Ursprungligen postat av ael
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
jerk mothugg?!
Collapse
X
-
sant det där.. haha jag blir så rädd varje gång det monsterhugger så jag gör mothugg i ren reflexUrsprungligen postat av Nilsson Visa inläggDet är inte alltid så lätt i början.. För att få bra tryck och tajming vid mothuggen så krävs det enligt mig ett par "bra" jerkpass där man kan få känna mycket fisk som hugger, och på så sätt träna in det. Vet bara själv hur det är när man har hållt upp en längre tid och sedan sätter igång, kan vara lite ringrostigt vid mothuggen, men det ordnar sig ganska snabbt bara man får känna lite fisk.
Jag är högerhänt och håller om rullen med höger hand. Men ibland blir även mina mothugg åt höger, och även uppåt ibland beroende på hur man står osv. Men föredrar helst åt vänster, där får jag mest kraft.
Sen som Perx skriver så är det viktigt och inte ha slaklina..[FONT="Book Antiqua"]Det är tur man har en hobby [/FONT]
[FONT="Lucida Sans Unicode"]Esox Lucius[/FONT]
Kommentera
-
hahaha jaaaa det är den absolut bästa mothuggs tekniken man kan ha. gör precis så själv.Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inläggJag nyper till för kung och fosterland åt vänster. Det brukar funka bra.My work speaks for itself
Kommentera
-
Kvarts varv åt vänster. det viktigaste är att man inte står och drömmer....
Kommentera
-
Jag har också problem med mitt mothugg.. men snarare åt andra hållet. Jag rycker så att käken går ur led på de stackars gurkorna.En sportfiskares tankar om livet i allmänhet och fiske i synnerhet!
http://mothugget.blogspot.com/
Kommentera
-
Hej Alex; Att kroka en stor Gädda som är stenhård i käften kräver både rutin, styrka och snabbhet. Med ett kort och styvt jerkspö blir du både starkare och snabbare än om du ska kroka samma hårdkäftade Gädda med ett långt och relativt mjukt 11-fots tvåhandsspö.Ursprungligen postat av ael Visa inläggHej, tänkte bara höra om hur ni gör era mothugg när ni jerkar..
Jag har ett j-vla problem o kroka fisken då jag gör mitt mothugg precis som
vanligt när man spinnfiskar(Dvs uppåt), men iochmed att man gör jerk-rörelserna
neråt så blir det helt onaturligt och försöker jag gör det åt sidan känns det skitskummt endå. Tappat mkt fisk pga "skumma mothugg", haha kanske bara en vane känsla o göra det åt sidan, men ni kanske har några tips jag kan använda så skulle det va uppskattat..
Många Gäddfiskare håller handen kupad om multirrullen vid inspinning och krokning och och har lärt sig att de krokar Gäddan snabbare än om de håller handen bakom rullen runt det bakre spöhandtaget. Själv håller jag handen runt det främre spöhandtaget framför multirullen och blir med detta ännu snabbare och starkare än om jag håller handen lite längre bak runt rullgaveln. Först en kort, blixtsnabb handledskrokning så att krokspetsarna tränger in. Sedan en lång, hård efterkrokning så att krokarna tränger in ända till krokböjarna betyder oftast "Fast Fisk".
En stor Gädda som hugger ett fett jerkbete håller ofta fast betet stenhårt i käften. Det behövs därför både stor kraft och snabbhet för att kroka Gäddan, innan hon upptäcker misstaget och släpper jerkbetet. Nålvassa krokar betyder bättre fiskelycka! Halvslöa eller trubbiga krokar blir bara spännande minnen och något att berätta när du kommer hem om jättelika Gäddor som var på men inte fastnade. En rutinerad och snabb Gäddfiskare krokar fyra av fem Gäddor. Ett proffs krokar ofta fem av fem.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Kommentera
-
Mycke bra skrevet.Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Alex; Att kroka en stor Gädda som är stenhård i käften kräver både rutin, styrka och snabbhet. Med ett kort och styvt jerkspö blir du både starkare och snabbare än om du ska kroka samma hårdkäftade Gädda med ett långt och relativt mjukt 11-fots tvåhandsspö.
Många Gäddfiskare håller handen kupad om multirrullen vid inspinning och krokning och och har lärt sig att de krokar Gäddan snabbare än om de håller handen bakom rullen runt det bakre spöhandtaget. Själv håller jag handen runt det främre spöhandtaget framför multirullen och blir med detta ännu snabbare och starkare än om jag håller handen lite längre bak runt rullgaveln. Först en kort, blixtsnabb handledskrokning så att krokspetsarna tränger in. Sedan en lång, hård efterkrokning så att krokarna tränger in ända till krokböjarna betyder oftast "Fast Fisk".
En stor Gädda som hugger ett fett jerkbete håller ofta fast betet stenhårt i käften. Det behövs därför både stor kraft och snabbhet för att kroka Gäddan, innan hon upptäcker misstaget och släpper jerkbetet. Nålvassa krokar betyder bättre fiskelycka! Halvslöa eller trubbiga krokar blir bara spännande minnen och något att berätta när du kommer hem om jättelika Gäddor som var på men inte fastnade. En rutinerad och snabb Gäddfiskare krokar fyra av fem Gäddor. Ett proffs krokar ofta fem av fem.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Jag jerker skrått ned mot høyre og gjør mothugget opp høyre sida.
Et mothugg så snappt jag orker og så et lengre et for å vare sikker.
Kommentera
-
Skicka ett Pm till kapten.E. Han har ruskiga mothugg. Jag kan intyga detUrsprungligen postat av Kapten.E Visa inlägghahaha jaaaa det är den absolut bästa mothuggs tekniken man kan ha. gör precis så själv.
.
Kommentera
-
Jag gör oftast motgugg lite åt vänster eller uppåt, men ibland händer det att mothugget blir åt höger eller t.o.m nedåt som ett über-hårt jerkryck....

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]
[FONT=Impact]Filmer[/FONT]
[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexHyffsad Borre 800gr1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2026-04-29, 14:13 -
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
|
1 690 svar
370 957 visningar