Hjälp Ambassaduer 5000! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp Ambassaduer 5000!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp Ambassaduer 5000!

hej jag behöver litte hjälp med min ambassaduer 5000. Den e relativt ofiskad men jag får väldigt lätt fågel bo. Hoppas ni förstår vad jag menar. Ska jag köpa en ny multi rulle ist, ska börja med spinn fiske.

/mvh Calle
    Fish hard Go PRO

Börja med att dra åt den mekaniska bromsen, så att betet/draget nätt och jämt åker ner när du vippar på spötoppen.

Sen ska du göra långa svepande spörörleser för att "svepa ut" draget....

...därefter lättar du på den mekaniska bromsen succesivt....

...var hela tiden med med tummen mot spolen...alltså släpa inte tummen mot spolen utan "känn efter" om linan tenderar att "resa sig"...

...sen kommer resten av sig självt.

Tro mig, jag har testat i >40 år!!!

Kommentera

Håller med Åsunden helt och fullt! Försök inte att sätta längd rekord i början. De kommer av sig själv med tiden.

Välj gärna ett bete som har koncentrerad vikt runt 30g. Öva först att kasta i medvind till du känner att nu funkar åtminstone 20 kast i rad. du kan då succesivt lätta på bromsen några grader. Du märker att kasten börjar bli längre men ta inte i för mycket än. När kasttekniken börjar sitta. Pröva att kasta i motvind. Dra åt den mekaniska bromsen till utgångsläget och träna. Det är svårare att komma långt i motvind. När du märker att det börjar fungera lättar du på bromsen igen någon grad. När träningen gett resultat kommer du att ställa bromsen så löst att den knappt märks och möjligen bara ha lite mekanisk broms på lätta beten i svår motvind.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Annars så kan man alltid använda en haspelrulle... Sällan skatbo och funkar alltid utan att konstiga bromsar och tummar :-D
        Ja vad fan, man måste ju fiska!

Kommentera

Jo känslan när man har ut betet är nästan den samma. Det är på hemvägen det skiljer. När själva fisket börjar bli som intressantast liksom....
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Du menar att känslan försvinner med en multirulle... ;-)

Jag tycker att både känsla och balans försvinner med en multirulle, känslan för att man måste hålla spö och veva på ett speciellt sätt och däri ligger också att balansen försvinner. Lägg ett spö med multirulle mellan 2 stolar med rullen uppåt och försök undvik att få rulle och spö att rulla runt ett halvt varv...

Det finns bara ett tillfälle när jag använder multirulle och det är under ismetet pga risken för att för mycket lina hasplar av när man använder grov lina är stor med en haspel och det kan sluta med att hela kitet åker genom hålet...
            Ja vad fan, man måste ju fiska!

Kommentera

Tackar da ska jag ova nagon stans ý výnter och fýxa ett bra spo. Har nagon týps pa býlýga och bra spýnn spon typ 30-100gram. De ska va kansla ý de kanske 1000kr. TACK SA MKT FOR VISAT INTRESE NU SKA JAG FANGA STORSNIPAAAAAAAAAAN!
              Fish hard Go PRO

Kommentera

skön på att stava den där killen

Kommentera

Bara så ni vet så bor jag i Turkiet och de förra meddelandet gjorde jag på ett IT cafe.
                  FÖRLÅT OM JAG HAR DÅLIG STAVNING.

Spelar de någon roll trodde folk fokusera på fiske här men i ditt fal har jag fel.........

Alla andra tack för hjälpen återigen!
                  Fish hard Go PRO

Kommentera

De flesta av oss fokuserar helt klart på fisket. Och efter att man läste ditt första inlägg i den här tråden, förstod i alla fall jag att det var något tekniskt strul eller liknande som var orsak till stavningen i det förra inlägget.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 856 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta  
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57