Flytande jigghuvud - problem. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flytande jigghuvud - problem.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flytande jigghuvud - problem.

Hej
    Bläddrade lite i en fisketidning och såg en bild på hur man kunde fiska med flytande jigghuvud och blev sugen att testa.

Så jag var nere vid ån ikväll, knöt ett avlångt sänke med ett "fäste" i varje ände och det flytande jigghvudet ca 15 cm längre ned, agnat med några riktigt små maskar för att inte tynga ner det för mycket.
    Min taktik var att låta jiggen ligga still i vattnet och ta hem den genom att lyfta på spötoppen och veva hem, med någon minut mellan lyften. Problemet var den steniga bottnen som sänket fastnade i precis hela tiden. Gav inget resultat och det var mest frustrerande!

Vad gjorde jag fel? Ska köpa ett trevägslekande och päronsänke till nästa gång för att rigga på ett annat sätt, tror ni det går bättre då? Har även en idé om att fiska från båt och jigga den nästan vertikalt på 8-10 m djup, hur låter det?

Kan tillägga att jag är en inbiten spinnfiskare utan någon som helst erfarenhet av fiske med sänken och riggningar osv!

Du kan använda även en öronpropp som flytande jigghuvud enklare och billigare och bättre.finns i flera färger oxå.Ut o testa
    Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Testa att knyta sänket längst ned på linan, sen fäster du ca 30 cm upp på linan en tafs till det flytande jigghuvudet, lagom längd ca 50 - 60 cm. Då märker du minsta pill i linan och om sänket går fast förlorar du bara sänket
      www.hellfish.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Rasmusnl Visa inlägg
        Hej
        Bläddrade lite i en fisketidning och såg en bild på hur man kunde fiska med flytande jigghuvud och blev sugen att testa.

Så jag var nere vid ån ikväll, knöt ett avlångt sänke med ett "fäste" i varje ände och det flytande jigghvudet ca 15 cm längre ned, agnat med några riktigt små maskar för att inte tynga ner det för mycket.
        Min taktik var att låta jiggen ligga still i vattnet och ta hem den genom att lyfta på spötoppen och veva hem, med någon minut mellan lyften. Problemet var den steniga bottnen som sänket fastnade i precis hela tiden. Gav inget resultat och det var mest frustrerande!

Vad gjorde jag fel? Ska köpa ett trevägslekande och päronsänke till nästa gång för att rigga på ett annat sätt, tror ni det går bättre då? Har även en idé om att fiska från båt och jigga den nästan vertikalt på 8-10 m djup, hur låter det?

Kan tillägga att jag är en inbiten spinnfiskare utan någon som helst erfarenhet av fiske med sänken och riggningar osv!
        Päronsänken är ingen höjdare för den typen av fiske, köp sk slangsänken istället, dom fastnar inte lika mycket.
        Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Ursprungligen postat av Captain_Lovestar Visa inlägg
          Testa att knyta sänket längst ned på linan, sen fäster du ca 30 cm upp på linan en tafs till det flytande jigghuvudet, lagom längd ca 50 - 60 cm. Då märker du minsta pill i linan och om sänket går fast förlorar du bara sänket
          Tack, funkade mycket bättre.
          Imorgon ska jag köpa slangsänke och modda öronproppar!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
          3 svar
          2 860 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Swangsta  
          Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57