Haspelspö för laxfiske?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelspö för laxfiske??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Haspelspö för laxfiske??

Tänkte höra om någon kan rekommmendera ett 11-12 fots haspelspö till laxfiske i älv.

Har någon t.ex ett 12 fots Excalibur President liggande, så maila mig gärna på kaw434x@tninet.se

Mvh
    Det man inte minns har aldrig hänt !

Jag har ett 13 fots tredelat daiwaspö som jag ej kommer ihåg vad det heter. Vet inte om det tillverkas längre. Det är inte ett spinnfugespö utan är tänkt för wobblers och skeddrag. Störst hittils är en höstöring på drygt 3 kilo i hyfsat strid ström. Det funkade utmärkt.

Nu kommer du få höra att "haspel funkar inte till att drilla stor lax med". Då jag endast fightat en på 1.5 kilo kan jag inte uttala mig om det, men jag har börjat nöta med multirulle nu. De har ju sina fördelar med större linkapacitet i förhållande till vikt och bättre broms. Jag föredrar dock haspel, mest av vana kanske. Hoppas du hittar ett bra spö!

Kommentera

jag använder ett bearkly spinnspö på ca 9fot med kastvikter från 13-30gram. kanske lite kort men det funkar perfa! kommer dock inte ihåg vad det heter. men det fins fortfarande o köpa.
      .
      Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!

För vem är alla mörtar rädda?

-Jo för gammla farbror Gädda!...

Kommentera

Har multirulle som jag inte riktigt blivit kompis med... Nu vill jag ha ett lämpligt haspelspö (så jag kan koncentrear mig på fisket). Har lite olika 9' - 11' spön men de har bara betesklasser upp till ca 30 gram. Är inte dessa för veka/mjuka om en 10-kilos lax fastnar???
        Det man inte minns har aldrig hänt !

Kommentera

Sjösländan XP, haspelserien, är ett förslag. Kostar runt tusenlappen i butik, finns säkert att få tag på beg.

Har själv 11 fot (20-80 gram) och är nöjd med det, även om jag inte använder det så ofta. Kanske skulle du satsa på 12 fot om det gäller älvfiske med tunga sänken, det tar upp till 120 gram tror jag.

Kommentera

Sjösländan XP har nämnts, men det finns ju massor av spön som kan hantera lax.. Viktigare skulle jag nog säga är att du har en rulle med bra broms med tillräckligt med lina. Sen beror det ju mycket på VAR du fiskar, står du i en ström där det går 1000 kbm/sek och ska kasta jättesänken och spinnfluga krävs ju lite av spöet om du hakar på nåt i 10+klassen samtidigt

Jag har ett Excalibur President 12 fot, dock spinnspö.. Finns det som haspel oxå? Detta är specat till 130 grams kastvikt tror jag..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
            23 svar
            4 250 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B