Tips/Hjälp för Gäddfiske från strand ("Nybörjare") - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips/Hjälp för Gäddfiske från strand ("Nybörjare")

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips/Hjälp för Gäddfiske från strand ("Nybörjare")

Hej!

Har återupptagit barndomens intresse för fiske och insett att jag kommer knappt ihåg någonting av vad jag lärde mig då. Tycker dock det är grymt kul och vill bli bättre på det jag gör.

Jag är i första hand ute efter Gädda, men kan gärna ta en och annan aborre också. Det är från strand som gäller, då jag inte har tillgång till båt, och det är haspel jag kör. Jag har endast provat wobbler, spinnare och skeddrag. Har ingen aning om hur man fiskar med Jigg eller Jerk.

Så, vad ska jag ha för utrustning? Just nu kör jag med en mellanstor haspelrulle med fireline 0,17mm på ett Bluefoxspö 7" 10-35/40gr. Tycker inte jag kommer alls så långt som jag vill göra. Jag fiskar med alltifrån 5gr spinnare upp till wobblers/skeddrag på ca 40gr. Längre spö? Vilken är ultimat för längsta kasten? 8"? 9"? Hårdare spö? En annan rulle/spö till de lättare dragen? Är det det som gäller? En lättare utrustning till lättare drag och hårdare till de tyngre?

Det stora problemet jag har är att jag aldrig någonsin får någon fisk.Jag har ganska bra koll på vart gäddan står (strax utanför vassruggar etc) och gör vad jag kan för att komma så nära ifrån stranden jag kan. Jag kör med vevstopp coh varierar vevhastigheten men lyckas ändå aldrig få nån firre. Jag är inte rädd för bottennapp och kan gärna låta dragen skunka en stund innan jag påbörjar min invevning. När jag är ute med kompisar och fiskar så tycker jag att vi till synes gör precis samma saker, dock med det resultatet att alla får jäkligt mycket fisk, medan undertecknad går utan.

Vad ska man använda för drag vid respektive tillfälle? Färgmatching beroende på väder och vattenfärg? Ljusa drag i ljusa vatten? Eller tvärtom? De drag jag kör mest med, som gav mig fisk som barn, är makrillfärgade flytwobblers typ Rapala Magnum och Fladen Conrad, skeddrag typ Atom/Atom giller och Utö med blå/vit, grön/röd, koppar eller svart/guld färgteckning. Spinnare kör jag med ABU Reflex orange med svarta prickar med kopparsked, grön/röd, svart/guld etc.

Vad är jerkfiske för nåt?

Hur fiskar man med jigg som sägs vara effektivt på Aborren?

Några llmänna generella nybörjartips för en stackare som jag som aldrig får fisk? Har varit ute ett antal gånger den här sommaren och är inte ens säker på att jag har ett hugg, har iaf inte sett skymten av någon fisk.

Jag är fullt medveten om att det kanske är en del dumma frågor här men stå ut med mig. Jag vill ju bara lära mig.

Oj, det här blev mycket. Hoppas någon tar sig tid att svara...

/Gubben Storm
    http://fiskedanko.blogspot.com/

Ursprungligen postat av Gubben Storm Visa inlägg
    Hej!

Har återupptagit barndomens intresse för fiske och insett att jag kommer knappt ihåg någonting av vad jag lärde mig då. Tycker dock det är grymt kul och vill bli bättre på det jag gör.

Jag är i första hand ute efter Gädda, men kan gärna ta en och annan aborre också. Det är från strand som gäller, då jag inte har tillgång till båt, och det är haspel jag kör. Jag har endast provat wobbler, spinnare och skeddrag. Har ingen aning om hur man fiskar med Jigg eller Jerk.

Så, vad ska jag ha för utrustning? Just nu kör jag med en mellanstor haspelrulle med fireline 0,17mm på ett Bluefoxspö 7" 10-35/40gr. Tycker inte jag kommer alls så långt som jag vill göra. Jag fiskar med alltifrån 5gr spinnare upp till wobblers/skeddrag på ca 40gr. Längre spö? Vilken är ultimat för längsta kasten? 8"? 9"? Hårdare spö? En annan rulle/spö till de lättare dragen? Är det det som gäller? En lättare utrustning till lättare drag och hårdare till de tyngre?

Det stora problemet jag har är att jag aldrig någonsin får någon fisk.Jag har ganska bra koll på vart gäddan står (strax utanför vassruggar etc) och gör vad jag kan för att komma så nära ifrån stranden jag kan. Jag kör med vevstopp coh varierar vevhastigheten men lyckas ändå aldrig få nån firre. Jag är inte rädd för bottennapp och kan gärna låta dragen skunka en stund innan jag påbörjar min invevning. När jag är ute med kompisar och fiskar så tycker jag att vi till synes gör precis samma saker, dock med det resultatet att alla får jäkligt mycket fisk, medan undertecknad går utan.

Vad ska man använda för drag vid respektive tillfälle? Färgmatching beroende på väder och vattenfärg? Ljusa drag i ljusa vatten? Eller tvärtom? De drag jag kör mest med, som gav mig fisk som barn, är makrillfärgade flytwobblers typ Rapala Magnum och Fladen Conrad, skeddrag typ Atom/Atom giller och Utö med blå/vit, grön/röd, koppar eller svart/guld färgteckning. Spinnare kör jag med ABU Reflex orange med svarta prickar med kopparsked, grön/röd, svart/guld etc.

Några llmänna generella nybörjartips för en stackare som jag som aldrig får fisk? Har varit ute ett antal gånger den här sommaren och är inte ens säker på att jag har ett hugg, har iaf inte sett skymten av någon fisk.

Jag är fullt medveten om att det kanske är en del dumma frågor här men stå ut med mig. Jag vill ju bara lära mig.

/Gubben Storm
    Ok, utifrån mitt perspektiv...alltså ingen "sanning" utan bara min åsikt:

Jag skulle skippa 5g-spinnarna så länge. De passar bättre till ett framtida UL-set om du skulle känna för att lägga ut mer tid och pengar.
    (UL=Ultralight, betesvikt ca 2-10g med spö, lina och rulle anpassat till det)

Att du inte kommer så långt i dina kast, är det så eller tycker du bara det för att du står vid land?
    Kan det vara tekniken som inte är intrimmad?
    Jämför med dina kompisar hur långt de kastar och om de kommer längre...vad gör de som du inte gör? Mer avslappnade kast? Annan teknik?
    De gånger jag kastar dåligt på haspel så beror det oftast på att jag tar i för mycket.

I min värld så hänger det inte så mycket på utrustningen faktiskt, även om jag vet att det finns de som skrattar högt när jag skriver så. Jag tror stenhårt på att du kan få fisk på prylarna du har...du behöver inte köpa ett längre spö eller ett med annan aktion för att få fisk. Det kommer du vilja göra när du utvecklar ditt fiske men vid det laget har du redan fått massa fisk.
    Hur kul vore det att stå där med prylar för 7000 och ändå inte få fisk...

Sen det där du nämner att du går utan fisk när kompisarna får massor...haha. Ja det har man ju varit med om... fast även det motsatta. Fiske är riktigt orättvist.
    Fast jag är övertygad om att det bara handlar om hur ofta du är ute.

Nöter man tillräckligt länge så blir det fisk. Hur länge är du ute och fiskar vid de tillfällena du kommer iväg?
    Som en jämförelse...jag går sällan utan fisk när jag är ute men då ägnar jag motsvarande 40 timmar i veckan åt fiske och har egen båt. Det är inte alla som kan lägga den tiden...men som ändå jämför hur mycket "fiskelycka" man haft.

Har du nån spot där du vet att det tagits gädda? Eller utgår du från teorin att det borde stå gädda där?
    En väldig skillnad.

Färgmatchning av beten... kul fråga...och brukar ge upphov till alla möjliga teorier. Allt ifrån att mörka drag är bäst i mörker för de ger bäst siluett mot himlen...fast då måste såklart himlen vara ljus och det är ju inte alltid den är det när det är mörkt...osv osv...
    Finns nog lika många teorier som fiskare...
    Min egen teori? Var inte rädd för att prova nåt som är "fel".
    Ha lite olika beten. Istället för att välja 10 av samma sort men olika färg så väljer jag 10 helt olika beten. Olika gång, färg och djup.
    Om det är rätt har jag ingen aning om...men så gör jag...

Finns ingen som kan säga att de "bara" fått på mörka beten i mörka vatten osv. Det finns alltid undantag...

Tror jag delar upp mitt svar här... och fortsätter i ett nytt inlägg...så inte datorn kraschar eller nåt mitt i...

Kommentera

Ursprungligen postat av Gubben Storm Visa inlägg
      Hej!

/Gubben Storm
      Jo...en annan grej med färger på beten...
      Det brukar ju kunna vara så att en speciell färg funkar extra bra i ens hemmavatten. Så har du nån som fiskar mycket i dina krokar så kan du kolla vad som brukar vara hett.
      Blå/silver ska väl vara en kustfärg t ex, även om jag och andra i båten tagit fina gäddor på blå färg i Mälaren.

Dina kompisar som tog fisk, vad har de för beten?

Jerkfiske...det är när man smårycker i linan för att få betet att byta riktning lite grann medan man fiskar in det. Så skulle man väl kunna beskriva det.
      Jämför med spinnfiske när du vevar in linan med små stopp då o då. Betet går mest rakt in. Vid jerkfiske så kan betet vid varje jerk (=ryck) simma iväg lite i sidled eller uppåt/neråt osv.
      Om du går in på www.cwcab.com så har de jättebra filmer som visar hur jerkbetet går i vattnet om du är intresserad av hur det funkar. Annars finns det massor på youtube om jerkfisketekniken osv.
      Man brukar vilja ha ett lite styvare spö för att kunna styra betet bra i rycken. Samt en lite tåligare rulle då det blir lite mer påfrestning på utrustningen.
      Stum flätlina av lite grövre kaliber hör också till.
      Enklare set kostar ca 2000kr och beten ca 150-300kr/st.

Jigg...finns massa olika typer men en vanlig variant är en blykula med krok, på den kroken sätter man en liten gummifisk, jiggkroppen. Den har sen en bakdel som flexar inbjudande i en sida till sida-rörelse, lite som på dansgolvet på krogen...haha. Vi är alla rovfiskar...
      Kostnaden är ganska låg, från typ 15kr/komplett jigg och uppåt såklart... finns vääääldigt stora.
      Till abborre fiskar jag med 2,5" och 3" jiggar på mellan 10-20g komplett.
      Den utrustningen du har nu passar utmärkt till jigg-fiske. Fast i ditt fall skulle jag gå upp ytterligare i vikt på blyet. Kanske 20-25g och en lite större jiggkropp till det. Mest för att få en bra kastvikt på ca 30g totalt så du får lite längd i kasten.
      Sen kan man fiska hem den lite olika. Du kan veva in den snabbt för att den inte ska sjunka så djupt. Då är det bara stjärtvickningen på jiggen som lockar fisken.
      Eller så låter du den sjunka till botten och smårycker den för att den ska åka upp en liten bit från botten och sen sjunka ner igen.
      Det är nog den vanligaste tekniken för att ta hem jigg. Variera med långa drag med hela spöt...och låt sjunka, något småryck uppåt osv...
      Bara prova sig fram...det går inte riktigt att göra fel tycker jag...hugger de så är det ju rätt...hugger det inte så kanske det inte är nån fisk där... haha.

Några allmäna tips...ja jag vet inte vad det skulle vara...

Det brukar vara riktigt bra om man träffar på nån man kan få följa med på en fisketur för att se var det nappar och hur de gör.
      Nån som har lite koll på var det finns fisk alltså.

Kolla hos din lokala fiskebutik...kanske har de några tips om du ändå ska handla lite beten där?
      Du kan dels fråga vilka färger på jiggarna som funkar bra och om de har några bra tips på ställen...andra kunder i butiken brukar vara väldigt pratglada...och delar oftast med sig av tips på beten. Hotspots är lite svårare att få ur dem utan en gemensam fisketur. =)
      Sen det som jag tycker är viktigast av allt... lämna prestigen hemma. Tror man att man kan allt redan så lär man sig aldrig nåt nytt...och då utvecklas man inte.

Kommentera

Tack så mycket för svar! Och för ett utförligt svar dessutom.

Ska prova lite olika grejer och framförallt se till att åka ut och fiska med någon som brukar få upp fick och be dom kolla vad jag gör och hur jag gör för att se om det är rätt.

Kommentera

Jag fiskar rätt mycket med 5-15gr spinnare/grodor etc och tycker verkligen det är kul. Är mitt spö för hårt för det? Är UL för klent för fiske upp till 15gr? Funderar lite på ett UL-set, men vill inte fastna på vikter under 10gr utan vill kunna använda min 12-15gr beten då också. Vad för utrustning ska ha försöka satsa på? Tips om rullar/spön/set? Tar gärna emot tips även om ajg kommer fundera igenom mina köp ordentligt.

Jag funderar också på ett grövre set till större skeddrag typ ATOM/UTÖ 20/25/35gr och wobblers av diverse modeller. Vad för storlek på rullen ska jag ha? nu har jag en som typ är 2/20/2000 och den känns kanske lite liten. Fundera kanske på en 4000-rulle och ett 8/9"-spö med vikter uppåt 50-60gr. Tips på vettiga rullar/spön som inte kostar 1500kr styck? Är det endast Shimano man ska satsa på eller hur funkar Okuma tex, eller Abu och Daiwa? Någon speciell prisklass man ska undvika, några speciella modeller/serier man ska undvika? Vad ska man tänka på och vad är big no no?

Kommentera

Jag skulle nog vilja säga att du har ett för kort spö om du endast fiskar ifrån land. Skall du köpa ett nytt tycker jag att du skall satsa på ett 9 fots, då kommer du att öka kastlängderna markant.

Ja när det gäller UL så är väl 10g max för beten, ofta är spöna klassade till 7-8g. Dock är det ju inga större problem att kasta 12-15g beten med ett spö som är klassat till runt 15-40g

Jigg är mycket effektivt till både gädda och abborre, vanliga curly- och twintail fungerar bra men likaså shads (fiskimitationer) Lättast i början är att kasta ut, låt jiggen sjunka till botten, ta 5-10 vevtag och låt sjunka igen. Upprepa tills jiggen är hemtagen.

Angående färgval så brukar man generellt säga; dova/naturliga färger i klart vatten och skarpa/skrikiga färger i grumligt vatten. Men ingen regel utan undantag.
            Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Okey. Ska nog prova på att fiska med Jigg. Låter rätt skoj och tydligen också effektivt.

Men om man jämför en mindre rulle (1000) och ett spö som är ca 7-8" med betesvikt 5-20gr och en större rulle (4000) och ett 8-9" med betesvikt 15-50gr där jag använder mindre drag, 5-15gr. Vinner jag något på den mindre utrustningen eller kvittar det? Tänk då inte att jag är nybörjare och nöjer mig med vad som helst. Utan tänk hur du själv skulle resonera om det var till dig.

Kommentera

Jag började med ett 15-40-spö och tycker det är för tungt för att ha som all-around-spö, åtminstone om du står mycket vid sjöar och inte bara satsar på gädda utan även abborre och annat.

Jag kompenserade med ett 5-20g-spö och är otroligt nöjd, spöt är visserligen något av en "light-variant" så den har extra tunn och känslig spötopp men det är helt underbart för dragen upp till 15g, dragen som är tyngre gör sig då klockrent på mitt andra istället.

Skulle jag ha endast ett spö så skulle 10-30g vara det självklara valet, folk verkar rekommendera 9' om man fiskar mycket ifrån land.

Det du vinner på ett lättare spö är lite längre kast med lättare drag, en oerhörd skillnad i känsla (du känner dragets gång, du känner när något är på draget) vilket i min mening resulterar i ett roligare fiske.

Men har du ett spö som fixar drag ifrån 10g så kan du ju faktiskt bara komplettera med ett lättare set, kanske köpa ett längre spö till din nuvarande rulle också om du senare känner att du ändå använder det ganska mycket och vill kasta längre.

Sen om du skall köpa UL eller ett vanligt men lätt set är en annan fråga som jag inte har svar på.
                Var snel mot fisken!
                http://www.myfishmap.com/nenja

Kommentera

Precis så är det jag resonerar också. Då verkar det inte som om jag är helt ute och cyklar alltså.

Vad ska man ha för längd på ett lättare spö, säg 5-20gr? Är det långt för längre kast som gäller där också?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                  1 689 svar
                  369 150 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Westley Richard