuellt med dragets luftmotstånd att göra, att det tappar fart snabbare än rullen (högst lekmannnamässig gissning). Det händer mig ibland också och jag har kört multirulle i tio år.

Men upplever du att linan är tvinnad/skadad kan du ju klippa bort den biten. Hellre det än att det slår stopp och linan går av och du tappar en bra jerk...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                1 690 svar
                372 978 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TiSo
                av TiSo