Jerkrulle med knarr - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkrulle med knarr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av baronen Visa inlägg
    Menar du att det är alla modeller av Quantum Cabo som knarrar när fisken rusar och inte när man vevar in lr är det någon speciel modell?
    Quantum Cabo PT 31 (vänstervevad). Den högervevade är identisk men högervevad.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ingen som vet en rulle med klickande broms (dvs knarr endast när fisken rusar) som är lämpligt för jerkfiske? Tycker det är konstigt att vi bara hört ett förslag hittills - Quantum Cabo PT 31

Kommentera

Ett alternativ är att köpa en JB och montera dit en clickspring.UT säljer en sådan sats men tyvärr har jag ingen aning om vad kalaset kostar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pikebuster AB Visa inlägg
          Instämmer helt och känner att även jag vill slå ett slag för Revo Toro. Är nog den bästa rulle jag fiskat med inkl. chippade Shimanos, vanliga TE, Daiwa Luna och vanliga ambor. Kastar till horisonten, lätt, precis i mekaniken, high speed vilket är kanon när man fiskar t.ex. Big Bandit och andra stora beten. Rullen ska också enligt uppgift från ABU vara gjord för bl.a det amerikanska inshore fisket vilket borde innebära att den håller ihop även för jerkfisket med stumma linor, vi får se om ett halvår. Saknar bara tickbromsen
          En liten men inte oväsentlig detalj är att den även har en "gammaldags" backspärr som backup ifall IAR-lagret skulle slinta mitt under mothugget av drömgäddan en kall vårdag..en liten finess som även Amba Predator, JB Inshore mfl. samt Shimanos finare rullar har...en enkel pryl som kan bli ovärderlig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Meduza70 Visa inlägg
            Ett alternativ är att köpa en JB och montera dit en clickspring.UT säljer en sådan sats men tyvärr har jag ingen aning om vad kalaset kostar.
            Är också intresserad av vad det kostar.. och om UT-knarren endast aktiveras när fisken rusar...

Kommentera

värdelöst när bromsen e ljudlös bör alltid knarra när fisken drar ut lina

Kommentera

Ursprungligen postat av Meduza70 Visa inlägg
                UT har dessvärre slut på sina clickspring-drev (besked från Ulf nu i början av april) och kommer troligen inte låta tillverka nya (blir för kostsamt)

Skälet till att klickande slirbroms försvunnit på mindre multirullar är naturligtvis tillverkningstekniska/kostnader (blir ett moment till när en stålfjäder skall nitas fast på huvuddrevet) men även att de nyare bättre multidisc-bromsarna med stora bromsskivor inte tillåter clickspring på mindre multirullar av utrymmesskäl. Gamla rullar med klickande slirbroms har inte tillnärmevis så effektiv slirbroms som nyare carbon matrix multidiscbromsar. UT:s clickspring var en mellanvariant i effektivitet...den hade färre bromsskivor men dessa var av ypperlig kvalitet samt anhållsbrickan var noga planslipad. Detta gjorde att den var ungefär lika bra som ABU's nyare orginal multidiscbromsar. UT:s optimerade multidisc "Power Star Drag" är däremot ytterligare en division upp i effektivitet....men då också den utan klickfunktion.

På större rullar däremot, som min Amba 7000 från 1981, är huvuddrevet så stort så där sitter orginal multidiscbroms som också har klickfunktion På nyare 7000-rullar vet jag inte...men kan tänka mig att det blivit bortrationaliserat av kostnadsskäl (speciellt nuförtiden när de sätts ihop i asien )

Ha'de / Matti

PS! Och håll isär nomenklaturen precis som "Wreckbender" påpekar....knarr är INTE samma sak som klickande slirbroms! DS!
                Senast ändrad av Långåmjukis; 2009-04-22, 10:10.
                Medlem i GGG-U
                Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

Kommentera

Daiwa Luna 300L har ju knarr så det låter både när man vevar in och när fisken drar ut.
                  (Alltså inte endast när fisken drar ut!).

/M
                  Mina Placeringar:
                  2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
                  2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael S Visa inlägg
                    Daiwa Luna 300L har ju knarr så det låter både när man vevar in och när fisken drar ut.
                    (Alltså inte endast när fisken drar ut!).

/M
                    Kallas "knarr" helt enkelt....Luna 300 har däremot INTE "klickande slirbroms"!

// Matti
                    Medlem i GGG-U
                    Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

Kommentera

Ursprungligen postat av Långåmjukis Visa inlägg
                      Kallas "knarr" helt enkelt....Luna 300 har däremot INTE "klickande slirbroms"!

// Matti

Det var väl det jag skrev ? - Eftersom några verkade blanda ihop knarr och klickande slirbroms och hade nämt Daiwa Luna 300L.

/M
                      Mina Placeringar:
                      2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
                      2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 690 svar
                      375 119 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo