Eon Pro - sanslöst frispinn - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Eon Pro - sanslöst frispinn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Eon Pro - sanslöst frispinn

Jag provade idag fiska med min nya Amb. Eon Pro 3601 för första gången.

För säkerhets skull aktiverade jag alla fem centrifugalvikterna samt vred på den mekaniska bromsen hårt. Men likförbannat så överroterar spolen ganska lätt. Provade inte kasta så många gånger med den utan hade den mest med för test.

Är det någon fler som fiskat med denna rulle och har något trix eller tips för att bemästra den?
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Efter det jag har hör så handlar det mest om att träna. Håll tummen lätt på spolen hela tiden så du får bättre kontroll över linan.
    Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Tjena Da_Moose vart förbi ABU-shopen i Svängsta i veckan och kunde inte låta bli att slita ut en Ambassadeur Törno 3004HSI. Detta är en lågprofilare med samma spole som i EON sport. Spolen är makalös...fy för den lede fan, vad den snurrar. Denna rulle är magnetbromsad så några vikter finns inte att aktivera. Jag provade den idag med minimal magnetbroms aktiverad och det var inga problem, bara man tänker på att kasta med lugna svepande rörelser. Fick dock inte till några magiska kastlängder eftersom den lina jag la på (Whiplash Pro 0.21) förmodligen är den mest felmärkta lina jag någonsin stött på. Jämförde den med 0.33 Powerpro och de kändes lika tjocka..kanske var Whiplashen tom något tjockare. Linan bygger enormt och efter ett långkast är spolen nästan halvfull..inte bra för kastlängderna mao.

Kommentera

När det gäller lätt spinnande rullar vill det till att betet orkar dra ut den lina som spolen rullar igång och matar på. Annars blir det trassel. Så det fordras avägda rörelser och ett spö som kan skjuta iväg betet eller kanske rättare sagt ett bete som behåller farten hela vägen ut.
        Vid utkastet drar ju betet igång spolen med lina. Rotationen skapar rörelseenergi. Är linan blöt ökar energin. Spolen orkar då snurra en stund längre. Om inget bromsar rörelsen nämnvärt, (genom tex friktion omvandlar energin till värme) så kan alltså spole och lina snurra på även efter det att betet tagit vatten -> skatbo på gång.

Med en snurrig rulle har man alla chanser att kasta långt, när man behäskar den men innan dess kan man bli bra snurrig och obehärskad!
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jo, träning med rullen är ju något som man måste ha. Men med full broms tycker man ju att det knappt skall gå att kasta 10 meter.

Jag hade tidigare en Ambis med samma chassie som Törno, alltså gjuten lågprofil i aluminium. Den var inte så bra på att kasta, det var någon specialmodell från USA. Fick aldrig några kastlängder med den som jag var nöjd med. Har i efterhand hört att det är fler som har problem med dessa rullar.
          Hade Törno funnits i vänstervevad version så hade jag nog köpt en sådan istället.

Spöt jag använder är ett Berkley FireFlex 7 ft 7-25 gr. Kastade igår med en flytande Zalt 11 cm(25 gr). Men det blir väl till att träna mer nästa vår, det börjar bli få fiskedagar kvar här nu. Igår fick vi vada/trampa genom isen närmast stranden för att komma ut till gäddorna, fick dock bara 1 som var nätskadad. Tydligen så är det någon bastard som brukar lägga nät och skrämma fisken mot nätet där vi var. En på jobbet som bodde där visste tydligen om det.

Hargshamn??? Jag var och köpte min båt där av en snubbe i september förra året.
          Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Läs min fiskeblogg:

Kommentera

Som du förstår är jag lite skeptisk till idén med superspinn. Alla klarar inte av att hantera en formel-1-rulle helt enkelt.

Det vill nämligen till att man är 100% koncentrerad vid varje kast. Det vet jag att jag inte är, när vädret är tjurigare än jag och det har dröjt en stund sedan det senast hände något intressant med betet.

Min postadress är Hargshamn men jag har 1,5 mil ner dit och minns inte när jag senast var där.
            Senast ändrad av BeBest; 2003-10-19, 10:10.

Kommentera

Originally posted by Da_Moose
              Kastade igår med en flytande Zalt 11 cm(25 gr).
              Flytande 11cm zalt väger väl 18, och sjunkande 25?

Kommentera

Hur kommer det sig att folk snackar om att ambissar skall vara svåra att fiska med. Jag köpte min första ambassadeur för någon månad sen. Jag har inte fått ett enda skatbo. Dessutom kör jag med lös broms. Man känner av om det är ett skatbo på gång när man kastar då är det bara att trycka till lite lätt med tummen!

Jag kan helt klart säga att jag kommer att köpa många fler multirullar. Smidigt och bra.

Kommentera

Stizo. Vanliga ambisar är trygga och lätthanterliga allemansprodukter. DE här rullarna med superspinn kräver lite mer av sin ägare men ger också mer igen. Själv tycker jag mig inte behöva superrullarnas prestanda. En lågbygd syncro i 3000 storlek skulle antagligen vara min idealrulle.

Kommentera

BeBest har rätt, jag är definitivt ingen nybörjare på Multisar. Har nog haft nästan 10 st olika. Idag fiskar jag gädda med en Calcutta TE 401 vilket är en ren drömrulle. Har haft en massa olika ambisar också.

Varför jag köpte Eon Pro 3601 var för att jag ville ha en mindre rulle för typ jiggfiske etc. Men det var väl lite av ett impulsköp, Berras hade dem för 2500.- under sin rea så jag slog till.

Sen så verkar det ju även ha betydelse vad för lina man spolar på rullen, till denna köpte jag FINS PRT 0.22 mm som jag hört mycket bra om. Dock så verkar den lite stel i början. Annars så är min favorit Tecneed, har 0.28 mm på min Calcutta.

Verkar dock behövas mer träning för att använda denna lilla "super-rulle" än när man som 12-åring köpte sin första Amb. 6500C Syncro. Det var tider det.....

Läs min fiskeblogg:

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                    25 svar
                    3 333 visningar
                    0 gillar