Jerkrulle med knarr - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkrulle med knarr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Til selve jerkbait fiskeriet er det nok ligemeget med knarre, men hvis man ønsker et hjul til både jerkbait og vanlig trolling, er det bestemt en fordel.

Skal det være lavprofil, er f.eks. Abu Toro vel et af de eneste hjul på markedet.
    Wounded Woody makes fish go crazy

Kommentera

Ursprungligen postat av Soffbordet Visa inlägg
      Tja!
      Jag bytte just min Cardiff mot en Revo Toro. Har som sagt knarr och är riktigt skön! Kastar längre än Cardiffen även när den är "feginställd", inte mycket men ändå ett par meter. Har nu bara en kastvikt aktiverad, så nu är nog skillnaden större.
      Slirbromsen är det ruskigt mycket bättre bett i, men framför allt är den jämnare då den har synkad linspridare.
      Den tar också hem lite extre lina per vevtag vilket jag gillar (visserligen en smaksak)!
      Det enda negativa är att den känns lite plastigare än tex ABUs runda rullar, och att jag inte gillar designen!
      Men trots att jag tycker den är lite småful så är jag riktigt nöjd! Kan faktiskt inte påminna mig att jag initialt varit så nöjd med en nyinköpt rulle!

Går att hitta för 2500kr, inte så jäkla stor skillnad mot tex Cardiffen egentligen...
      Instämmer helt och känner att även jag vill slå ett slag för Revo Toro. Är nog den bästa rulle jag fiskat med inkl. chippade Shimanos, vanliga TE, Daiwa Luna och vanliga ambor. Kastar till horisonten, lätt, precis i mekaniken, high speed vilket är kanon när man fiskar t.ex. Big Bandit och andra stora beten. Rullen ska också enligt uppgift från ABU vara gjord för bl.a det amerikanska inshore fisket vilket borde innebära att den håller ihop även för jerkfisket med stumma linor, vi får se om ett halvår. Saknar bara tickbromsen

Kommentera

Ursprungligen postat av Pikebuster AB Visa inlägg
        Instämmer helt och känner att även jag vill slå ett slag för Revo Toro. Är nog den bästa rulle jag fiskat med inkl. chippade Shimanos, vanliga TE, Daiwa Luna och vanliga ambor. Kastar till horisonten, lätt, precis i mekaniken, high speed vilket är kanon när man fiskar t.ex. Big Bandit och andra stora beten. Rullen ska också enligt uppgift från ABU vara gjord för bl.a det amerikanska inshore fisket vilket borde innebära att den håller ihop även för jerkfisket med stumma linor, vi får se om ett halvår. Saknar bara tickbromsen
        Låter som en fin rulle, min shimano börjar må bättre nu så jag väntar med mitt köp tills jag verkligen kör skiten ur den :P Men hallå:? Skulle inte revo toron ha knarr?? :S

Kommentera

Ni måste nog skilja på Knarr och Klickande broms mina multivänner.
          Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
            Ni måste nog skilja på Knarr och Klickande broms mina multivänner.
            Vad är skillnaden?

Kommentera

Knarr är en funktion som kan aktiveras el avaktiveras av ett reglage på gaveln, det låter både när man vevar in och när linan löper ut. Oftast så är det någonting som går mot ett kugghjul som sitter på spolen. Klickande slirbroms gör att det låter när fisken tar lina endast och brukar ej gå att koppla ur, mekanismen sitter oftast kring huvuddrevet.
              Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Knarr är en funktion som kan aktiveras el avaktiveras av ett reglage på gaveln, det låter både när man vevar in och när linan löper ut. Oftast så är det någonting som går mot ett kugghjul som sitter på spolen. Klickande slirbroms gör att det låter när fisken tar lina endast och brukar ej gå att koppla ur, mekanismen sitter oftast kring huvuddrevet.
                Hej "rulldoktor" Wreckbender; Mina personliga önskemål beträffande både multirullar och spinnrullar är att rullarna knarrar ljudligt när fisk som tagit betet drar ut lina och att rullarna tjuter när fisk som tagit betet rusar. Sedan får du för mig gärna kalla fenometet knarrande eller tjutande rulle precis vad du vill! Det behövs ingen knapp eller spak på sidan av eller ovanpå rullgaveln att skjuta fram och tillbaka om mina rullar för enbart spinnfiske från begynnelsen är konstruerade som jag vill ha dem. Mina gamla, röda ABU Record Ambassadeur från 1950-talet och senare har tillsammans med mina silverfärgade ABU Ambassadeur 2500C, 4500C och 5500C inbyggd knarr som hörs klart och tydligt när fisken drar ut linan vid vanligt spinnfiske. Mina tidiga 1970-tals modeller av röda ABU Ambassadeur 6000 och svarta ABU Ambassadeur 6000C har både inbyggd, tydligt knarrande slirbroms och en extra trollingknarr med till- och frånslagbar knapp på rullgaveln. Alla mina senare års Ambassadeurrullar, liksom Daiwa- och Shimano Calcuttarullar saknar inbyggd knarr när fisken drar ut lina vid spinnfiske. De har bara en till- och frånslagbar trollingknarr. Flera funktioner har tillkommit, men allt har inte blivit bättre.
                Nothing is for ever!
                Old Firehand
                www-trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av Soffbordet Visa inlägg
                  Tja!
                  Jag bytte just min Cardiff mot en Revo Toro. Har som sagt knarr och är riktigt skön! Kastar längre än Cardiffen även när den är "feginställd", inte mycket men ändå ett par meter. Har nu bara en kastvikt aktiverad, så nu är nog skillnaden större.
                  Slirbromsen är det ruskigt mycket bättre bett i, men framför allt är den jämnare då den har synkad linspridare.
                  Den tar också hem lite extre lina per vevtag vilket jag gillar (visserligen en smaksak)!
                  Det enda negativa är att den känns lite plastigare än tex ABUs runda rullar, och att jag inte gillar designen!
                  Men trots att jag tycker den är lite småful så är jag riktigt nöjd! Kan faktiskt inte påminna mig att jag initialt varit så nöjd med en nyinköpt rulle!

Går att hitta för 2500kr, inte så jäkla stor skillnad mot tex Cardiffen egentligen...
                  Hej Soffbordet; Alla multirullar borde ha synkroniserad revspridare som följer evighetsskruv och knivbult både vid kast och inspinning. Det är tråkigt med dyra rullar där revspridaren fastnar vid ena rullgaveln eller någon annanstans mellan centrum och rullgavel vid utkastet. Om billiga 500-kronors multirullar inte har synkroniserad revspridare får man väl acceptera detta. När en multirulle börjar kosta flera tusen kronor och inte har synkroniserad revspridare, då finns det skäl att kräva att rullen utvecklas på denna punkt..
                  Nothing is for ever!
                  Old Firehand
                  www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ja då är nog Quantum Cabo en udda rulle. Baitklickern är en funktion som går att koppla ur - och den klickar bara när fisk tar lina...

Grejen är bara att klickfunktionen på just min rulle funkar lite när den vill Jag har själv kollat den och allt är intakt och sitter där det ska (enligt ritningen). Det jag misstänker är att rulloljan har gjort att den lilla manicken (som skapar klickljudet) ibland klibbar fast och inte faller ner på kugghjulet och således inte ger något ljud ifrån sig mellan varven....
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

alla modeller?

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                      Ja då är nog Quantum Cabo en udda rulle. Baitklickern är en funktion som går att koppla ur - och den klickar bara när fisk tar lina...

Grejen är bara att klickfunktionen på just min rulle funkar lite när den vill Jag har själv kollat den och allt är intakt och sitter där det ska (enligt ritningen). Det jag misstänker är att rulloljan har gjort att den lilla manicken (som skapar klickljudet) ibland klibbar fast och inte faller ner på kugghjulet och således inte ger något ljud ifrån sig mellan varven....
                      Menar du att det är alla modeller av Quantum Cabo som knarrar när fisken rusar och inte när man vevar in lr är det någon speciel modell?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 690 svar
                      375 653 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo