Haspelrulle till jerk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelrulle till jerk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har alltid gillat haspel och var därför ute efter ett spö med haspel att jerka med, att hitta ett bra jekspö för haspel var faktiskt inte det lättaste, hittade till slut, efter en del letande, ett på Söders sportfiske sthlm, som rulle använder jag en Shimano 4000. Funkar aldeles utmärkt, mina fiskevänner jerkar med multirullar dom får absolut inte mer fisk utan bara mer besvär och trassel på rullen.
    Att en bra haspelrulle inte skulle tåla påfrestning tror jag är överdrivet, har jerkat ett par säsonger utan märkt något som helst slitage på rullen. Tror inte man jerkar bättre med multirulle, gillar du haspel och är van med detta så kör hårt, men det är klart, ingen rök utan eld, så var nogrann med val av rullen, en "billigare" variant kanske inte pallar trycket.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
      Varför skulle inte en haspel kunna hålla till jerk? Är det konstruktionen som sådan som är klen eller sämre kvalité än multirullarna?
      Hej Webmaistro; Det finns nog många haspelrullar som håller för lättare jerkbaitfiske...kanske en hel säsong eller i flera år! Men det är känslan att fiska med en multirulle och ha direktkontakt med betet och full kontroll vid drillningen av en riktigt stor Gädda kontra att ha linan som går över en haspelrulles bygel och haspla in Gäddan mot en vinkelställd slirande spole... Visst kastar du lätta beten längre i motvind med haspelutrustning, men där slutar fördelarna. Kastar du med haspelspö och ett tungt jerkbait är risken stor att linan skadar pekfingret när betet far iväg genom luften. Att sedan kunna dirigera ett jerkbait i vattnet med haspelspö och haspelrulle måste vara tusan så mycket svårare än att hantera en multirulle och ett kort jerkbaitspö med direktkontakt mellan rulle och bete. Själv har jag tränat på jerkbaitfiske efter Gädda sedan våren 1983 och jag har under närmare 5.000 fiskedagar sedan dess ännu inte mött någon Gäddfiskare som på ett imponerande sätt kan kasta och fiska med tunga jerkbaits och haspelutrustning.
      Go for the Big Ones!
      Old Firehand

Kommentera

hasspel

har kört en säsong nu med hasspel till största delen de tyngre betena med multi. Jag tycker att jag kan få en helt annan gång med hasspel jämnfört med multi. så känner du för hasspel är det bara att köra. runt 3 pass i veckan och inget krongel med rullen än. 4-8 timmar per pass. haft mer problem med multi tyvärr som kronglat då de ej orkat med de tyngre betena.
        www.monarch-dok.se

http://game2.khanwars.se/sig_img.php

Kommentera

Konstigt min har hållit för stenhårt popperfiske med +100grams poppers.
          Haspel har sina fördelar vid jerkande, flera kanoner som t.ex Jeppan kör bara haspel på jerk och han har ju iallafall 40-50 tior....
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Jo tjena Alex !! Du skulle nog skärskåda din idollite men det lämnar jag åt dig. För övrigt är jag för en gångs skull helt överens med OF.

Kommentera

Hehe, GJ, det är nog så att varje gång jag fiskat med J så har han dratt minst en 7:a, så jag vet nog mer än du i frågan.
              Min idol är och förblir Jens Plough Hansen....
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Alessandro jerkar han med haspel eller kor han tailar med haspeln?

Kommentera

Det är inte gången som blir sämre med haspel, tycker personlinge de är lättare att få bra gång på betena upp till ca 120g med haspel, men grejen är den att de inte håller!! Byglar etc tar grymmt mycket stryk du har inga sådana delar på en multirulle som kan gå isönder på samma sätt.....Men vill du köpa en haspel så är de ju upp till dig satsa då på en bra så håller den i alla fall ett tag

Kommentera

Han kör både tail och jerk med haspel. Samma med hans vapendragare.

Kommentera

Utmärkt med haspel till jerk

Har länge kört med haspel till jerkfiske. Med ett styvt haspelspö som tål vikterna går det utmärkt. Ingen skillnad när det gäller fångstresultat. vet att många jerkfiskare i Sthlm skärgård kör med haspel till jerk.
                      LUDDE

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 876 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Swangsta