Shimano Nasci och glappande vev - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Nasci och glappande vev

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano Nasci och glappande vev

Hej!

Vet inte om mitt "problem" igentligen är något att bry sig om då det gått bra att fiska under förra säsongen, men jag hade hoppats när jag köpte en lite dyrare haspelrulle att jag skulle slippa glappet mellan vev och hus som jag alltid haft i de lite billigare rullarna... Har känt på en del andra Nasci:s på fiskeaffären och de varierar rätt kraftigt på hur mycket de glappar, ingen har varit 100% ok men en del ganska mycket tightare än min egen! Så min fundering är om man kan göra något åt detta, att enbart skriva åt vevskruven hårdare påverkar inte detta nämnvärt men man kanske kan göra något annat?

/Jonas

Kanhända är den invändiga delen av veven för lång. Testa att sätta en extra bricka under skruven man drar åt eller på motsatt sida. Det kan funka...

Annars så är det nog inte mycket man kan göra. Betydligt billigare rullar har väldigt tajt vev så man börjar ju undra vad som händer med den så kallde Shimanokvaliteten...

Glappet lär bli värre med tiden eftersom det kommer att nöta på veven.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jo tanken på att försöka få dit en bricka har slagit mig! Kanske får försöka fixa dit en sådan och se hur det fungerar!

Kommentera

Måste handla om ett måndagsexemplar. Körde en Nasci hela förra säsongen själv och rullen är en av våra mest säljande haspelrullar - 0 reklamationer såhär långt. Skicka den till Normark eller gå tillbaka med den!
        Min blogg

Kommentera

Mailade Normark och kollade, fick svar att

"Glappet finns på alla rullar och är inget fel. Det behövs ett glapp på vissa ställen på en fiskerulle då det tex skall gå att byta sida på veven utan att den fastnar pga salt och partiklar. Glappet har ingen betydelse för rullens gång eller funktion"

Ja, jag vet inte längre vad jag ska tro...

Kommentera

Ursprungligen postat av Blixa Visa inlägg

"Glappet finns på alla rullar och är inget fel. Det behövs ett glapp på vissa ställen på en fiskerulle då det tex skall gå att byta sida på veven utan att den fastnar pga salt och partiklar. Glappet har ingen betydelse för rullens gång eller funktion"

Finns flera sätt att fästa en haspelvev, den variant som sitter i Nascin har väl en genomgående axel och därefter en skruv som spänner åt på andra sidan?? Denna variant brukar ge lite glapp i mer eller mindre omfattning. Sedan finns en variant där man skruvar fast veven i rullens huvuddrev (dyrare Shimano, ABU Sorön) vilket ger klart mindre glapp då vev och drev sitter ihop.

Kommentera

Ursprungligen postat av Blixa Visa inlägg

Allting är relativt. Är "glappet" stort så känns det när man vevar och irriterar (jag har tyvärr en sån rulle - ej Shimano). Mina Mitchellrullar har i princip inget glapp. Jag köper inte riktigt Normarks svar. Hur fasen hamnar salt och skit just på vevens axel? Ju större glapp desto mer skit som kan komma in, anser jag. Då blir det ju ännu svårare att "byta sida på veven"...
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Nej, jag kan leva med glappet när jag fiskar med rullen - det är mer när man vårdar den eller när man inte använt den på ett tag och kollar över att allt är ok som jag blir lite irriterad på att det inte är tightare!

Nåja, tack för alla svar - ibland är det kanske vettigt över att fokusera på sådant som är viktigt i livet och släppa smådetaljer! Om nu bara isen kunde försvinna så man kan börja använda grejjorna igen!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Bongoloid, 2007-05-31, 20:16
                51 svar
                6 340 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg MathiasJK  
                Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08