Har i år på metet testat mig av Suffix XL strong 0,35mm och blev mkt imponerad av dess slitagestyrka, knutstyrka, nötningstålighet mot musslor osv så det blev "korvar" på linan men ändå höll den bra. Stark och ganska smidig. Nu skall jag testa den på ismetet för å se om den pallar kyla oxå....
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bästa nylonlinan?
Collapse
X
-
Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
-
Vafalls, finns det nån som fortfarande lattjar med nylon. Visst nåt undantag vid laxtrolling. Fast många är kvar i stenåldern. Alla nylonlinor har ju helt olika styrkor och funktion vid olika tillfällen. Vissa tål inte kyla, andra är nötningskänsliga, en del är som gummisnoddar och ramlar i bitar vid kontakt med saltvatten. Är som en djungel och är för mig bättre med flätlina till alt i stället. MVH Gunnar J.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Elanen, ismete med spunna linor är inte bra....fryser på rullen och stummheten behövs inte, ålmete med nylon är som att be om å få linan avskavd på botten osv.
Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
Kommentera
-
m@
Jann, precis som du så gör jag lösa "angelöglor" på huvudlinan och det funakde inte nåt vidare med Stroft GTM i alla fall. Därför blir det Berkley Big Game som många trollingafiskare kör med och dom är ju rätt bryska med linan då man ofta använder gummisnoddar på huvudlinan som rycks av. Hade det varit en känslig lina så hade nog Big Game inte överlevt på marknaden...
Kommentera
-
De nylonlinor som jag kan rekommendera är Siglon V tough, funkar riktigt bra. Till vinterfiske så har jag använt mig av Stroft GTM, främst pimpel, och den har funkat kanon.
Till vinterns ismete kör jag med en Sufix 0,35 som jag har på 1100 metersbulk.
Till pimpel tror jag inte det är så farligt med flätlina. Vet flera som kör med det och testade själv förra vintern. Du tar fler fisk vid mothugget, men bommar fler i mellanvattnet pga om de gör ett knyck å får lite lina så blir de så pass slakt, men de där e nog en träningsfråga. Blir PP 0,10 ice för mig tror jag.
Kommentera
-
Har inte fiskat så mkt med nylon, bara med Stroft GTM 0.28mm, Abulon Ultra Cast 0,35, Damyl Steelpower 0,40 och några andra linor med okänt fabrikat. Stroft fungerade inget bra tillsammans med haspelrulle och spinnare, fick flertalet 10min trassel. Abulon Ultra blev väldigt fort nött och hade fruktansvärt rullminne men, den gav sig inte sålänge jag inte fastnade i ett stenröse eller i en stock. Damyl linan var bra i alla avseenden utom hållfastheten, det var de lättaste 13 kilona jag dragit av.
Stroft måste vara den lina som jag är nöjdast med över lag, stel men stark!Allt eller inget är min filosofi!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexNästan Hyffsad Borre...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2026-06-28, 21:12 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexHyffsad Borre 800gr1 Foto
-
2026-06-23, 10:35 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexHyffsad Borre 800gr1 Foto
-