jerk mothugg?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

jerk mothugg?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack för alla tips, får vänta på att isen försvinner så man får testa,upskattas som f-n...

Jag vet inte, men tror jag lyckas rycka ut de flesta jerkarna istället för o rycka fast dem om man säger så.. Men det är väl bara att öva

Kommentera

Om du tror att du snarare rycker ur jerken ur gäddkäften än att du är för långsam eller saknar kraft, så måste du kolla krokarna.

Jag kollar krokarna på varje bete innan de åker på. Rispar kroken mot tumnageln för att kolla skärpan. Är den inte vass nog så byter jag eller filar till krokarna

Många har redan poängterat vikten av att inte ha någon löslina. Med en stum flätlina behövs inget brottarmothugg, bara tillräckligt för att fästa krokarna. Därefter vevar du snabbt in linan medans du för tillbaka spötoppen mot fisken. I nästa moment lyfter du upp spötoppen för att drilla som vanligt. I detta sista moment driver man in krokarna med den svepande kraft som lyftet innebär.

Jag behöver kanske inte tillägga att allt detta sker med blixtens hastighet.... som någon sa - "man blir så j@#vla rädd när det hugger...", så man fattar inte vad man gjort förrän man plötsligt står där och drillar :-)

Kommentera

Hej,
        dåliga mothugg vid jerkning beror ofta på att folk jerkar med spöt rakt ner. Prova ett längre spö och jerka det lite mera plant istället för rakt ner. Betet går lika bra för det och mothuggen sitter.

Kommentera

Just det här med löslina tycker jag mig själv ha hyffsat bra koll på, men kanske är så att det inte är tillräckligt bra, får försöka tänka på det..
          Och just det här med att när fisken hugger o man nästa sk-ter i brallan har jag vart med om ett par gånger och nästan tappat spöt i vattnet så jag inte har fått ngn tillräcklig kraft i att göra mothugg så istället för o göra mothugg så står jag o försöker få spöt i händerna istället, haha. sen när jag ska kroka fisken så är dne spårlöst försvunnen ..

Och som jenk sa och ngn mer så kanske det har med att göra att jag jerkar oftast rakt ner istället för lite snett åt sidan..

Kommentera

absolut enklast är mothugg till vänster och se till att du inte drar lina ur rullen under mothugget också för då hjälper det inte mycket, sen är det en 7+ gädda måse du ta i satan för att verkligen kroka bra.

Jag tappade fisk i början för att jag inte gjorda hårda mothugg. Nu lägger jag tummen på rullen och tar i som faan.
            http://www.fiskeblog.se

Kommentera

Hårt åt vänster antagligen uppåt eller i bland neråt
              Titta gärna in på min fiskeblogg
              www.teamvallius.blogspot.se

Mvh Max Vallius

Kommentera

Som typ alla andra sagt så drar jag också åt vänster när jag kör jerk!

▲ ▲

Kommentera

Kör du med spöt lite mera upprätt så funkar ett traditionellt mothugg bäst.

Kommentera

Rackiga mothugg

Ursprungligen postat av ael Visa inlägg
                    Hej, tänkte bara höra om hur ni gör era mothugg när ni jerkar..
                    Jag har ett j-vla problem o kroka fisken då jag gör mitt mothugg precis som
                    vanligt när man spinnfiskar(Dvs uppåt), men iochmed att man gör jerk-rörelserna
                    neråt så blir det helt onaturligt och försöker jag gör det åt sidan känns det skitskummt endå. Tappat mkt fisk pga "skumma mothugg", haha kanske bara en vane känsla o göra det åt sidan, men ni kanske har några tips jag kan använda så skulle det va uppskattat..
                    De senaste 3 åren har jag helt lagt om teknik för att bl.a. kroka fisken bättre eftersom jag upplevde samma problem som du med flera beskriver. Vad jag har gjort är att jag gått tillbaka till den teknik som vi använde för Zalt och jiggfisket på 80-90 talet, dvs. jag jerkar uppåt istället.

Vem har igentligen bestämt att man måste jerka neråt? Jag kör uppåt tills betet är 10-15 m från båten och då vänder jag och kör "vanligt" för att betet inte ska ploppa i ytan. Tekniken har flera fördelar, du krokar bättre om fisken hugger vid uppåtjerk, du styr betet bättre på distans samt att du får mindre skit på långt ut i kasten på grunt vatten eftersom du kan hålla upp betet från växtligheten och snärta av gräset.
                    //Micke "Berget" Bergander

Kommentera

Ursprungligen postat av Jenk Visa inlägg
                      Hej,
                      dåliga mothugg vid jerkning beror ofta på att folk jerkar med spöt rakt ner. Prova ett längre spö och jerka det lite mera plant istället för rakt ner. Betet går lika bra för det och mothuggen sitter.
                      Yeankee Boy; Jag håller på att rensa ut gamla minnen från min dator och hittade intressanta websiter med Mr Muskie, Homer LeBlanc som exempelvis
                      http://www.millers-sportfishing.com/homer.html och http://homerleblanc.mrmuskiecharters.com/
                      I´ll save the Biggest Ones for you!
                      Old Firehand
                      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 690 svar
                      370 958 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo